Mokate ma wieloletnią tradycję, ale jej historia zaczęła się niepozornie. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom jak wyglądała droga do sukcesu.
» Historia Mokate w Ustroniu sięga lat 90-tych – w 1990 roku rodzinny biznes zaczęła prowadzić pani Teresa Mokrysz. Powstała nazwa Mokate – od nazwiska i imion współwłaścicieli – MOkrysz-KAzimierz-TEresa. Dziś można powiedzieć, że właśnie w latach 90-tych, dzięki Mokate, rozpoczęła się era cappuccino w Polsce. Jednak od pewnego czasu Mokate to również herbata – ustrońska firma jest drugim co do wielkości producentem tego napoju w Polsce.
Klasyczna herbata, herbaty smakowe, grzańce – jak rozwija się rynek tych produktów i jaką pozycję zajmują na nim produkty marki Mokate?
» Na rynku herbaty jesteśmy obecni już prawie 10 lat (od 2002 roku). Przez cały ten czas pozostajemy w czołówce producentów w Polsce, jednocześnie budując naszą pozycję poza granicami kraju – przede wszystkim u naszych południowych sąsiadów: w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech…, chociaż nasze herbaty można kupić również w Afryce i Chinach. O skali ekspansji Mokate świadczy udział eksportu w produkcji ogółem – wynosi on już prawie 60%.
W ciągu tych 10 lat wprowadziliśmy na rynek wiele nowatorskich produktów – jak chociażby herbatki z ziołami i suszonymi owocami z serii „Babcia Jagoda”, wyjątkowe herbaty Loyd Tea – na przykład z czerwonokrzewu afrykańskiego czy mieszankę herbaty białej z lawendą. Kilka lat temu opracowaliśmy nowatorską technologię łączenia herbaty z alkoholem – zamkniętym w mikrokapsułkach – tak powstała popularna linia Grzańców Mokate. Do tej pory jest to ewenement na skalę europejską. Między innymi dzięki takim innowacyjnym produktom zostaliśmy w tym roku wybrani przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk do grona 200 najbardziej innowacyjnych firm w Polsce.
Jesteśmy wiceliderem rynku czarnych herbat ekspresowych, z udziałami przekraczającymi 12,3% w ujęciu ilościowym oraz 7,9% w ujęciu wartościowym (MEMRB za okres maj-czerwiec 2011 r.). Planujemy ekspansję w segmencie herbat ziołowych, aktualnie realizujemy związane z tym duże inwestycje.
Na rynek herbat premium wprowadzamy nowy produkt: herbatę Loyd. To wielkie przedsięwzięcie i wyzwanie. Nasi partnerzy i konkurenci wiedzą, że jeżeli dążymy do jakiegoś celu, to nie brakuje nam wytrwałości i skutecznie go realizujemy.
Twarzą herbaty Loyd została Justyna Steczkowska. Wybór tej gwiazdy zapewne nie był przypadkowy. Proszę powiedzieć – dlaczego właśnie Justyna?
» Chcieliśmy, aby ten wyjątkowy produkt był reprezentowany przez osobę posiadającą „radość życia i tajemniczość”. Z tym kojarzy się nam wszystkim Justyna Steczkowska. Nie zapominamy też o drugiej twarzy artystki. Justyna to pełna wdzięku, temperamentu i elegancji, atrakcyjna, zdecydowana i pewna siebie kobieta.
Herbata jest napojem tajemniczym, posiada wiele ukrytych i nie poznanych do tej pory właściwości. Jej picie ma w sobie coś rytualnego i… radosnego. Wizerunek artystyczny Justyny Steczkowskiej doskonale współgra z tym egzotycznym napojem.
Jesteście dystrybutorem włoskiej Lavazzy, jak wygląda sprzedaż tej ekskluzywnej kawy?
» Autoryzowanym dystrybutorem kawy Lavazza zostaliśmy w styczniu tego roku. Jak na pierwsze kilkanaście miesięcy współpracy dane są optymistyczne – sprzedaż ilościowo wzrosła aż o 5%. To satysfakcjonujący wynik. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że ważni są ludzie – Mokate dysponuje rewelacyjną siecią dystrybucji.
Czarna wizja kryzysu w Polsce, niestabilna sytuacja w wielu krajach – jak nastroje w Mokate?
» Jesteśmy konkurencyjną, międzynarodową firmą. Siłę czerpiemy z doświadczenia, wieloletniej tradycji w prowadzeniu rodzinnego biznesu i doborowych pracowników. Polski rynek nigdy nie był łatwy – pamiętamy sytuację w latach 90-tych, rodzenie się kapitalizmu. Przez ostatnich dwadzieścia lat staliśmy się mocną polską grupą, skupiającą przedsiębiorstwa zlokalizowane w wielu krajach. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Jakie macie plany na 2012 rok?
» Będziemy kontynuować aktualne inwestycje. W ubiegłym roku w Ustroniu powstał nowoczesny magazyn wysokiego składowania w systemie „drive in” o pow. 2,2 tys. mkw. Przechowywane są w nim obecnie surowce herbaciane i ziołowe. W tym roku prowadzimy prace związane z rozbudową ciągów technologicznych wykorzystywanych do produkcji herbat ziołowych. „Dosprzętowienie” obejmuje między innymi uruchomienie nowych oraz włączenie w już funkcjonujące linie produkcyjne, nowoczesnych, automatycznych zestawów do ważenia i dozowania ziół oraz ich pakowania.
Dziękuję za rozmowę.
tagi: Mokate ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...