Kategorie produktów

Kawa czy herbata?

Piątek, 18 marca 2011 HURT & DETAL Nr 03 (61) / 2011
Polacy często piją zarówno kawę jak i herbatę. Wybierać więc nie trzeba. Produkty te musimy mieć pod dostatkiem przez cały rok. Przed Wielkanocą warto dodatkowo uzupełnić sklepowe półki o asortyment Premium.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od stycznia 2010 do grudnia 2010 roku wynika, że spożywanie kawy rozpuszczalnej deklaruje 49,1%, a herbaty ekspresowej 90,2% Polaków w wieku od 15 do 75 lat.
30,25% badanych spożywa kawę rozpuszczalną raz dziennie, 19,25% 2-3 razy dziennie, 17,03% raz w tygodniu lub rzadziej, 11,58% 2 razy w tygodniu, 10,84% 3-4 razy w tygodniu, 8,25% 5-6 razy w tygodniu, 2,8% 4 razy dziennie lub częściej.
46,85% badanych spożywa herbatę ekspresową 2-3 razy dziennie, 21,52% raz dziennie, 15,27% 4 razy dziennie lub częściej, 8,6% kilka razy w tygodniu, 7,77% raz w tygodniu lub rzadziej.
Kawa w liczbach
Według badań Nielsena rynek kawy w okresie od grudnia 2009 do listopada 2010 roku osiągnął wartość w liczbie ponad 2,9 mld zł, czyli o 0,9% więcej niż w badaniach rok wcześniej. Największe udziały wartościowe w tym segmencie rynkowym osiągnęła kawa palona mielona i w ziarnach (51,9%). Dalsze pozycje zajęły: kawa rozpuszczalna i tradycyjna (38%), kawa 3w1, 2w1 i Ice Coffee (5,9%) oraz kawy Cappuccino (4,6%).
Adam Mokrysz, Członek Zarządu Mokate podkreśla, że w okresie przedświątecznym wzrasta sprzedaż kawy w opakowaniach promocyjnych i prezentowych. „Klienci chętniej kupują również miksy kawowe – wygodne w przygotowaniu i pobudzające, cappuccino w różnych smakach (na przykład nasze Cappuccino MRB o smaku ajerkoniaku, Vanilla Bourbon i szarlotki) oraz Mokate Cafe Premium – doskonałą kawę instant” – dodaje Adam Mokrysz. Tradycyjnie zwiększa się również sprzedaż kawy ziarnistej i mielonej.
Jednak jak przyznaje Witold Araszkiewicz, Senior Brand Manager, Prima Sara Lee Coffee and Tea Poland S.A., kategoria nie podlega silnym wahaniom sezonowym. „Możemy jednak zauważyć wzrost sprzedaży kaw Premium takich jak np. Douwe Egberts” – dodaje Witold Araszkiewicz.
Jeżeli chodzi o perspektywy branży w kontekście słabszej ostatnio koniunktury gospodarczej to, jak przyznaje Adam Mokrysz, nie wyglądają one tak źle. Rynek kawy jest dość odporny na zawirowania gospodarcze. Kawa to bardzo popularna używka, konsumenci niechętnie rezygnują z przyjemności jaką jest jej picie. Jedyne co można zauważyć, to mniejsza popularność kawiarni – wiele osób woli delektować się kawą w zaciszu domowym, co jest oczywiście bardziej ekonomiczne.
Herbaciane zyski
Polska od lat znajduje się w absolutnej czołówce konsumentów herbaty. Sylwia Mokrysz, Członek Zarządu Mokate S.A. podkreśla, że zajmujemy czwarte miejsce w Europie po Irlandii, Wielkiej Brytanii i Rosji, a na świecie plasujemy się na 10 pozycji.
Rynek herbaty charakteryzuje się stabilną pozycją, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym.
Jak komentuje Weronika Danowska, Specjalista ds. Badań i Rozwoju Posti, rozpatrując rynek herbaty, w oparciu o badania AC Nielsena, na przestrzeni ubiegłego roku zaobserwowaliśmy niewielki spadek udziałów wolumenowych herbaty czarnej tj. na poziomie 2%. Widoczne wzrosty były natomiast w segmentach herbat zielonych, czarnych aromatyzowanych Earl Grey oraz owocowych. „Segmenty herbat czarnych aromatyzowanych owocowych, herbat czerwonych oraz herbatek ziołowych utrzymały się na niezmiennym poziomie w porównaniu do roku poprzedniego (tj. 2009). Do grona głównych graczy na rynku herbaty niezmiennie należą: Unilever, Mokate, Tetley, Posti, Herbapol, Bio-Active i Dilmah” – dodaje Weronika Danowska.
Herbata jest produktem kupowanym i promowanym praktycznie przez cały rok, ze szczególnym nasileniem w okresie jesienno-zimowym. Jak przyznaje Tomasz Witowski, Prezes Gourmet Foods, Wielkanoc to okres dla herbaty obiecujący – konsumenci częściej wybierają produkty wysokiej jakości. „Wykorzystujemy ten czas, żeby przekonać ich, że dobra, świeża herbata produkowana przez rodzinną firmę cejlońską nie tylko smakuje wyśmienicie, ale też w wielu przypadkach nie jest od zwykłych herbat znacząco droższa!” – komentuje Tomasz Witowski.
Okres przedświąteczny należy do wyjątkowo udanych w sprzedaży herbat. Święta to czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. „Nie może zabraknąć podczas nich filiżanki aromatycznej herbaty – rytuał zaparzania naparu herbacianego, wspólnego picia doskonałego napoju ma w sobie coś magicznego. Przed świętami najlepiej sprzedają się herbaty Premium, elegancko zapakowane oraz herbaty wyjątkowe (zielone, białe) – robiące wrażenie na zaproszonych gościach” – dodaje Sylwia Mokrysz.
W tym gorącym okresie pamiętajmy także o tym, że na Wielkanoc klienci wybierają większe opakowania herbat. Zwróćmy uwagę również na różnorodność asortymentu herbacianego i kawowego. W sklepie powinny być oprócz najczęściej kupowanych czarnych herbat również te wysokiej jakości oraz coraz bardziej popularne zielone, owocowe i ziołowe. Wśród kaw pamiętajmy o tych Premium, w eleganckich opakowaniach.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , kawa , herbata , kawa Premium , herbata Premium ,