Zmywanie. Ta kiedyś niezbyt lubiana przez nas czynność, dzisiaj – dzięki nowoczesnym produktom, z całą pewnością nie stanowi już problemu. Co więcej, podczas mycia naczyń możemy sobie poleniuchować.
Co prawda w naszych domach dominuje tradycyjne zmywanie ręczne, jednak coraz popularniejsze staje się zmywanie w zmywarkach. Jest wygodne, praktyczne, oszczędza cenny czas, a co ważne – jest ekonomiczne, ponieważ w trakcie zmywania maszynowego zużywamy znacznie mniej wody. Zmywarki są ogólnodostępne, a producenci oferują szeroki wachlarz tych nowoczesnych urządzeń tak bardzo ułatwiających nasze codzienne życie. Co ciekawe, zmywarki do mycia naczyń pochodzą z… połowy dziewiętnastego wieku. Pierwszymi z nich były pompy, które uruchamiały obieg wody, wcześniej podgrzanej między naczyniami. W 1889 roku Amerykanka Josephine Cochrane skonstruowała zmywarkę napędzaną parą wodną. Natomiast Franka Fischera uważa się za konstruktora znanych nam obecnie modeli. Pierwsze z nich powstały w 1906 roku, jednak nie zwróciły uwagi konsumentów – aż do czasu pojawienia się odpowiednich środków zmywających, jak Calgon w 1932 roku. Pierwsze zmywarki automatyczne pojawiły się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, rewolucjonizując tym samym komfort życia codziennego.
Wśród środków do zmywania w dalszym ciągu prym wiodą te przeznaczone do ręcznego mycia, posiadając 71,6% udziałów wartościowych w rynku i aż 91,0% ilościowych. Środkom do zmywarek pozostaje odpowiednio 28,4% i 9,0% udziałów wartościowych i ilościowych.
Z danych sprzedażowych sprzętu AGD w Polsce za ostatnie lata wynika jednak, że zmywarki to najszybciej rosnący segment w całej branży. W tyle nie może więc pozostawać sprzedaż środków stosowanych do mycia naczyń w zmywarkach i dodatkow do zmywania w zmywarkach.
Tak definiowany rynek rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie i obecnie jego wartość przekracza 160 mln zł, co w przeliczeniu na ilość daje 9,7 mln kg sprzedanych preparatów.
Perspektywy tego rynku dostrzega Reckitt Benckiser, od lat lider półki ze środkami do zmywarek. Do producenta należy marka Finish, wcześniej znana jako Calgonit.
„Rynek środków do zmywarek w Polsce ma bardzo duże perspektywy rozwoju z uwagi na rosnącą penetrację zmywarek” – podkresla Olga Dąbrowska, assistant brand manager Finish Additives, Reckitt Benckiser (Polska) S.A. – „Coraz więcej gospodarstw domowych decyduje się na zakup zmywarki i jednocześnie – staje się użytkownikami kategorii środków do zmywania w zmywarkach. By unaocznić skalę potencjału rozwoju, wystarczy wskazać, że penetracja zmywarek u naszych południowych sąsiadów Czechów jest o ponad 1/3 wyższa niż w Polsce. W przypadku krajów zachodnich procent gospodarstw domowych, które posiadają zmywarki, jest jeszcze wyższy.”
Największą popularnością spośród środków do zmywarek cieszą się tabletki, na które przypadło 43,0% rynku w ujęciu ilościowym. Zaraz za nimi znalazły się granulki, które posiadają 40,1% rynku. Daleko plasują się proszki z 8,7% udziałów, płyny (7,1%) oraz kategoria inne (1,1%).
Natomiast jeżeli chodzi o udziały wartościowe – to najwięcej zarobiły tabletki posiadające 72,2% udziałów wartościowych w rynku. Daleko za nimi znajdują się granulki (10,8%), płyny (8,3%), proszki (6,8%) oraz kategoria inne (1,9%).
„W przypadku marki Finish, konsumenci najchętniej sięgają po wielofunkcyjne tabletki do zmywania z linii Finish All in One oraz kapsułki Finish Quantum. Jednocześnie rośnie zainteresowanie dodatkami, które poprawiają efektywność zmywania: płynami nabłyszczającymi, środkami do czyszczenia zmywarek oraz odświeżaczami; spora grupa konsumentów korzysta z soli do zmywarek” – mówi Olga Dąbrowska.
Środki do zmywarek największą popularnością cieszą się w hipermarketach – 42,5% sprzedaży w ujęciu wartościowym oraz w supermarketach – 32,3%. Sklepom chemicznym przypada 15,2 %. W sklepach spożywczo – przemysłowych i wielobranżowych procent ten wynosi po 3,9%, a w sklepach spożywczych 1,9% oraz w kioskach 0,3%.
Rynek środków do zmywarek rozwija się nie tylko dzięki zwiększającej się liczbie gospodartsw domowych, posiadających zmywarkę, ale również dzięki innowacjom produktowym w ramach kategorii.
„Wprowadziliśmy w tym roku na rynek polski nowy format detergentu – wielofunkcyjny żel do zmywania Finish All in One. Jest to produkt przeznaczony specjalnie do użycia w trakcie krótkich cykli zmywania, pozwalający uzyskać efekt czystości nawet przy użyciu krótkich programów. Drugą, najnowszą innowacją w tym roku jest Finish Płyn Nabłyszczający Shine & Dry. Udoskonalona formuła płynu skutecznie usuwa kamień, osady oraz krople wody i dodatkowo – przyspiesza osuszanie naczyń. Dzięki temu naczynia są suche i błyszczące prosto po wyjęciu ze zmywarki” – mówi Olga Dąbrowska.