Kategorie produktów

Słodzone inaczej

Piątek, 10 sierpnia 2012 HURT & DETAL Nr 8 (78) / 2012 (Hurt i Detal)
Owoce w jogurcie zamiast białego cukru? Ekstrakt ze stewii w napojach? Słodycz bez cukru – żaden problem! Teraz dzięki pomysłowości producentów – konsument ma możliwość wyboru!

Całkowite wyeliminowanie cukru z produktów, bądź jego wyraźne ograniczenie to słodka alternatywa dla tych, którzy nie chcą, bądź nie mogą spożywać białego cukru. Dla diabetyków, osób dbających o linię czy będących na diecie spożywanie tej substancji powinno być ograniczone. Ale gorzka herbata, niesłodki napój czy jogurt naturalny bez dodatku cukru – nie brzmi zbyt apetycznie, zwłaszcza dla wielbicieli słodyczy... Czy jest na to sposób? Oczywiście, że tak! To słodzenie naturalne! Herbatę możemy osłodzić miodem, napój stewią, a do jogurtu dodać słodkie owoce!

Również producenci, aby spełnić oczekiwania konsumentów stworzyli gotowe produkty – słodkie naturalnie.

Słodkie alternatywy

Jednym z najcenniejszych darów natury jest miód. Zawiera on cukry proste, które są łatwo przyswajane przez organizm. Posiada także inne wartościowe składniki, takie jak enzymy, mikroelementy czy kwasy organiczne oraz składniki mineralne. Do słodzenia napojów, deserów czy wypieków idealny jest miód akacjowy – najsłodszy ze wszystkich. Dodatkowo wzmacnia on organizm i szybko regeneruje siły po dużym wysiłku fizycznym i umysłowym. Zwiększa również apetyt, reguluje trawienie, zapobiega zaparciom i wzdęciom.

Słodkie rośliny to na przykład lukrecja i stewia. Lukrecja ma bardzo słodki korzeń, można go gotować lub zaparzać, w celu osiągnięcia słodkiego naparu, który jest idealnym dodatkiem do przetworów owocowych, kompotów, ciast.

Stewia z kolei jest prawdopodobnie około 200-400 razy słodsza niż cukier. Jest też bardzo wydajna i zdrowa. Zawiera białka, substancje tłuszczowe, bogaty asortyment cennych minerałów i mikroelementów. W jej skład wchodzi również szereg witamin z grupy B, witamina C, beta-karoten, itp. I ważna informacja dla odchudzających się – ma zero kalorii.

Roślina ta występuje w Ameryce Południowej i Środkowej, aż po Meksyk i Stany Zjednoczone. Najbardziej rozpowszechnionym gatunkiem jest Stevia Rebaudiana, która wykorzystywana jest do słodzenia potraw i napojów, zarówno zimnych, jak i gorących. W Japonii od około 30 lat jest powszechnie stosowana do produkcji słodyczy, lodów czy gum do żucia. W tamtejszych restauracjach i kawiarniach jest na stole, jako alternatywa cukru. W USA i Europie Zachodniej stewię można kupić w aptekach, drogeriach i sklepach z żywnością ekologiczną.

Słodki smak potrawom czy napojom może nadawać także fruktoza, która jest naturalnym cukrem owocowym, sprzedawanym pod postacią drobnych kryształków. Podczas stosowania fruktozy nie obserwuje się nadmiernego wydzielania insuliny przez trzustkę, dzięki czemu nie jest ona obciążona ponad swoje możliwości. Z tego powodu stosowanie cukru owocowego zalecane jest dla cukrzyków.

Zamiennie z cukrem można stosować także melasę, która jest ciemnobrązowym, gęstym syropem o lekko karmelowym posmaku. Melasa powstaje jako produkt uboczny podczas produkcji białego cukru. Może być jabłkowa, buraczana lub trzcinowa. Jest bogata w witaminy i sole mineralne. Innym zamiennikiem może być cukier produkowany z brzozy. Ksylitol, bo taka jego nazwa, pozyskiwany jest w Finlandii z drewna brzozy. To biała substancja, która wygląda i smakuje jak zwykły cukier, ale ma prawie o połowę mniej kalorii i aż czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny, a więc jest wskazany także dla diabetyków i osób odchudzających się. Nie sposób nie wspomnieć także o cukrze trzcinowym, który jest dość powszechnie znany na polskim rynku czy syropie klonowym, popularnym szczególnie w Kanadzie i USA.

Oferta producenta

Konsumenci, którzy nie chcą, nie lubią, bądź ze względów zdrowotnych nie mogą używać zwykłego cukru, poszukują jego zamienników do codziennego stosowania. Na sklepowych półkach wypatrują także produktów, które w swoim składzie nie zawierają cukru – produktów słodkich, ale bez cukru.

W odpowiedzi na potrzeby konsumentów Bakoma wprowadziła na rynek Jogurt Premium Frutica, w którym cały biały cukier został zastąpiony wyłącznie cukrami naturalnie występującymi w owocach. Jogurt, oprócz białego cukru nie zawiera także sztucznych słodzików. Smaki, które oferuje producent w tej linii to truskawka-kiwi, brzoskwinia-mango, wiśnia-malina, gruszka-jabłko. Również Zott ma w swojej ofercie produkty bez cukru z pysznymi kawałkami owoców. Jogobella Light to lekki jogurt o niskiej zawartości tłuszczu i bez dodatku cukru. Ananas, brzoskwinia, owoce leśne, pieczone jabłko, truskawka, wiśnia – to wersje jogurtu 150 g, natomiast pojemność 500 g to smaki brzoskwini i truskawki.

The Coca-Cola Company natomiast wprowadziła na polski rynek pierwszy w swoim portfolio napój herbaciany marki Nestea Green Tea, który zawiera cukier oraz słodzik naturalnego pochodzenia, otrzymywany z liści stewii. W listopadzie 2011 Unia Europejska dopuściła ekstrakt z liści stewii (glikozydy stewiolowe) do stosowania w charakterze słodzika w produktach spożywczych na terenie państw unijnych. Wykorzystanie słodzika pozyskiwanego z liści stewii to przykład innowacyjności i zaangażowania The Coca-Cola Company w oferowanie konsumentom tego, czego potrzebują. Dzięki obecności słodzika możliwe było zmniejszenie ilości cukru w tym napoju o 30%. Nowe propozycje Nestea Green Tea są dostępne w dwóch smakach: cytrusowym i truskawkowo-aloesowym.

Zbyszko Company w tym roku zaoferował konsumentom Polo Colę Slim. Jest to cola z naturalną formułą słodzenia pozwalającą na obniżenie ilości kalorii aż o 50%.

Na rynku zdrowych słodyczy pojawiła się niepowtarzalna nowość: masło sezamowe słodzone syropem z agawy, będące kolejną propozycją firmy Primavika, proponującej konsumentom zdrowe produkty wegetariańskie, pozbawione chemii, białego cukru i tłuszczów zwierzęcych.

W detalu

Jak przyznaje Agnieszka Karkula, Dyrektor Sprzedaży sieci Kefirek w tym roku w lipcu sieć wprowadziła do swoich sklepów produkty słodzone stewią od firmy Zbyszko. „Na razie trudno nam oceniać dynamikę sprzedaży tego typu produktów” – mówi Dyrektor Karkula. „W naszej ofercie BIO jest szereg produktów słodzonych innymi środkami (np. syropem ryżowym), ale niemal na każdej etykiecie można przeczytać, że artykuł zawiera niewielkie ilości cukru. Odczuwamy pewien niedobór takich produktów.

Wyróżniamy na półkach wyroby bez tłuszczu, chcielibyśmy również wyróżniać wyroby bez cukru, czekamy na rozwój oferty dostawców” – dodaje pani Agnieszka. Produkty bez cukru wybierają klienci, którzy prowadzą zdrowy tryb życia, uprawiają sport, trzymają się zasad ścisłej diety. Jak mówi Dyrektor Sprzedaży sieci Kefirek „takich osób przybywa i przynajmniej w Krakowie jest ich na tyle dużo, że kształtujemy ofertę specjalnie dla nich. W wybranych sklepach mamy np. specjalne półki dla osób stosujących dietę Dukana”.

Z kolei pani Izabela, która prowadzi niewielki sklep spożywczy w Radomiu – w swojej placówce nie ma miejsca na szczególne wyróżnienie oferty bezcukrowej. „Mamy u siebie nowe Jogurty Premium Frutica od Bakomy, jednak są one ustawione w niewielkiej lodówce obok innych jogurtów i w towarzystwie całego nabiału. Ale klienci, zwłaszcza panie – chętnie kupują ten produkt. Myślę, że odpowiednia kampania reklamowa zdziała tu najwięcej. Nie muszę szczególnie eksponować tego produktu, ponieważ młode klientki same o niego pytają” – przyznaje właścicielka sklepu.

W zależności od powierzchni placówki handlowej detalista powinien odpowiednio dobrać i ułożyć asortyment produktów bez cukru. Jogurt słodzony owocami czy napój ze stewią zamiast cukru to produkty innowacyjne, pokazujące, że rynek w Polsce rozwija się i zmienia na lepsze. A obecność w sklepie tego typu oferty również pozytywnie świadczy o danej placówce i jej właścicielu.

Monika Dawiec

tagi: stewia , bez cukru , słodzone inaczej ,