Kategorie produktów

Nowoczesny sklep

Piątek, 14 września 2012 HURT & DETAL Nr 9 (79) / 2012 (Hurt i Detal)
Na niezwykle konkurencyjnym rynku każdego dnia trzeba walczyć o klienta, o pozycję, o każdą złotówkę. Sklep powinien oferować ciekawy asortyment, w niskich cenach, obsługa nie może zapominać o uśmiechu i życzliwości, już nie wspominając o ładnym i estetycznym wyglądzie samej placówki. Czy to wszystko, aby móc powiedzieć o nowoczesności w handlu?

Absolutnie nie! To tylko jedne z elementów układanki, jaką nazwiemy sklep nowoczesny. Jest jeszcze bardzo istotna jej część składowa – urządzenia w sklepie muszą być na miarę XXI wieku! Urządzenia, materiały eksploatacyjne, oprogramowanie. Zapewne wybór dla wielu z Państwa nie jest łatwy ze względu na szeroką ofertę systemów sprzedażowych oraz elementów wyposażenia sklepów, jednak warto poświęcić na to trochę czasu, ponieważ właściwie dobrane usprawnią działanie placówki, a co się z tym wiąże – klienci chętnie będą do niej powracać i robić zakupy.

Każdy z nas lubi kupować komfortowo, nie tylko ubrania, buty, gadżety, meble, elementy dekoracji wnętrz, prezenty i upominki, ale także produkty spożywcze. Stara waga, której dokładność pomiaru może budzić wątpliwości, krajalnica pamiętająca czasy poprzedniego ustroju, zacinająca się kasa – to wszystko może skutecznie zniechęcić każdego klienta. Oczekuje on na stanowisku kasowym nowoczesnej kasy fiskalnej, terminala do płatności kartami płatniczymi, czytnika kodów kreskowych, na sklepie – sprawdzarki cen (chyba że sklep jest mały, typowo osiedlowy), pieca do pieczenia pieczywa, na stanowisku mięsnym, bądź z serami – krajalnicy, wagi etykietującej, a nawet pakowarki próżniowej! Ale klient oczekuje jeszcze czegoś. Szybkości obsługi, zwłaszcza w godzinach porannych, kiedy wszyscy śpieszą się do pracy, szkoły, przedszkola. Tę szybkość daje obsługa kart zbliżeniowych, czy w niedalekiej przyszłości płatności mobilnych.

„Transakcje te są szybsze niż płatność gotówką. Nasze terminale od samego początku umożliwiają takie płatności” – mówi Grzegorz Brydak, Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności SA. – „Od 2 lat wszystkie instalowane urządzenia przez naszą firmę umożliwiają zapłatę w ten sposób. Warty podkreślenia jest również rodzaj używanych urządzeń i sposób przygotowania aplikacji do obsługi transakcji. Ma to wielki wpływ na sam przebieg transakcji. Dlatego tworząc aplikacje terminalowe oraz podejmując decyzję o wyborze platformy terminalowej ergonomia pracy kasjera oraz prostota zapłaty przez użytkownika karty były podstawowym kryterium dla naszych inżynierów. Nasze urządzenia potrzebują niewiele miejsca w przestrzeni wokół kasowej, a wbudowanie obsługi kart zbliżeniowych w pinpad stwarza warunki do szybkiej i prostej obsługi klientów. Fakt wyeliminowania dodatkowych czytników, czy urządzeń znacznie ułatwia rozmieszczenie sprzętu przy kasie, a płacącemu zapewnia łatwość w zapłacie za zakupy.”

Kolejnym elementem istotnie przyspieszającym szybkość transakcji jest integracja terminali z systemami sprzedażowymi, czy kasami fiskalnymi. Integracja ta powoduje, że do terminala podawana jest kwota bezpośrednio z sytemu sprzedażowego, co eliminuje czynności manualne wykonywane przez kasjera, oczywiście również i jego błędy. Zresztą atutów integracji jest znacznie więcej. Ułatwia ona kontrolę obiegu gotówki w kasie, co eliminuje zarówno błędy w obsłudze płatności, jak  i nadużycia po stronie personelu (polegające na sprzedaży doładowań bez rejestracji w systemach sprzedażowych).

„Integracja ma jeszcze jedną ważną pozytywną cechę. Istotnie obniża koszty związane z obsługą księgową rozliczeń z taką firmą, jak nasza. Konkurencyjność zyskuje się nie tylko poprzez ofertę, ale obniżanie kosztów, dzięki czemu dany sklep jest w stanie przetrwać w dzisiejszych trudnych czasach. Jest to obszar często nie dostrzegany przez sprzedawców, którzy podejmując decyzję oceniając jedynie wysokość prowizji i koszt najmu terminala. Wybierają oni ofertę tańszą o 5, czy 10 zł miesięcznie, kiedy oszczędności po stronie księgowania rozliczeń potrafią sięgać kilkuset złotych miesięcznie” – dodaje Grzegorz Brydak.

Terminal do obsługi kart płatniczych to mały komputer. Często spotykamy w sklepach po kilka urządzeń znajdujących się przy kasach. Jedne obsługują karty płatnicze, drugie umożliwiają sprzedaż doładowań, a  inne obsługują lojalność, płatności masowe. Wszystkie zabierają przestrzeń, którą można wykorzystać na sprzedaż towarów, utrudniają pracę kasjerowi i spowalniają proces każdej z transakcji. Dla klientów jest to utrudnienie w zakupach, czasami na tyle istotne, że są oni gotowi wybrać w tym celu inny sklep, nawet ten w dalszej odległości.

„Nasza firma widząc nieracjonalność rynku w tym obszarze postanowiła stworzyć możliwość obsługi tych wszystkich potrzeb w jednym urządzeniu” – mówi Grzegorz Brydak – „Nasze urządzenia niezależnie od ich producenta umożliwiają:
-  w ramach obsługi kart płatniczych wypłatę gotówki tzw. cashback,
-  sprzedaż doładowań telekomunikacyjnych,
-  przyjmowanie zapłaty za rachunki domowe,
-  obsługę programów lojalnościowych w oparciu o kryteria zdefiniowane przez właścicieli sklepów,
-  obsługę kart podarunkowych,
-  generowanie jednorazowych kuponów rabatowych w oparciu o kryteria zdefiniowane przez właścicieli sklepów i kontrolę wykorzystania tych kuponów.”

Szczególną uwagę warto zwrócić na możliwość procesowania przez sklep usług finansowych. Konkurencyjność danej lokalizacji buduje się nie tylko poprzez  zakres oferty w sklepie, ceny, czy poziom obsługi klienta. Można ją również budować poprzez stworzenie możliwości zaspokojenia elementarnych potrzeb konsumentów. „A takimi niewątpliwie są dostęp do gotówki (przy użyciu cashback) oraz możliwość zapłacenia za rachunki domowe taniej niż na poczcie i sprawniej, bo blisko domu. W miarę przyrostu punktów oferujących te usługi obserwujemy dynamiczny wzrost liczby transakcji. Zresztą nasze obserwacje potwierdza również rynek, gdzie jeden z banków zdecydował się na przyjmowanie wpłat za rachunki za 0 zł, co za skutkowało kolejkami przed oddziałami banku” – zapewnia Grzegorz Brydak.

W chwili obecnej niemal każdy sklep prowadzi program lojalnościowy dla swoich klientów. Najczęściej są to karteczki, na które naklejane są naklejki, bądź stawiane pieczątki za zakupy powyżej określonej kwoty. Karteczki te mają tendencję do gubienia się, zwłaszcza wówczas, gdy są prawie zapełnione, niszczenia, etc. Zatem system lojalnościowy z wykorzystaniem elektroniki wydaje się być w obecnych czasach tym najlepszym. „Stworzyliśmy możliwość obsługi systemów lojalnościowych w tani sposób przy użyciu elektroniki, zapewniając w ten sposób kontrolę nad całym tym procesem. Ba, dodatkowo wzbogaciliśmy o możliwość dawania jednorazowych kuponów rabatowych, czyniąc te rozwiązanie bardzo konkurencyjnymi w stosunku do propozycji dużych sieci handlowych” – chwali Grzegorz Brydak. – „Przyglądamy się bacznie rynkowi. Na pewno w najbliższym okresie wdrożymy jeszcze wiele ciekawych rozwiązań, które będą pomagały prowadzić biznes naszym klientom.”

Nowoczesny sklep to zalety dla wszystkich – dla detalisty wygoda prowadzenia własnego biznesu, dla personelu wygoda pracy, a dla klientów wygoda zakupów. Warto zatem postawić na nowoczesność w sklepie!

Maja Święcka

tagi: nowoczesny sklep , sklepy , handel ,