Kategorie produktów

Moc w napoju

Poniedziałek, 20 czerwca 2011 HURT & DETAL Nr 06 (64) / 2011
Kiedy brakuje sił, a przepracowany organizm odmawia współpracy potrzebny jest szybki zastrzyk energii w postaci napoju energetyzującego. Natomiast po intensywnym wysiłku fizycznym w celu uzupełnienia witamin i składników mineralnych polecany jest napój izotoniczny. To dwa różne produkty, których przeznaczenia nie należy mylić. Warto wiedzieć o nich kilka istotnych informacji, by zawsze służyć klientowi fachową poradą.
Bezpośredni kontakt z klientem to jeden z wielu aspektów, które dają przewagę małym sklepom detalicznym nad dużymi sieciami. Bliski kontakt i przy okazji pomoc w doborze produktów do zakupowego koszyka – to atuty małych placówek. Warto taką wiedzę wykorzystać. Kupujący często mylą izotoniki i energetyki, nie rozróżniając ich działania. Dodatkowo wielu sklepikarzy ustawia i miesza na jednej półce oba rodzaje napojów, co również nie ułatwia wyboru.
Pamiętajmy o różnicach
Napoje izotoniczne dzięki specjalnie opracowanej formule uzupełniają składniki mineralne i witaminy utracone podczas wysiłku fizycznego oraz wyrównują niedobory elektrolitów. Dodatkowo gaszą pragnienie i gwarantują nawodnienie organizmu. Tego typu napoje przeznaczone są głównie dla osób uprawiających sport. Podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych nie powinno spożywać się napojów energetyzujących, gdyż wycieńczony organizm nie potrzebuje kofeiny, a nawodnienia, składników mineralnych, elektrolitów i witamin, które zapewnia izotonik.
Napoje izotoniczne jako młodszy segment rynku są dość powszechnie mylone z energetykami. Warto pamiętać, że polski rynek napojów izotonicznych jest obecnie kilka razy mniejszy od rynku energetyków właśnie dlatego, że jest o kilka lat młodszy.
Jednak Krzysztof Świątek, Brand Manager 4MOVE oraz Sebastian Pender, Brand Manager w firmie FoodCare przewidują, że sytuacja ta będzie się stopniowo zmieniała na korzyść izotoników, dlatego jednym z zadań marek izotonicznych powinna być intensywna edukacja konsumenta w kwestii ich zastosowania.
Napoje energetyzujące dodają energii, poprawiają samopoczucie i koncentrację, gdy organizm jest przemęczony bądź zestresowany. Przyspieszają również metabolizm.
Energetyki w swoim składzie zawierają kofeinę, która pobudza układ nerwowy, taurynę, która wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego oraz witaminy grupy B, które przeciwdziałają zaburzeniom nerwowym, pobudzają i likwidują uczucie zmęczenia. Napoje energetyczne poprawiają koncentrację, dlatego też często spożywane są przez studentów, kierowców bądź pracowników dużych korporacji. Tego typu napoje w większości piją mężczyźni i młode osoby. Warto jednak pamiętać, że nie są one wskazane dla kobiet w ciąży i matek karmiących. Powinny ich unikać także osoby nadwrażliwe na kofeinę i dzieci.
Co wybierają konsumenci?

Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2010 do marca 2011 roku wynika, że spożywanie napojów energetyzujących/izotonicznych deklaruje 21,1% Polaków w wieku 15-75 lat.
26,29% badanych spożywa napoje energetyzujące/izotoniczne 2-3 razy w miesiącu, 25,99% raz w miesiącu, 21% raz w tygodniu lub częściej, 18,25% 2-3 razy w roku, 8,48% raz w roku lub rzadziej.
Szczegółowe informacje dotyczące marek napojów energetyzujących/izotonicznych spożywanych najczęściej przez Polaków w wieku 15-75 lat, którzy zadeklarowali ich spożywanie znajdują się w zestawieniu tabelarycznym TOP 15.
Ważna ekspozycja
Jak ma wyglądać półka napojów energetyzujących i izotonicznych? Przede wszystkim wygospodarujmy w miarę możliwości w sklepie osobne miejsce na tego typu napoje. Postarajmy się także nie pomieszać izotoników i energetyków. Zachowajmy pewien porządek i konsekwencję układając te zupełnie różne produkty.
Osobne miejsce na tego typu napoje ważne jest też ze względu na wysoką dynamikę rynku i obecność wielu marek. Konsument wtedy będzie miał wgląd w pełen wybór produktów oraz dostępnych smaków, a także będzie mógł porównać na przykład ich składniki.
Jak podkreśla Jacek Sim, Specjalista ds. PR „HERBAPOL – LUBLIN” S.A. jest to kategoria, której największa sprzedaż przypada latem, a więc najlepiej jeżeli w tym okresie napoje te będą dostępne nie w jednej, ale w paru lokalizacjach na poziomie sklepu.
Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska zauważa, że z punktu widzenia detalisty istotne są liczne lokalizacje, ponieważ napoje energetyzujące są produktami wysokomarżowymi. Właściwie wyeksponowany napój powinien być obecny w kilku sekcjach. Po pierwsze w miejscach impulsowych: stojak, stand, regał promocyjny. Kolejne miejsce występowania to sekcja napojów energetyzujących i izotonicznych. W tym wypadku mamy dwie opcje – półka (miejsce ciepłe) oraz lodówka (napoje schłodzone). Trzeci punkt jest dla „niezdecydowanego” konsumenta, któremu trzeba dać ostatnią szansę na zakup napoju – czyli strefa przykasowa.
W małych sklepach osiedlowych, z oczywistych względów półka „energetyków” nie będzie zbyt duża. Powinny się tam znaleźć minimum dwie różne pojemności napojów dopasowanych do różnych potrzeb konsumentów. Po pierwsze puszka, która jest jednym z najpopularniejszych opakowań dla tego typu napojów. Jest to głównie oferta dla osób chcących skonsumować napój „na miejscu”. Drugim jest opakowanie zakręcane typu PET, które ze względu na możliwość ponownego zamknięcia jest bardzo wygodne dla konsumenta.
Warto również zwrócić uwagę na samą funkcjonalność i dopasowanie do pory dnia. O ile zwykły napój energetyzujący czy izotoniczny spożywany jest w ciągu całego dnia jednak z akcentem na godziny popołudniowo-wieczorne, o tyle napoje energetyzujęce z sokiem chętnie są konsumowane w godzinach porannych. Jarosław Wojtowicz, Dyrektor Handlowy Las Vegas Power Energy Drink doradza, że powinno się umieszczać obok siebie produktów tej samej marki, niezależnie od różnic w opakowaniach. Jeśli jest taka możliwość, to można ustawić w sklepie specjalne lodówki dla tego typu napojów, z odpowiednią oprawą marketingową. W małym sklepie spożywczym, ze względu na ograniczoną powierzchnię należy wybrać tylko kilka marek, ale w różnych opakowaniach. Natomiast w dużym sklepie możemy sobie pozwolić na zdecydowanie większy wybór. Do oferty można wprowadzić także napoje energetyczne o różnych smakach lub z innymi dodatkami, niż te podstawowe. Paleta opakowań też może być zdecydowanie większa.
„Popularność tego typu napojów wynika niewątpliwie z coraz szybszego tempa życia, chęci wykazywania się najwyższym poziomem energii oraz sprawności umysłowej, a także innowacyjnych propozycji, oferowanych przez producentów” – komentuje Katarzyna Buczek, Public Relations Manager w firmie Ustronianka.
Pamiętajmy więc o odpowiedniej ekspozycji rozróżniającej energetyki i izotoniki, szerokim – w miarę możliwości sklepu – asortymencie, nie zapominajmy także o różnorodności opakowań i smaków.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , napoje energetyzujące , energetyki , izotoniki ,