O historii firmy, ręcznym pakowaniu herbat oraz o sukcesie napoju energetycznego Green-Up z Romanem Górnym, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Generalnym „Herbapol–Lublin” S.A. rozmawia Maja Święcka
Herbapol to marka istniejąca w Polsce od pokoleń. Jak zmieniła się na przestrzeni tych lat? Które momenty można uznać za przełomowe?
» Historia naszego przedsiębiorstwa sięga 1949 roku, przed dwoma laty obchodziliśmy 60-lecie naszej działalności. Z dumą możemy powiedzieć, że z małej firmy zielarskiej Herbapol przekształcił się w największą grupę zielarską w kraju – już nowoczesną, a równocześnie wciąż kultywującą tradycję.
Od 2001 roku nasze produkty występują pod wspólną marką Herbapol – Esencja Natury.
Od początku istnienia przedsiębiorstwa kładziono duży nacisk na najwyższą jakość, bezpieczeństwo zdrowotne oraz udoskonalanie produktów zarówno farmaceutycznych, jak i spożywczych. Jako jedni z nielicznych w Polsce nadal posiadamy własną organizację skupu ziół, przez co możemy starannie dobierać ich możliwie najwyższą jakość. Nasze operacje posiadają wiele certyfikatów potwierdzających jakość oraz najwyższe możliwe standardy produkcyjne. Działania te pozwoliły na zdobycie zaufania kilku pokoleń konsumentów. Wiele z oferowanych obecnie produktów istnieje na rynku wiele lat. Oczywiście są one udoskonalane nie tylko pod względem składu ale również i szaty graficznej opakowań, tak by stawały się coraz bardzie atrakcyjne i czytelne dla konsumentów.
Herbapol od dziesięcioleci był i wierzymy, że nadal pozostaje dobrą wizytówką polskiego zielarstwa.
Działalność Herbapolu od zawsze niosła ze sobą przesłanie powrotu do naturalnych źródeł leczenia, zdrowego stylu życia, korzystania z tego, co najlepsze ofiaruje nam natura. Być bliżej natury – to być bliżej siebie, a firma chce być bliżej swoich konsumentów, pomagając chronić to, co najcenniejsze – ludzkie zdrowie.
Stąd nasza dzisiejsza misja mówiąca, iż staramy się „dawać ludziom siłę ziół i darów przyrody, przywracając w ich życiu harmonię natury”.
Co wyróżnia Państwa produkty spośród konkurencji?
» Herbapol Lublin to lider na rynku produktów zielarskich, lider na rynku syropów spożywczych oraz drugi gracz na rynku herbat.
Nasza marka kojarzy się Polakom ze zdrowiem, naturalnością i wysoką jakością. Zaufaniem darzy ją ponad 60% Polaków i jest to najwyższy wskaźnik zaufania jakim cieszą się firmy spożywcze w Polsce. Atutem naszej firmy jest umiejętne korzystanie z tradycji i doświadczenia zespołu profesjonalistów w swojej dziedzinie z najnowszą specjalistyczną wiedzą oraz również ekspertyzą farmaceutyczną. Właśnie fakt bycia także producentem farmaceutyków, daje naszym konsumentom gwarancję, iż przy okazji otrzymują ponadprzeciętne standardy w produktach spożywczych.
Walory smakowe i zdrowotne naszych wyrobów sprawiają, że pod różnymi postaciami są obecne w większości polskich domów. To nasi konsumenci budują tak silną pozycję rynkową Herbapolu Lublin. Nasze produkty cenią również lekarze i farmaceuci.
Ostatnia reklama Waszych herbat mówiła o ręcznym pakowaniu produktów. Czy nie jest to jakaś kolejna historyjka o świstaku?
» Nie wiemy dokładnie jak to jest ze świstakami, ale w przypadku Herbacianego Ogrodu, udało nam się faktycznie zachować absolutnie tradycyjny model pakowania herbacianych saszetek. Saszetki te są zszywane na maszynach o bardzo niskich taktach, zgodnie z możliwym trybem pracy pań, które następnie je pakują. Jednak dzięki temu saszetki te posiadają prawie dwukrotnie więcej herbaciano-owocowego wsadu, co stanowi o ich wyjątkowej jakości. Przed kilku laty, ze względów efektywności finansowej, były nawet plany wstrzymania tej produkcji, jednak podjęliśmy decyzję, iż właśnie w ten sposób, chociaż mało dla nas opłacalny, dowodzimy konsumentom dbałości o tradycję w najczystszej postaci. W ostatnim okresie na dowód ręcznego wytwarzania Herbacianego Ogrodu, panie, które go pakują, wkładają również do każdego kartonika karteczkę z osobistymi życzeniami dla konsumenta.
Jak Herbapol zamierza rozwijać się w przyszłości?
» Mamy bardzo duże ambicje, a więc rozważamy wszelkie rozwiązania, zarówno rozwoju organicznego, jak i poprzez joint ventures. Jesteśmy otwarci na ciekawe propozycje i rozmowy z firmami, które pod skrzydłami silnego, tradycyjnego krajowego gracza widziałyby szansę na szybszy rozwój.
Czy obecnie prowadzone są też takie właśnie rozmowy?
» Są prowadzone, ale wiecie Państwo, że takie kwestie wymagają wyjątkowej poufności.
Poproszę więc o większy komentarz na temat rozwoju organicznego.
» Na pewno takim przykładem jest promocja napoju energetycznego Green-Up.
Green-Up to jedyny na rynku polskim lub jedyny na taką skalę, napój energetyczny stworzony na bazie wyłącznie naturalnych składników. Energia jego działania bierze się z naturalnej kofeiny pochodzącej z ekstraktu amazońskiej guarany. Produkt jest odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, którzy chcą pozyskać zdrowszy produkt w kategorii energetyków. To idealny produkt dla tych właśnie osób. Dodatkowo wg ocen konsumenckich Green-Up ma pyszny, owocowy, orzeźwiający smak. Nie zawiera konserwantów, słodzików i sztucznych barwników. Green-Up stawia na naszym rynku swoje pierwsze kroki, jego udział rynkowy i popularność stale rośnie, jest to produkt przyszłości.
Wybór rynku energetyków był również dla Herbapolu wyzwaniem, aby kultywując tradycję i dbałość o zdrowie, pokazać konsumentowi, że możemy być bardzo nowocześni. W obecnym sezonie jeszcze bardziej podnieśliśmy sobie poprzeczkę i na bazie robiącego furorę na rynku amerykańskim „superowocu” Acai, stworzyliśmy nowy produkt – Green-Up Power Plus – napój energetyzujący, który pobudza 50% silniej niż inne napoje (48 mg kofeiny na 100 ml).
Green-Up Power Plus doskonale uzupełnia gamę napoi energetycznych Herbapolu Lublin. Obecne na rynku trzy smaki Green-Up (tropikalny, żurawina, granat) dostępne są teraz także w butelkach PET o pojemności 0,5 l, które doskonale sprawdzają się np. w podróży.
Innowacyjność produktu Green-Up doceniają nie tylko konsumenci ale również eksperci. Nasz produkt został nagrodzony w konkursie Sial d’OR Competition 2010. Konkurs ten odbywa się co 2 lata w Paryżu i uznawany jest jako OSCAR PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO. Produkty z całego świata rywalizują o tytuł najbardziej innowacyjnego produktu spożywczego w 9 kategoriach spożywczych. W edycji 2010 roku o palmę pierwszeństwa rywalizowało ponad 250 produktów a Green-Up został wybrany jako najlepszy, najbardziej innowacyjny produkt w kategorii „Napoje bezalkoholowe”.
Rok wcześniej otrzymaliśmy analogiczny tytuł „Największej innowacji obydwu Ameryk” na targach na Florydzie. W międzyczasie zebraliśmy również kilka prestiżowych nagród w kraju.
Muszę przyznać, że Green-Up co chwilę daje nam wiele powodów do dumy, a ponieważ produkt jest wciąż nowością na rynku, wierzymy, że ten prawdziwy konsumencki sukces na szerszą skalę, jest wciąż przed nami.
Dziękuję za rozmowę.