Coraz więcej Polaków zaczyna spożywać alkohol w postaci drinków. Kolorowe koktajle z różnymi dodatkami, słomką i ozdobną parasolką są obowiązkowe na każdej karnawałowej imprezie. Smak jest najważniejszy, ale konsumenci baczną uwagę zwracają także na atrakcyjność dla oka.
Jakie są rodzaje drinków?
Najprostszy podział to long i short drink.
• Long drink to wieloskładnikowy koktajl przygotowywany najczęściej z wysokoprocentowego alkoholu (w składzie drinka nie powinno być go więcej niż połowa), który uzupełniany jest wodą sodową, napojami gazowanymi, piwem czy winem. Podawany jest z dużą ilością lodu, w wysokiej szklance, często ze słomką. Pojemność od 240 ml do 300 ml.
• Short drink to rodzaj przyrządzania i podawania koktajlu alkoholowego. Short drink ma objętość do 100 ml. Napoje tego typu są mocniejsze od long drinków, ponieważ ich składnikami są zazwyczaj mocne alkohole, a sporządza się je bez dodatku rozcieńczaczy.
Drinkowy asortyment
Podstawą każdego drinka jest odpowiedni alkohol. W tej kwestii kupujący bazują głównie na wódce. Tej z pewnością nie powinno zabraknąć na półce. Oprócz czystych postaci warto też mieć smakowe wersje.
Również Joanna Bujarska – Ciszek, Dyrektor Marketingu Grupy CEDC podkreśla fakt, że podstawą do wykonania drinków są na pewno: wódka BOLS i Żubrówka.
Konsumenci coraz chętniej eksperymentują i poszukują nowych smaków, w przypadku Żubrówki można polecić koktajl ze świeżym ogórkiem, czy tonikiem. Soplica Wiśniowa również pojawia się w drinkach – zarówno w tradycyjnym połączeniu z Coca-Colą, a także w zestawie zyskującym ostatnio na popularności – ze Spritem.
Natomiast Paweł Lejman, Prezes Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos Bielsko- Biała wśród wódek poleca duopack, wódkę Extra Żytnią 0,5 l w zestawie z Coca-Colą oraz Extra Żytnią 0,7 l w nowym ozdobnym kartoniku.
Poza wódką nie zapominajmy o likierze, ginie, rumie i innych.
Joanna Bujarska-Ciszek do drinków proponuje także alkohole takie jak: rodzina whisky Grant’s, bourbon Jim Beam, tequila Sierra, Sauza i Patron, koniak Remy Martin, Camus, Metaxa, Gin Finsburry oraz likiery: Campari, Cointreau, Jagermeister. Na świecie dostępnych jest 37 smaków likierów BOLS, które są podstawą pracy barmanów w najlepszych coktailbarach.Od lat niesłabnącą popularnością cieszy się BOLS Blue Curacao – baza do przygotowania niebieskiego „Kamikadze” oraz BOLS Strawberry, bestseller w przypadku tzw. drinków damskich. Kobiety chętnie sięgają po owocowe smaki, stąd też popularność egzotycznego likieru Passoa oraz Cointreau. „Ten pomarańczowy likier sprawdza się zresztą zarówno jako składnik orzeźwiających koktajli, jak i jako dodatek do kawy. Wspomnianego wcześniej Jagermeister’a mrozi się do temperatury -20 stopni C i można podawać zarówno w shotach jak i koktajlach, np. Jagerbull. Możliwości jest bardzo dużo” – dodaje Joanna Bujarska-Ciszek
„W ofercie sklepu nie może bez wątpienia zabraknąć likierów (np. Advocaat) – dla osób lubiących słodkie alkohole. W okresie karnawałowym świetnie sprzedają się także produkty używane do przygotowywania rozgrzewających herbat, tj. Rum Galeon, likier Medos oraz Wiśniowa Cherry Liqueur. Natomiast wśród konsumentów o zasobnych portfelach dużym zainteresowaniem cieszy się Passover Slivovitz” – podpowiada Paweł Lejman.
Oprócz alkoholi w okresie karnawałowym warto mieć szeroki wybór soków. Prezes Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos doradza cztery podstawowe smaki: pomarańczowy, grapefruitowy, jabłkowy i czarna porzeczka.
Niezbędne będą oczywiście napoje gazowane typu cola, sprite, tonik.
Z dodatków pamiętać musimy też o cytrynie, limonce, mięcie, oliwkach.
Na sklepowej półce w okresie karnawału przydadzą się także słomki, najlepiej kolorowe, parasolki do drinków oraz pojemniki na lód w postaci zwykłych kostek lub w zabawnych kształtach.
Wielu klientów, którzy nie mają czasu bądź umiejętności barmańskich, chętnie zaopatrzy się w gotowe drinki. Tych także nie powinno zabraknąć podczas karnawału w sklepie. Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2009 do września 2010 roku wynika, że spożywanie gotowych drinków alkoholowych deklaruje 6,5% Polaków w wieku powyżej 18 lat.
45,79% badanych spożywa gotowe drinki alkoholowe kilka razy w roku,19,15% raz w miesiącu, 18,89% raz w roku lub rzadziej, 13,32% 2-3 razy w miesiącu, 2,84% 5-6 raz w tygodniu lub częściej.
Szczegółowe informacje dotyczące 5 marek gotowych drinków alkoholowych najczęściej spożywanych przez Polaków powyżej 18 lat przedstawia tabela TOP 5.
Odpowiednie ułożenie
W przypadku wszystkich produktów w sklepie, również alkoholi, ważne jest umiejętne ustawienie towaru na półkach.
Joanna Bujarska – Ciszek podkreśla, że kupujący muszą mieć produkty w zasięgu wzroku, a ich ekspozycja powinna w subtelny sposób przyciągać uwagę. „Mamy standardy ekspozycji w zależności od wielkości sklepu i staramy się przekazywać je właścicielom, aby mogli w jak najlepszy sposób wykorzystać półkową przestrzeń. Zależnie od wielkości placówki handlowej stosowane są też dodatkowe środki poprawiające widoczność naszych marek, takie jak podświetlane listwy Bolsa, czy specjalne ekspozycje Żubrówki Białej. Takie elementy znacząco wpływają na sprzedaż alkoholi” – dodaje Dyrektor Marketingu Grupy CEDC.
Również Prezes Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos doradza detaliście, że kategoria alkoholi mocnych powinna być zawsze dopasowana do otoczenia sklepu, a przede wszystkim do jego klienteli. Sekcja z alkoholem mocnym w sposób naturalny powinna sąsiadować z ekspozycją win, piwa i napojów.
W „gorącej strefie” ekspozycji, czyli na poziomie wzroku (najlepiej od strony ustawiającej się kolejki) powinny znajdować się alkohole, które w danym sklepie mają największy potencjał sprzedażowy np. wódki Premium oraz wódki z kategorii mainstream i economy. Klienci preferujący segment Premium oraz ci o mniej zasobnych portfelach podejmują decyzje zakupowe w inny sposób, zatem również ustawienie tych kategorii powinno być różne. Dla konsumenta nakierowanego na segment Premium najważniejsza jest marka, w związku z tym wódki Premium jednej marki, ale różnych pojemności powinny stać obok siebie. „Klient kupujący alkohol z segmentu mainstream lub economy kieruje się zwykle relacją cena-pojemność, dlatego wódki z tego segmentu powinny być pogrupowane według pojemności i w obrębie jednej pojemności ustawiane w kolejności cenowej” – dodaje Paweł Lejman.
Takie są trendy
Konsumenci już coraz rzadziej preferują tak zwane „kieliszkowe” picie. Wybierają drinki, które są teraz w modzie.
I jak podkreśla Prezes Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos obecnie konsumenci przy wyborze alkoholu na karnawałowe przyjęcie kierują się przede wszystkim własnymi preferencjami, dużą uwagę zwracają jednak na obowiązujące trendy. Coraz bardziej popularne stają się wódki smakowe. Ponadto warto zauważyć, że zmieniają się nawyki Polaków jako konsumentów. Coraz więcej jest osób, które spożywają alkohol w drinkach, sięgają po droższe marki celebrują określone okazje, a nie koniecznie stawiają na ilość spożywanego alkoholu. Teraz alkoholem wypada się delektować. To sprawia, że wzrasta popularność drinków. Ta tendencja na świecie zaczęła się już dawno, a „klasyczny” model spożywania wódki nie znajduje szerokiego uznania zagranicą. „Obecnie sposób spożycia alkoholu wśród Polaków zmienia się, odchodzimy od picia czystej wódki w shotach, coraz chętniej sięgamy po kolorowe koktajle. Obecnie każdy drink, który wygląda efektowanie i jest łatwy w przygotowaniu podczas domowych imprez jest na topie” – dodaje Paweł Lejman.
tagi: FMCG , karnawał , drinki , alkohol ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...