Kategorie produktów

Codzienna świeżość

Poniedziałek, 18 lipca 2011 HURT & DETAL Nr 07 (65) / 2011
Higiena intymna to jedna z podstawowych czynności, które zarówno mały jak i duży człowiek wykonuje każdego dnia. Jakie produkty do higieny intymnej dostępne są na rynku? Które są niezbędne w każdym sklepie, a które warto mieć dodatkowo, by każdy klient znalazł coś dla siebie? Chętnie Państwu podpowiemy jak nie być stratnym na intymnym biznesie.

Rynek artykułów higienicznych rozwija się, a sporą dynamikę można zaobserwować właśnie w segmencie higieny intymnej. Należą do niego produkty wyłącznie dla kobiet – czyli podpaski, wkładki, tampony oraz żele intymne skierowane zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn oraz chusteczki nawilżone do pielęgnacji okolic intymnych przeznaczone dla dorosłych i dla dzieci.

Być kobietą

Najdelikatniejsze obszary kobiecego ciała wymagają odpowiedniej, subtelnej pielęgnacji, więc kobiety dopasowują emulsje czy nawilżone chusteczki do własnych, indywidualnych potrzeb.
Tego typu produkty – oprócz świeżości i czystości – zapewniają utrzymanie prawidłowego fizjologicznego pH okolic intymnych, zapobiegają podrażnieniom delikatnego naskórka oraz przyspieszają gojenie mikrouszkodzeń. Na rynku dostępne są żele, płyny, emulsje, które nie zawierają mydła alkalicznego, a w swoim składzie mają kwas mlekowy czy naturalne ekstrakty roślinne o właściwościach kojących. Dlatego też, jeżeli jest taka możliwość oprócz tradycyjnych preparatów do higieny intymnej, warto wyposażyć sklep, zwłaszcza chemiczny, w specjalistyczne płyny przeznaczone do konkretnych wymagań klientki.
Zwróćmy też uwagę na produkty przeznaczone dla kobiet w ciąży. Są one narażone na różnego rodzaju infekcje grzybicze czy bakteryjne, dlatego też producenci oferują dla tej grupy konsumentek zarówno płyny, jak i chusteczki nawilżone zawierające na przykład wyciąg z rumianku, kwas mlekowy czy alantoinę. Kobietom dojrzałym i w okresie menopauzy zaleca się stosowanie preparatów z ekstraktem z nagietka, który regeneruje skórę i ma właściwości przeciwzapalne.
„Cennymi składnikami aktywnymi preparatów do higieny intymnej są też składniki, które pomagają utrzymać naturalną barierę ochronną skóry, dzięki czemu nie jest ona narażona na podrażnienia i zaczerwienienia. Tak działają na przykład proteiny ryżowe czy kwas hialuronowy. Ponadto, w produktach do higieny intymnej wykorzystywane są wyciągi roślinne o właściwościach łagodzących i kojących, takie jak wyciąg z lukrecji czy aloes” – dodaje Karolina Bazela, doktor Nauk Biologicznych z Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris S.A.
Płyny i chusteczki do higieny intymnej na dobre zadomowiły się na drogeryjnych półkach. Rynek produktów do higieny intymnej to najmniejszy segment rynku kosmetyków. Jednak jak podkreśla Małgorzata Bielicka, Corporate Communications Manager NIVEA Polska, choć rynek nie jest wielki, ma duży potencjał do rozwoju – penetracja kategorii w Polsce jest nadal niska, na poziomie poniżej 50% – co oznacza, że nawet połowa Polek nie używa produktów do higieny intymnej; dodatkowo część użytkowniczek stosuje je tylko od czasu do czasu. Co więcej, na polskim rynku we wszystkich kategoriach sektora „personal care” widoczna jest sezonowość sprzedaży – pik przypada na miesiące letnie (zaczyna się w połowie maja, kończy w sierpniu). Wtedy wartość sprzedaży kategorii rośnie, nawet kilkukrotnie.
Produktem pierwszej potrzeby są przede wszystkim podpaski, wkładki i tampony.
Jak wynika z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2010 do marca 2011 roku używanie podpasek deklaruje 32%, tamponów 11,5%, a wkładek 28% kobiet.
Na rynku dostępne są podpaski różnej wielkości, ze skrzydełkami lub bez, na dzień i na noc. Młode klientki wybierają zazwyczaj cienkie podpaski, natomiast u kobiet dojrzałych nadal przeważają wybory podpasek tradycyjnych. Z pewnością w sklepie nie powinno zabraknąć marek takich jak Bella, Always czy Naturella, ponieważ, jak wynika z badania TGI są to marki najczęściej wybierane przez kobiety.
Szczególnie latem warto mieć w sklepach oprócz podpasek również tampony, ponieważ wiele kobiet w okresie wakacyjnym podpaski zastępuje tamponami, których nie widać nawet w kostiumie kąpielowym. Możecie Państwo śmiało ograniczyć się do znanych marek tamponów takich jak OB, Bella, Tampax czy Naturella, gdyż lojalność klientek w tym segmencie środków higienicznych jest bardzo duża.
Jeżeli chodzi o wkładki to pamiętajmy o markach takich tak Bella Panty, Naturella, Discreet czy Carefree. Rynek wkładek higienicznych cechuje się dużą dynamiką, zwłaszcza grupa wkładek supercienkich, które zyskują coraz większą popularność. Szczególnie w okresie letnim warto jest mieć także wkładki typu string, zarówno czarne, jak i białe.
Jeżeli jednak nasz sklep ma większą powierzchnię i możemy sobie pozwolić na zapewnienie klientkom większego wyboru – nie bójmy się nowości! Apeluje o to Elżbieta Woszczak, Dyrektor Handlowy LOVE-U POLSKA, która poleca szczególnie kobietom mającym problemy z nawracającymi infekcjami podpaski i wkładki Natural Lady, które dzięki ekstraktom z ziół zapobiegają rozwojowi wirusów i bakterii.
Wybierając produkty do większego sklepu warto pamiętać o tym, że klientki coraz częściej zwracają uwagę na ładne opakowanie, którego nie musiałby się wstydzić otwierając torebkę.
W sklepie na pewno nie powinno zabraknąć przedstawiciela z każdego segmentu – przy ograniczonym miejscu najlepiej jest skupić się na markach, które są liderami w poszczególnych segmentach. Jeśli mamy do dyspozycji więcej miejsca – należy poszerzać gamę o kolejne marki. Tu, jak podkreśla Dorota Lubawska, Category Manager Johnson & Johnson Poland, warto pamiętać o portfelu naszych konsumentek i dać im możliwość zakupu marki droższej – Premium oraz marki tańszej – ekonomicznej. Dalej, w poszczególnych markach, dobrać produkty o różnych właściwościach. I tak w przypadku podpasek, tamponów, wkładek możemy kierować się chłonnością, rozmiarem (np. mniejsze, większe, uniwersalne), rodzajem (np. podpaski ze skrzydełkami lub bez, tampony z powłoką ułatwiającą aplikowanie lub tradycyjne) oraz na przykład w przypadku wkładek – zapachem. W płynach ważnym czynnikiem jest także funkcja, jaką dany płyn/chusteczka ma spełnić (np. przeciw podrażnieniom, łagodzący, antybakteryjny) oraz zapach. Należy także pamiętać, że konsumentki lubią mieć wybór w postaci opakowań z różną liczbą sztuk (podpasek, tamponów, wkładek, chusteczek) w środku lub różnej gramatury w segmencie płynów. Warto tu wspomnieć, że coraz większą popularnością wśród konsumentek cieszą się duże opakowania produktów.

Męska rzecz

Panowie również mogą wybierać spośród żeli, płynów, pianek czy emulsji. Dostępne są także różne linie zapachowe. Rynek środków do higieny intymnej ma potencjał rozwoju. Przemawia za tym głównie zmiana mentalności konsumentów. Rosnąca popularność płynów do higieny intymnej wynika z przełamania pewnych stereotypów. Jak podkreśla Beata Czechowska, Brand Manager marki AA Intymna, OCEANIC S.A.
kupno specjalistycznego płynu coraz rzadziej jest kwestią wstydliwą. Świadczy o tym fakt, że produkty jeszcze niedawno dostępne wyłącznie w aptekach, można dziś nabyć w drogeriach. Popularność żeli do higieny intymnej dotyczy również rynku kosmetyków dla mężczyzn, gdzie coraz większą rolę odgrywają produkty specjalnego przeznaczenia. Jest to wynik ciągle dojrzewającej świadomości mężczyzn, zauważa Kacper Pietruszka, Brand Manager AA Men, OCEANIC S.A. Panowie coraz częściej dokonują przemyślanych zakupów poprzedzonych poszukiwaniem produktów i nie ograniczają się do podstawowej higieny (żel pod prysznic, szampon do włosów), ale sięgają również po wyspecjalizowane produkty. Co za tym idzie, obok produktów przeciwzmarszczkowych, pomadek czy nawet podkładów, producenci coraz śmielej wdrażają właśnie płyny do higieny intymnej. Podążając za ich rosnącą popularnością, w tym roku OCEANIC SA wprowadziła w linii męskiej dwie nowe referencje: kojący i regenerujący żel do higieny intymnej. Warto podkreślić, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni pozostają lojalni wobec marki, ponieważ poszukują płynów nie tylko skutecznych, ale również bezpiecznych.

Dla maluchów

Od niemowlęcia rodzice dbają o właściwą higienę i zdrowie swojej pociechy. Wybierają zawsze produkty znanej marki, sprawdzone lub polecone – jednym słowem najlepsze. W początkowych miesiącach życia skóra niemowlęcia jest jednym z najważniejszych narządów zmysłu. Dziecko przez skórę odczuwa nie tylko ciepło czy zimno. Skóra jest cennym źródłem informacji o otaczającym świecie. Do utrzymania właściwej higieny intymnej maluszka, zarówno chłopca, jak i dziewczynki niezbędne są nawilżone chusteczki pielęgnacyjne, które w łatwy, wygodny i szybki sposób zadbają o pupę każdego dziecka. Można ich użyć podczas spaceru, zakupów czy w podróży. Są wygodne w użyciu dla opiekuna i odpowiednie zarówno dla niemowlaka jak i starszego dziecka. Zawierają balsamy pielęgnacyjne, dzięki którym skóra zachowuje naturalną barierę ochronną.
Lato, wysokie temperatury, długie podróże oraz kąpiele w basenach, jeziorach czy morzu sprzyjają podrażnieniom okolic intymnych, a nawet stanom zapalnym. Dlatego też warto w tym okresie zrobić większy zapas nawilżonych chusteczek do higieny intymnej, a także specjalistycznych emulsji, które łagodzą objawy różnego rodzaju podrażnień.Dla najmłodszych w sklepie powinny znaleźć się specjalistyczne chusteczki nawilżone, dla tych trochę większych oprócz chusteczek pamiętajmy o żelach, płynach i emulsjach intymnych oraz przede wszystkim o podpaskach, wkładkach i tamponach. Nie musicie Państwo posiadać na sklepowej półce wszystkich dostępnych na rynku produktów z tej kategorii, ale w miarę możliwości starajcie się mieć szerszy wybór marek, z różnej półki cenowej. Warto bowiem w każdym sklepie mieć dostępne produkty dla klientów o różnych grubościach portfela. Wtedy zarówno kupujący, jak i sprzedający będą zadowoleni.

Monika Dawiec

tagi: higiena ,