Mleko jest produktem niezbędnym w codziennej diecie oraz najbardziej wartościowym jej składnikiem. Towarzyszy człowiekowi oraz wszystkim ssakom od urodzenia. Nie bez powodu, kiedy matki przestają karmić dzieci piersią, podają im inne produkty mleczne. Pij mleko, będziesz wielki – mówiły w jednej z reklam telewizyjnych polskie gwiazdy do dzieci. Mleko poprawia pamięć, wzmacnia kości oraz system immunologiczny człowieka, zapobiega osteoporozie i chorobom układu pokarmowego. W piramidzie zdrowego żywienia jest na bardzo ważnym miejscu.
Napój ten również korzystnie wpływa na urodę. Wapń zapewnia nie tylko mocne kości, ale również zdrowe i piękne zęby. Białko ma korzystny wpływ na skórę. Zachowuje jej elastyczność i wilgotność. Witamina B12 wpływa na wilgotność i gładkość skóry, natomiast witamina A dłużej zachowuje jej młodość.
Mleko, które pochodzi bezpośrednio z udoju – mleko surowe – musi zostać poddane obróbce termicznej. Dopiero po pasteryzacji bądź sterylizacji nadaje się do konsumpcji. Na rynku dostępne są różne rodzaje mleka spożywczego oraz napojów mlecznych.
Gatunki mleka płynnego są rozróżniane na podstawie zawartości tłuszczu. Są mleka pełne, które posiadają naturalną zawartość tłuszczu, mleka odtłuszczone (np. 3%, 2,5%, 2%, 1,5%, 1%, 0,5%) oraz mleka beztłuszczowe.
Wśród płynnych postaci dostępne są także zagęszczone, czyli takie z których odparowano częściowo wodę. W tej kategorii na rynku dostępne są mleka zagęszczone o różnych zawartościach tłuszczu, minimalna jego zawartość to 7,5% m/m, a maksymalna – ponad 15% m/m. Rynek napojów mlecznych dysponuje również ciekawymi produktami dla tych, którzy nie przepadają za czystym smakiem mleka. Dostępne są różne rodzaje smakowego mleka, które szczególnie mogą zainteresować najmłodszych konsumentów. Najbardziej poszukiwane smaki to te tradycyjne: waniliowy, czekoladowy i truskawkowy.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2009 do marca 2010 roku wynika, że spożywanie mleka deklaruje 88,8% gospodarstw domowych. 65,8% Polaków pije mleko w ilości 1-3 l tygodniowo, a 8,8% aż 7 l i więcej. Najczęściej spożywanymi markami mleka wśród respondentów, którzy zadeklarowali ich spożywanie były: Łaciate (31,4%), Łowickie (10,3%) i Mlekovita (7,4%). Szczegółowe informacje dotyczące marek mleka najczęściej spożywanego przez gospodarstwa domowe przedstawia tabela (TOP 10 MLEKO).
Zjedzcie z nami – zsiadłe mleko z ziemniakami!
Na rynku dostępne są również napoje mleczne fermentowane. Są to między innymi kefiry, jogurty, mleka zsiadłe. Oprócz zwykłego mleka, będącego nie tylko napojem samym w sobie, ale również składnikiem różnych innych napoi oraz dań, można polecić mleko zsiadłe, będące idealnym dodatkiem do lekkiego obiadu, bądź też orzeźwiającym napojem na gorące dni. „Jovi proponuje swoim konsumentom zsiadłe mleko o tradycyjnej recepturze. Produkt przypomina mleko zsiadłe przygotowane w domu, o klasycznym smaku i konsystencji. Jest to niekwestionowany lider sprzedaży w swojej kategorii” – zachęca Beata Telega, Brand Manager w firmie Lactalis Polska, odpowiedzialna za markę Jovi.
Fermentacja
– na zdrowie!
Kefir został odkryty w górach Kaukazu przez pasterzy, którzy zauważyli, że mleko przechowywane w skórzanych workach bądź dębowych beczkach fermentuje, dzięki czemu powstaje orzeźwiający napój. Teraz kefir produkowany jest w trakcie procesu fermentacji przy udziale bakterii. Napój ten ma duże wartości odżywcze, szczególnie polecany jest dla osób mających problemy żołądkowe, bądź zażywających antybiotyki, ponieważ pomaga odbudować florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Obniża również poziom cholesterolu i jest dobrze trawiony. Oprócz kefirów naturalnych konsument ma szeroki wybór wśród smaków. Dlatego też, jeżeli klient szuka czegoś ciekawego, warto polecić mu kefiry warzywne, owocowe oraz z dodatkiem ziół.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2009 do marca 2010 roku wynika, że spożywanie kefiru deklaruje 50% Polaków w wieku 15-75 lat.
Większość konsumentów (38,2%) pijących kefir spożywa go rzadziej niż raz w tygodniu. Najczęściej spożywanymi markami kefirów wśród respondentów, którzy zadeklarowali ich spożywanie były:
Krasnystaw (15,2%), Bakoma (13,5%), Zott (9,8%), Danone (8,6%) i Mlekovita (8,1%). Szczegółowe informacje dotyczące marek kefirów najczęściej spożywanych przez Polaków w wieku 15-75 lat przedstawia tabela (TOP 10 KEFIR).
Sekrety jogurtu
Jogurt inaczej zwany jest też mlekiem bułgarskim. To lekkostrawny i bardzo odżywczy napój na bazie mleka. Hamuje rozwój bakterii w jelitach oraz podobnie jak kefir korzystnie wpływa na przewód pokarmowy. Polecany jest dla osób, które nie lubią mleka, oraz których organizm go nie toleruje. Są idealnym i równie wartościowym zamiennikiem. Jogurty powinny być również często spożywane przez kobiety w ciąży, dlatego warto takie klientki zachęcać do jego zakupu. Dla nich to samo zdrowie, a dla detalisty czysty zarobek. Podobnie jak inne napoje mleczne występują w różnych wariantach smakowych.
„Już od kilku lat największą popularnością cieszą się jogurty naturalne JOGO MAX w kubku 400 g oraz jogurty owocowe JOGO Vit 150 g. Ostatnio wprowadziliśmy także jogurty pitne JOGO Drink w wygodnych butelkach 400 g, których sprzedaż cały czas wykazuje tendencję wzrostową. Tegoroczną wiosnę powitaliśmy nowością – Jogo Drinkiem o smaku pomarańczy z różą. Dla kobiet szczególnie dbających o zgrabną sylwetkę wprowadziliśmy jogurty pitne z dodatkiem L. karnityny i inuliny (błonnika) – JO GO! Slim o smaku egzotycznym i ananasa z limetką w butelkach 250 g” – przekonuje Krzysztof Jankowski, Prezes Zarządu JOGO – Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej. Lactalis, producent marki Jovi również wprowadził na rynek nowość w kategorii jogurtów pitnych. „Napój ten kojarzy się konsumentom z wygodną i orzeźwieniem, jogurtem, który doskonale gasi pragnienie. Ważnym elementem wpływającym na wybór jest konsystencja, gładka i lejąca. Najistotniejszy jednak jest smak i płynąca z niego przyjemność picia, które wywodzą się z delikatności i aromatyczności jaką oferuje jogurt pitny. Absolutną innowacją rynkową jest propozycja Jogurtów Pitnych 0%. Wyprodukowane z obniżoną zawartością tłuszczu (tylko 0,05%), bez dodatku cukru odznaczają się pełnią smaku i aromatu. Nowe Jogurty Pitne 0% dostępne będą butelkach 250 g w czterech wariantach smakowych: apetyczna truskawka, aromatyczna wanilia, słoneczna pomarańcza – mango oraz tropikalny ananas – kokos” – dodaje Beata Telega.
Wszelkie dodatki smakowe podnoszą wartość energetyczną produktu, natomiast dodatki zbóż czy płatków wzbogacają jogurt o błonnik pokarmowy.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2009 do marca 2010 roku wynika, że spożywanie jogurtów deklaruje 75,2% Polaków w wieku 15-75 lat. Większość konsumentów (27,3%) spożywa je 2 razy w tygodniu. Najczęściej spożywaną marką jogurtów wśród respondentów, którzy zadeklarowali ich spożywanie była: Jogobella – Zott (22,5%). Szczegółowe informacje dotyczące marek jogurtów najczęściej spożywanych przez Polaków w wieku 15-75 lat przedstawia tabela (TOP 10 JOGURT).
Maślane korzyści
Maślanka jest jednym z produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Powstaje podczas produkcji masła ze śmietany lub śmietanki. Wykorzystuje się ją do produkcji twarogów i serków, ale także jako samodzielny napój. Regularne picie maślanki wzmacnia układ nerwowy ze względu na zawarte w niej lecytynę i witaminy z grupy B, dlatego warto zachęcać do jej kupowania. Należy podkreślić również, że maślanka jest łatwiej trawiona niż mleko słodkie. Regularne jej spożywanie korzystnie wpływa na wydzielanie soków trawiennych i pracę jelit.
Na rynku dostępne są różne rodzaje smakowych maślanek, które urozmaicają codzienną dietę o smaki brzoskwini, wiśni czy pieczonych jabłek. Również samodzielnie można przyrządzić smakowy napój z maślanki dodając do niej na przykład zmiksowane owoce. To idealny pomysł na orzeźwienie w upalny letni dzień. Dlatego posiadając w ofercie sklepu maślanki, warto również dysponować świeżymi, bądź mrożonymi owocami.
Napoje mleczne, o których była mowa w artykule, są produktami polecanymi przez specjalistów ds. żywności i żywienia oraz grono medyczne. Polscy konsumenci to ludzie zapracowani. Często brakuje im czasu na zadbanie o siebie i swoje zdrowie. Dlatego też chwytają z półek sklepowych produkty, które uzupełniają braki w codziennej diecie. Również w związku z panującą modą na zdrowe odżywianie się rynek produktów mlecznych z pewnością nie jest zagrożony kryzysem. Producenci dostarczają na półki sklepowe liczne nowości oraz tradycyjne, sprawdzone smaki napojów mlecznych, tak by konsument, a co za tym idzie również detalista byli zadowoleni. Warto więc dać się ponieść nurtowi mlecznej rzeki, z którą z pewnością przypłyną zyski.
Monika Dawiec
tagi: mleko , rynek mleka , napoje mleczne , nabiał ,
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
W tym roku konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy z okazji...
Inwestycja zasili produkcję kultowych marek, takich jak...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...