Mowa oczywiście o urządzeniach technicznych znajdujących się w strefie kasy. Najważniejszym z nich jest niewątpliwie kasa, kolejne to waga, terminal płatniczy czy urządzenie do sprawdzania prawdziwości banknotów. Wszystkie te urządzenia są łatwo dostępne na rynku, możemy kupić zarówno te nowe, jak i używane. Wybierając urządzenie do naszego sklepu musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, aby ułatwiały one pracę sklepu, a nie ją utrudniały. Przede wszystkim powinniśmy zrobić wywiad rynkowy o dostępności serwisu. Jeśli popsuje nam się drukarka – nie możemy przecież czekać dniami, czy tygodniami na jej naprawę. Tu cenna będzie informacja, jak szybko jest w stanie przyjechać do nas serwisant, czy naprawy dokona na miejscu, czy nasze urządzenie zabierze do serwisu i – w takim wypadku – czy możemy liczyć na urządzenia zastępcze. Warto przejrzeć – kupując nowe urządzenie – warunki gwarancji, co dokładnie obejmuje i ile trwa lat. W przypadku, gdy zdecydujemy się na urządzenie używane – warto poprosić o książkę serwisową. Dzięki temu możemy uniknąć kupna przysłowiowego kota w worku. Jeśli sprzedawca będzie oferował nam urządzenie używane, bez dokumentów tego sprzętu, a jeszcze dodatkowo w wyjątkowo atrakcyjnej cenie – warto dokładnie zastanowić się nad jego kupnem. Może bowiem być ono obarczone ryzykiem kupna czegoś, co nie tylko nie spełni naszych oczekiwań, to co najwyżej spowoduje kolejne wydatki, ból głowy i nie miłe wspomnienia transakcji, która okazją była co najwyżej dla sprzedającego. Kolejną ważną kwestią do rozważenia przy zakupie kasy czy wagi do naszej palcówki jest to, jakich są one wielkości. Jeśli nasz sklep jest duży, lub chociażby średniej wielkości – gabaryty urządzeń nie są aż tak bardzo istotną kwestią, jak w wypadku, gdy nasz sklep jest mały, czy bardzo mały, gdzie każdy już nie metr, a centymetr kwadratowy jest na wagę złota. Pamiętacie Państwo zapewne te siermiężne i wielkie kasy i wagi rodem z PRLu.
Dzisiaj na szczęście mamy w czym wybierać – na rynku dostępne są urządzenia o różnych gabarytach i różnej ciężkości. Do małego sklepu możemy zatem wybrać kasę małą, zajmującą niewiele miejsca oraz zgrabną płaską wagę. Do tej trochę większej placówki możemy kupić urządzenia większe.
Warto skorzystać jeszcze z dodatkowych dobrodziejstw techniki, a mianowicie zaoferowania klientom możliwości dokonywania płatności za pomocą karty płatniczej – co jest niby już wszechobecne w naszym życiu, ale jednak nadal przez sporą grupę detalistów traktowane po macoszemu. Dla klientów możliwość zapłaty kartą jest niezwykłą wygodą. Wyobraźmy sobie „radość” naszego klienta, który zmęczony po całym dniu pracy (albo głodny jeszcze przed jej rozpoczęciem), wykłada z koszyka produkty, które w myślach już konsumuje i… odchodzi z kwitkiem, a raczej właśnie bez niego, czyli bez paragonu, ponieważ nie mógł zapłacić za zakupy kartą. Czy wróci do naszego sklepu po ponowne zakupy? Niekoniecznie. Przykre doświadczenie związane z naszym sklepem skierują go do placówki naszego konkurenta. Złe wspomnienia to nie tylko taka sytuacja. Wyobraźmy sobie naszego klienta, który robi zakupy w naszym sklepie, tym razem płaci gotówką. Otrzymuje resztę – banknot o nominale 50 złotych. Następnie odwiedza kolejny sklep, płaci w nim za zakupy banknotem, który został mu wydany w naszej placówce i… Okazuje się, że jest fałszywy. Z zakupów nici, właściciel sklepu wzywa Policję, a złe wspomnienia z całą pewnością będą przypominały, aby nasz sklep omijać szerokim łukiem. Dlatego warto posiadać urządzenie do sprawdzania banknotów. Pamiętajmy jeszcze o tym, aby wyposażenie naszego sklepu było estetyczne, stwarzające miłą atmosferę oraz zachęcało do ponownych zakupów.
Na zakończenie jeszcze ważna informacja dotycząca paragonów, które muszą zawierać wiele obowiązkowych informacji. Na szczęście nie musimy samodzielnie konstruować układu i wzoru paragonu, ponieważ jest to zapisane w programie działania kasy. Samodzielnie lub z pomocą serwisu programujemy tzw. bazę towarową, w której wpisujemy m.in. nazwy towarów i usług występujących w obrotach. Program działania kasy przewiduje wydruk tych nazw na oryginale i kopii paragonu. Konstruując nazwę towaru należy mieć na względzie to, aby informacja zawarta na paragonie pozwalała na zidentyfikowanie przez nabywcę lub inne osoby trzecie sprzedanego towaru lub wyświadczonej usługi.
tagi: FMCG , kasy , strefa kasy , produkty impulsowe ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...