Piwa smakowe w Polsce są relatywnie młodą kategorią, obecną od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Ich światowa kariera trwa znacznie dłużej i wybór rodzajów smaków jest o wiele bogatszy, aniżeli na naszym rodzimym rynku. Ale ponieważ branża dopiero się rozwija, możemy liczyć na pojawiające się nowości w ofercie producentów. A tych przybywa i na sklepowych półkach można zaoferować coraz więcej ciekawych propozycji. Browary chętnie je wprowadzają, ponieważ zwiększają tym samym swoją ofertę, czyli swoją atrakcyjność i postrzeganie przez konsumentów.
Kiedyś po piwa smakowe sięgały głównie kobiety podczas spotkań z przyjaciółkami, obecnie jest to trunek, który kupują również mężczyźni. Tym samym również panowie przyczyniają się do tego, że rynek piw smakowych systematycznie rośnie, co z kolei oznacza, że jego spożycie wzrasta. A to dobry sygnał zarówno dla producentów, jak i detalistów – na tym produkcie można zarobić. Piwa smakowe są smaczne, o obniżonej zawartości alkoholu, w porównaniu z pozostałymi piwami, orzeźwiające, doskonałe zwłaszcza podczas cieplejszych dni.
Od niego się zaczęło
Jednym z pierwszych piw smakowych, które pojawiło się w polskich sklepach był jabłkowy Redd’s Apple. Redd’s dość szybko zdominował rynek zyskując wierną grupę odbiorców i dając tym samym początek poszerzania asortymentu o tę grupę produktową przez inne browary obecne na naszym rodzimym rynku. Obecnie Redd’s jest liderem wśród piw smakowych w Polsce, a jego propozycje smakowe dostępne na rynku to: jabłkowa, malinowa, cytrusowa i żurawinowa. Od prawie 15 lat piwa smakowe stanowią w Polsce ważny obszar działalności piwowarskiej, którego rozwój cały czas jest prężny.
Bogactwo smaków
Redd’s z portfolio Kompani Piwowarskiej to oczywiście jedna z wielu propozycji, wersje smakowe oferuje m.in. Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, Browar Namysłów, Van Pur, jak i wiele innych, w tym regionalnych browarów. Dostępne smaki, oprócz wcześniej wymienionych to m.in.: imbirowe, śliwkowe, tequili, karmelowe i wiele innych. Na światowych rynkach dostępne są również piwa o smaku banana – czyli piwo z dodatkiem soku i miąższu bananowego, belgijskie piwo z dodatkiem wiśni, czy pochodzące z Arizony pikantne jasne piwo Chili Beer, w którego każdej butelce zanurzona jest mała zielona papryczka. W Chinach niezwykle popularne jest Pineapple Beer, czyli piwo wzbogacone sokiem i miąższem ananasa. Odbywając zagraniczne podróże można spróbować piw dość oryginalnych – co może zabrzmi, jak redakcyjny żart, ale absolutnie nim nie jest – o smaku musztardy, z aromatem dyniowym czy też herbaty, a nawet wytwarzane na bazie pizzy.
Oferta i nowości
Redd`s Cranberry Kompanii Piwowarskiej wprowadzony został na rynek jako wersja limitowana jesienią ubiegłego roku. Wolumen zaplanowany na pół roku został sprzedany w zaledwie trzy miesiące. Sukces wersji limitowanej ostatecznie przesądził o wprowadzeniu żurawinowego Redd`s Cranberry do regularnej sprzedaży. To ciekawa propozycja miksu piwa (91%) i żurawinowej, owocowej zaprawy (9%). Redd's Apple o smaku zielonych jabłek wprowadzony do portfela Kompanii Piwowarskiej w lipcu 2000 wywodzi się z Republiki Południowej Afryki. Redd's Red na rynku pojawił się w październiku 2004. To połączenie tradycyjnego piwa z sokiem malinowym. Redd's Sun to piwo o smaku cytrusowym, na rynku dostępne od kwietnia 2006 roku. To kombinacja piwa (97%) i cytrusowej owocowej zaprawy (3%). Kolejnym piwem smakowym w ofercie Kompanii Piwowarskiej jest Gingers – z lekką nutą imbiru.
Grupa Żywiec wprowadziła piwo Desperados o smaku tequili na szeroką skalę w połowie 2008 roku. Od tego czasu niemal bez przerw jego sprzedaż rośnie – jako przykład podajmy ubiegły rok, w którym Desperados zanotował dwucyfrową dynamikę. Dużym wsparciem sprzedaży tego piwa są intensywne kampanie reklamowe, m.in. w TV. Dostępny od 1 lipca tego roku Desperados Red o smaku guarany to kolejna propozycja Grupy Żywiec. Jako jedni z pierwszych spróbowali go uczestnicy Heineken Open’er Festiwal. Oba warianty cieszą się dużą popularnością zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn.
Browar Namysłów oferuje linię piw smakowych PLUM, obecnych głównie w południowo-zachodniej Polsce od 2007 roku – to subtelne połączenie lekkiego piwa ze smakiem prawdziwych owoców. Co ciekawe – produkt ten jest o wyjątkowo niskiej zawartości kalorii (1 puszka zawiera około 170 kcal, podczas gdy przeciętne piwo ma ich aż 260!). W skład linii wchodzą piwa: PLUM o smaku malinowym (1 puszka to 160 kcal), PLUM o smaku śliwkowym (1 puszka zawiera 170 kcal) oraz PLUM o smaku imbirowym (1 puszka to tylko 155 kcal).
Spółka Van Pur również posiada w swoim portfolio piwa smakowe i są to: tegoroczna nowości CorteS o smaku Mojito i zawartości 5% alkoholu, która powstała w oparciu o smak jednego z najbardziej znanych i docenianych drinków na świecie. Orzeźwiająca limonka oraz świeża mięta doskonale komponują się z piwną goryczką. Oprócz tego Van Pur posiada piwo CorteS Tequila z zawartością alkoholu 6%, które już od dwóch lat z powodzeniem sprzedaje się w Polsce, jak i za granicą.
Nowość oferuje również Carlsberg Polska – jabłkowe piwo Somersby o zawartość 4,5% alkoholu. Spośród oferty tego producenta możemy sklepową ofertę poszerzyć o piwa Karmi – klasyczne, karmelowe, o niskiej zawartości alkoholu, Karmi Malinową Pasję, będącą kompozycją smaku malin i karmelowej bazy oraz Karmi Poema di Caffe – piwo lekkie, niskokaloryczne, o kawowym aromacie. Piwo Karmi Poema di Cafe uzyskało brązowy medal w Konsumenckim Konkursie Piw Chmielaki Krasnostawskie w 2010 oraz 2011 roku w kategorii piw smakowych.
Nowa marka dołączyła także do asortymentu Perła – Browary Lubelskie SA, w połowie czerwca tego roku. Letnia odsłona Perły skierowana jest głównie do kobiet jako orzeźwiające połączenie piwa oraz soku jabłkowego z dodatkiem mięty. Perła Summer zawiera naturalny sok jabłkowy oraz stevię – substancję słodzącą pochodzenia roślinnego.
Piwo z lemoniadą
Piwa z lemoniadą to oddzielna grupa produktowa, ale przy okazji artykułu o piwach smakowych warto również i o nich wspomnieć. Nieznana do tej pory Polakom kategoria, na rynkach światowych obecna jest od 20 lat. To połączenie piwa z lemoniadą w stosunku 50-50 lub 40-60 (piwo-lemoniada). O tym miksie Irlandczycy i Brytyjczycy mówią shandy, Hiszpanie - clara, Francuzi i Szwajcarzy – panache (w niemieckojęzycznej części kraju: panasch), a Niemcy – radler. Tego lata trunek ten przebojem wdarł się na polski rynek dzięki Kompanii Piwowarskiej i Grupie Żywiec. Lech Shandy zadebiutował w kwietniu br. Wyniki sprzedaży Shandy, oceniane zaledwie w połowie lata, Kompania Piwowarska uważa za niezwykle zadowalające! W ciągu czterech miesięcy sprzedała ponad 30 mln puszek i butelek Lecha Shandy. Oznacza to, że dziennie Polacy wypijają prawie 115 000 litrów Shandy, czyli blisko 80 litrów na minutę.
Podobnie wyniki ocenia Grupa Żywiec – Warka Radler sprzedaje się na tyle dobrze, że zaplanowany pierwotnie roczny wolumen sprzedany został w ciągu zaledwie… pierwszego miesiąca obecności na rynku! To wspaniały wynik. Drodzy Detaliści – obu tych miksów nie może zabraknąć w Waszych sklepach!
Właściwe miejsce na półce
Jednym z wielu czynników decydujących o dobrej rotacji produktów w sklepach, jest ich właściwa ekspozycja, nie inaczej jest w przypadku piw smakowych. Łatwość ich odnalezienia – to podstawowe zadanie prawidłowego rozmieszczenia piw smakowych.
Dlaczego? Wynika to z prostej przyczyny – w handlu tradycyjnym, w znacznej części sklepów piwa sprzedawane są z półki i dlatego tak ważny jest jej podział na podkategorie, oczywiście w sposób odzwierciedlający decyzje zakupowe konsumenta. Ale nie tylko. Ustawienie powinno być zgodne z kierunkiem ruchu konsumenta w sklepie. Pamiętajmy, że pierwszym kryterium wyboru dla kupującego jest podkategoria (np. piwo jasne, piwo mocne, itd.), a następnie konkretna marka i opakowanie.
Jak podawać?
Piwa smakowe podajemy dobrze schłodzone, w wysokich szklankach, pokalach – przypominających kielich ze względu na obecność nóżki, bez ucha, o pojemności najczęściej 0,33 lub 0,5 litra. Nadają one piwu elegancką oprawę i co najistotniejsze, dzięki temu, że trzymamy pokal za nóżkę nie ogrzewamy naszego orzeźwiającego trunku.
Maja Święcka