Kategorie produktów

Wielkanocna ekspozycja

Piątek, 18 marca 2011 HURT & DETAL Nr 03 (61) / 2011
Jak prawidłowo przygotować ekspozycję
W polskiej tradycji Święta Wielkanocne są bardzo ważne. Jest to czas wspólnych rodzinnych spotkań i biesiadowania przy stole poprzedzonego większymi niż zwykle zakupami. Dla wielu producentów np. słodyczy, to kolejny po Bożym Narodzeniu okres, kiedy sprzedaż ich produktów osiąga poziom nawet kilkudziesięciu procent w stosunku do całorocznych obrotów.
Wielu klientów zakupy świąteczne planuje z pewnym wyprzedzeniem. Jednak brak czasu powoduje, że często robimy je na ostatnią chwilę. Odpowiednio wczesne wyeksponowanie produktów na pewno zwiększa szansę na to, aby klienci rozpoczęli zakupy świąteczne wcześniej. Jednak należy być tutaj, podobnie jak w przypadku innych świąt ostrożnym, aby zbyt wcześnie nie wprawiać swoich klientów w świąteczny nastrój. Dla wielu z nich wielkie świąteczne ekspozycje, czekoladowe zające i jajka pojawiające się tuż po Bożym Narodzeniu wzmocnią tylko świąteczny przesyt. Co za tym idzie, wstrzymają chęć zakupu. Najlepiej jest ekspozycje wielkanocne wprowadzić około 4 tygodni przed czasem, w którym danego roku przypadają święta. Ze względu na to, że popularny również dziś „zając” obdarowuje słodyczami tuż przed Wielkanocą nie ma potrzeby wydłużania czasu wielkanocnych ekspozycji.
Efektywna ekspozycja potrafi zwiększyć sprzedaż o kilkadziesiąt procent w stosunku do półkowej, a w okresie przedświątecznym w jeszcze większym stopniu. W sklepach wielkopowierzchniowych warto umiejscowić je przy wejściu, zaraz poza strefą dekompresji. Ważne, aby takie ekspozycje miały szczególny, świąteczny charakter i posiadały czytelne ceny. Warto zadbać również o to, aby były relatywnie duże, co przy dużej rotacji w okresie przedświątecznym zwiększa szanse na uniknięcie braków towarowych. Należy również pamiętać, że przestrzeń między standami i regałami nie ma stanowić dla klientów swego rodzaju toru przeszkód. Ma natomiast usprawniać poruszanie się klientów po sklepie i ułatwiać im zakupy.
Oczywiście najlepiej sprzedającymi się produktami w tym okresie są słodycze oraz akcesoria dekoracyjne związane ze świętami – wiklinowe koszyki, palmy, dekoracyjne jajka, figurki zajączków i kurczaków, a także pistolety na wodę. Nie należy również zapominać o produktach i akcesoriach do wypieków, wędlinach oraz produktach niezbędnych do przygotowania świątecznych dań. Poza tym, warto eksponować również wszystkie produkty i akcesoria przydatne do przedświątecznych porządków.
Warto promować głównie te produkty których producenci podkreślają ich świąteczny charakter, np. po przez okolicznościowe opakowanie czy też specjalny sprzęt ekspozycyjny związany z tematyką świąt. Należy również zwrócić uwagę na cieszące się w tym okresie coraz większym zainteresowaniem tradycyjne produkty regionalne – wędliny, sery i tym podobne potrawy. Szczególnie ze względu na mocno tradycyjny charakter świąt wielkanocnych.
Przy wszystkich półkach z towarami związanymi ze świętami, powinny się znaleźć odpowiednio przygotowane, czytelne i rzucające się w oczy ekspozycje. Pamiętajmy bowiem, że nie ma nic gorszego niż niezadowolenie klienta, który szuka potrzebnej informacji (np. o cenie produktu) i jej nie znajduje. Lub co gorsza, po zapłaceniu za zakupy na paragonie widzi inne ceny, niż przy ekspozycjach.
Waldemar Szymecki,
Trener, Ekspert Catman Polska Sp. z o.o.
http://catman-polska.pl/
http://szkolenia.miasta.pl/blog

tagi: FMCG , HURT&DETAL , ekspozycja , Catman Polska , ekspozycja świąteczna ,