Kategorie produktów

Staramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów

Czwartek, 20 stycznia 2011 HURT & DETAL Nr 01 (59) / 2011
O rozwoju sieci SANO, jej sukcesach, strategiach marketingowych i planach na przyszłość rozmawiamy z Prezesem Zarządu Spółki SANO – Krzysztofem Waltosiem.

Spółka SANO funkcjonuje od 1990 roku. Proszę opowiedzieć o historii sieci. Od czego się zaczęło i jak kształtował się proces rozwoju?

» Spółka SANO została założona w listopadzie 1990 roku przez Leszka Kołeckiego, Ireneusza Kwiatkowskiego i Dariusza Nowosada. Na początku działała jako spółka cywilna. W 1999 roku SANO S.C. została wniesiona aportem do SANO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a do dotychczasowych współwłaścicieli dołączyli Grzegorz Batyński i Wiesław Miśko. W czerwcu 2002 roku dokonaliśmy otwarcia nowego supermarketu (SANO MAXI) w budynku Galerii EMKA w Koszalinie.

Przez wszystkie lata działalności uruchomiliśmy 18 sklepów samoobsługowych – 9 w Koszalinie, dwa w Kołobrzegu i Szczecinku oraz po jednym w Białogardzie, Słupsku, Człuchowie, Gryficach i Połczynie Zdroju.

W ciągu ostatnich lat – w celu utrzymania dominującej pozycji na rynku handlu detalicznego w Koszalinie – położyliśmy nacisk na intensywne inwestycje, otwierając kolejne supermarkety oraz przeprowadzając generalne prace remontowe w już istniejących obiektach. Prace te były w głównej mierze sfinansowane środkami własnymi SANO.

Sieć w ciągu ostatnich lat inwestowała między innymi przez otwieranie kolejnych supermarketów. Posiadacie 18 sklepów samoobsługowych, najwięcej, bo aż 9

w samym Koszalinie. Jakie jeszcze podjęliście działania w celu utrzymania dominującej pozycji na rynku w tym mieście?

» Moim zdaniem, sklepy SANO cieszą się dużym uznaniem wśród klientów z kilku powodów. Podstawowym z nich jest na pewno wysoka jakość oferowanych przez SANO produktów, głównie takich jak mięso, wędliny, warzywa i inne produkty świeże. Produkty, które proponujemy naszym klientom pochodzą od znanych producentów i dostawców, co daje nam gwarancję najwyższej jakości. Kolejną zaletą naszej sieci jest obsługa klientów i dogodne lokalizacje naszych placówek. Przez wszystkie lata prowadzenia działalności intensywnie pracowaliśmy nad utrzymaniem swojej marki na lokalnym rynku. Staramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, badamy ich preferencje i staramy się, aby byli zadowoleni z oferowanych przez nas towarów i usług.

Jak radzicie sobie z konkurencją na rynku? Jak wyglądają działania marketingowe, strategiczne mające na celu przyciągnięcie klienta?

» Konkurencja jest dla nas z jednej strony zagrożeniem, ale z drugiej strony mobilizuje nas do podejmowania działań mających na celu utrzymanie posiadanej, wysokiej, pozycji na rynku i jednoczesne stawianie sobie nowych celów i ich realizację. Modernizacja posiadanych już palcówek handlowych jest w chwili obecnej koniecznością. Wyrównanie standardów poszczególnych sklepów to jedno, ale ważniejsze jest utrzymanie wysokiego standardu wszystkich sklepów na stałe. Stąd intensywne prace modernizacyjne i rewitalizujące w naszych obiektach. Dbamy o wysokiej jakości meble, meble chłodnicze, które są bardzo ważnym elementem pomagającym utrzymać wysoką jakość oferowanych towarów. Chcemy, aby sklepy SANO były postrzegane jako sklepy nowoczesne, wyróżniające się estetycznym wyglądem.

Ponadto prowadzimy szereg stałych działań marketingowych, takich jak promocje cenowe, konkursy, specjalne akcje sezonowe, które mają na celu uatrakcyjnienie naszej stałej oferty.

W 2007 roku sieć SANO znalazła się w gronie wyróżnionych przedsiębiorstw miesięcznika Forbes. Proszę opowiedzieć więcej o tym sukcesie i innych osiągnięciach firmy.

» W lutym 2007 roku znaleźliśmy się w gronie firm o największym wzroście wartości w rankingu Małych i Średnich Przedsiębiorstw miesięcznika gospodarczego Forbes.

Ranking „Diamenty Forbesa” prezentuje firmy, które osiągnęły największy przeciętny roczny wzrost wartości, badany na podstawie sprawozdań złożonych do KRS za lata 2003-2005. SANO zajęło w nim 27 miejsce spośród ponad 200 firm z całej Polski. Było to dla nas duże i prestiżowe wyróżnienie, na które zapracował cały zespół naszych pracowników. Inne nasze nagrody i wyróżnienia, to między innymi: Menadżer Pomorza Środkowego 1992, Pomorski Kupiec Roku 1997, Pomorski Kupiec Roku 1998, Gazela Biznesu 2004, Gazela Biznesu 2005, Gazela Biznesu 2006, Gazela Biznesu 2007, Filary Polskiej Gospodarki 2008, Gazela Biznesu 2008, Gazela Biznesu 2009. Każdy taki tytuł jest dla nas ogromnym wyróżnieniem.

Jakie macie plany na przyszłość? Czy planujecie otwieranie placówek poza województwem pomorskim?

» W związku z ciągłym rozwojem sieci jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych lokalizacji. Obiekty, które mogłyby nas zainteresować powinny spełniać następujące kryteria: powierzchnia sali sprzedaży od 400 do 1 000 mkw. i parking dla klientów. Każda oferta nowej lokalizacji jest przez nas dokładnie analizowana. Podjęcie decyzji dotyczącej rozpoczęcia działalności w nowym miejscu jest zawsze dogłębnie badana i poddawana różnym ocenom. W chwili obecnej nadal będziemy prowadzić politykę rozwoju opartą na własnych inwestycjach. W obecnej, mało stabilnej sytuacji rynkowej i gospodarczej nie będziemy opierać swoich decyzji inwestycyjnych na ryzykownych posunięciach, ale cały czas jesteśmy zainteresowani przejmowaniem innych, działających już placówek handlowych. Przejęcia te muszą być jednak uzasadnione interesującą nas lokalizacją, możliwością adaptacji zgodnej z naszymi standardami i warunkami pozwalającymi na prowadzenie działalności w takim zakresie, w jakim prowadzimy ją do tej pory. Zależy nam na tym, aby nowo otwierane placówki były wizerunkowo spójne i zgodne z założonym przez nas poziomem. Standard jakości oferowanych produktów, standard wyposażenia placówek i obsługi klienta – są dla nas najważniejsze.

Wspieracie kluby sportowe, zarówno amatorskie, jak i profesjonalne. Czy jest to element strategii biznesowej czy czysto hobbystyczne działanie?

» Nasza firma od wielu lat wspiera zarówno amatorskie, jak i profesjonalne kluby sportowe.

Szczególną opieką otaczamy młodych piłkarzy z Koszalińskiego Klubu Piłki Nożnej „Bałtyk SANO" Koszalin. W chwili obecnej opracowujemy szczegółowy plan sponsoringu na rok 2011 i mamy nadzieję, że wsparcie jakiego udzielimy wybranym klubom przełoży się zarówno na ich wyniki, jak i na nasz dobry wizerunek. Mamy nadzieję, że takie działania pozwolą nam na umocnienie i zwiększenie znajomości marki i kształtowanie prospołecznego wizerunku. Będzie to więc element przemyślanej strategii biznesowej.

Ostatnio głośno było o strajkach pracowników supermarketów. Czy ten problem dotyczy sieci SANO? Jak wyglądają relacje przełożony-podwładny w Państwa supermarketach? Czy łatwo jest o wykwalifikowany personel?

» Jakość obsługi naszych klientów jest dla nas tak samo ważna, jak jakość oferowanych przez nas produktów. Staramy się zatrudniać takich pracowników, których podejście handlowe i chęć do pracy z klientem pozwoli nam wszystkim na stworzenie pozytywnego wizerunku firmy. Wewnętrzne szkolenia dla kadry kierowniczej w sklepach, które przeprowadziliśmy w roku ubiegłym pozwoliły nam na przekazanie celów Zarządu, wszystkim pracownikom spółki. Pracownicy mają zatem świadomość jakie są cele i założenia Spółki. Staramy zbudować lojalny zespół, który będzie rozumiał, że zadowolenie klienta jest najwyższą wartością firmy handlowej.

Pod koniec 2010 roku sieć SANO obchodziła 20-ste urodziny. Jak świętowali Państwo tę rocznicę?

» 20-urodziny stały się okazją do zorganizowania w naszej sieci specjalnej loterii dla naszych klientów. Loterię zorganizowaliśmy przy pomocy wyspecjalizowanej firmy, która ma bogate doświadczenie w tego typu akcjach marketingowych. Formuła loterii i nagrody, które klienci otrzymali przy okazji swoich codziennych zakupów, spotkały się z dobrym przyjęciem. W trakcie loterii klienci wylosowali ponad 300 nagród natychmiastowych, a w trakcie finałów szczęściarz wygrał kwotę 20 000 zł. W sumie na nagrody pieniężne przeznaczyliśmy 40 000 zł. Była to nasza pierwsza akcja na tak dużą skalę, ale mamy nadzieję, że nie ostatnia.

Dziękuję za rozmowę.

tagi: FMCG , SANO ,