Dla handlowców przygotowania do „gorącego okresu” zaczynają się nawet kilka miesięcy przed świętami, kiedy to należy pomyśleć o zamówieniu odpowiedniego asortymentu w wystarczającej ilości oraz wystroju sklepu i okien wystawowych, które muszą przyciągnąć wzrok i zachęcić do wejścia do środka. Wielkanocne motywy to przede wszystkim żółto-zielona kolorystyka, wszechobecne baranki, kurczaczki, pisanki i świąteczne kartki z życzeniami. Przygotowania do świąt to także sprawdzenie stanu technicznego urządzeń, takich jak lodówki czy lady, sprawdzenie ustawienia szczególnie ważnych artykułów, dopasowanie ich lokalizacji do preferencji klientów. Bezpośrednio w okresie przedświątecznym należy zwrócić uwagę zarówno na czystość w sklepach, jak i na szybkość i jakość obsługi klienta, gdyż przy zwiększonym ruchu bardzo łatwo jest popełnić błędy. Do promocji artykułów związanych z Wielkanocą wykorzystać należy czołówki regałów, wyspy i miejsca przeznaczone na ekspozycje paletowe, a nawet specjalne, świąteczne POS-y oferowane przez producentów. Wielu producentów na ten szczególny okres w roku przygotowuje swoje produkty w specjalnych, świątecznych opakowaniach. Coraz popularniejsze są także specjalne nakładki, które można łatwo usunąć już po świętach i produkt sprzedawać jako „zwykły”.
Przyprawy
Święta Wielkanocne to szczególny okres. Na naszych stołach pojawiają się wtedy potrawy przygotowywane według sprawdzonych przepisów – przyrządzane tak samo od wieków, są istotną częścią świątecznej atmosfery. Wiele doskonałych potraw wywodzi się z kuchni staropolskiej, w której ogromną rolę odgrywały właśnie przyprawy.
Korzenie kuchni staropolskiej wywodzą się z kuchni Słowian i bardzo mocno do niej nawiązują. W dawnej Polsce jednym z największych świąt kulinarnych była oczywiście Wielkanoc. A to za sprawą poprzedzającego ją długiego i rygorystycznego postu, który u każdego wyostrzał smaki i zapachy. Kuchnia staropolska słynęła z aromatyczności. To z pewnością zasługa przypraw, które dosyć szybko trafiły do polskich potraw. Już w czasach króla Jagiełły współcześni mu kucharze przyprawiali dania m.in. imbirem, cynamonem, czy goździkami.
Nasz kraj miał dogodne położenie geograficzne, przecinały się tu szlaki handlowe, a w Polsce często gościli handlarze z różnych stron świata.
Wraz z nimi przywędrowały zioła i przyprawy charakterystyczne dla Indii, czy Chin. Polska szybko ulegała egzotycznym wpływom kulinarnym.
„Przewagą, jaką miały przyprawy nad innymi nowościami kulinarnymi z pewnością była cena. Koszt zakupu najróżniejszych przypraw był u nas z reguły niższy w porównaniu do innych krajów europejskich. Prawdziwe rekordy popularności bił pieprz czarny. W czasie świąt można go było znaleźć nie tylko w domach zamożnych obywateli, ale także u chłopów. Dzisiaj Pieprz czarny ziarnisty i Pieprz czarny mielony są najpopularniejszymi przyprawami w ofercie marki Appetita, i to nie tylko w okresie świątecznym” – mówi Magdalena Sarnowska, Brand Manager Appetita Jutrzenka Colian Sp. z o.o. – „Korzystamy ze sprawdzonych staropolskich tradycji i za cel stawiamy sobie dostarczenie klientom produktów, które zadowolą ich nawet najbardziej wyszukane gusta. W naszej ofercie konsumenci mogą znaleźć cały zestaw przypraw i mieszanek, które staną się pomocne w przyrządzaniu dań kuchni staropolskiej. Z pewnością, poza przyprawami jednorodnymi, przydatna okaże się tutaj linia specjalistycznych mieszanek przyprawowych Gotujemy po polsku.”
Produkty z tej serii były przygotowywane według staropolskich receptur z najwyższej jakości przypraw. Na całą linię składa się aż osiemnaście mieszanek pozwalających przygotować wyśmienite dania, również niedoświadczonym kucharzom.
Są to: Przyprawa do mięsa mielonego, Przyprawa do mięsa wieprzowego, Przyprawa do mięsa wołowego, Przyprawa do bigosu po staropolsku, Przyprawa do gulaszu, Przyprawa do flaków, Przyprawa do kurczaka klasyczna, Przyprawa do kurczaka pikantna, Przyprawa do kurczaka słodko – kwaśna, Przyprawa do potraw z fasoli, Przyprawa do frytek i ziemniaków, Przyprawa do żurku i barszczu białego, Przyprawa do potraw z jajek, Przyprawa do karpia, Przyprawa do ryb, Przyprawa do gołąbków, Przyprawa do golonki i Przyprawa do żeberek.
Rynek przypraw jest rynkiem sezonowym. Charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem w poszczególnych okresach. Wielkanoc, obok sezonu bożonarodzeniowego, jest jednym ze „szczytów sprzedażowych”.
„Przed Świętami Wielkanocnymi zawsze obserwujemy zwiększoną sprzedaż na rynku przypraw i dodatków do ciast. Jest to związane z polską tradycją przygotowywania potraw i ciast na Wielkanoc” –dodaje Magdalena Sarnowska.
Ciasta w proszku
Przed Świętami Wielkanocnymi wzrasta sprzedaż ciast w proszku oraz wszystkich niezbędnych do nich dodatków.
„Rynek ciast w proszku rozwija się bardzo dynamicznie i od lat mamy bardzo dobre wyniki sprzedaży w tym segmencie” – mówi Piotr Bobrycki, Dyrektor Marketingu Dr. Oetker Polska.
Wzrost sprzedaży przed świętami widoczny jest we wszystkich kanałach, zarówno tradycyjnym jak i nowoczesnym. Od lat hitem sprzedaży Dr. Oetkera jest Kopiec kreta, Sernik na zimno i Babeczki. W zeszłym roku w ofercie pojawiła się Góralka (ciasto karpatkowe i krem), które konkuruje z powodzeniem z obecnymi na rynku karpatkami. Doskonałą propozycją na Wielkanoc jest również Ciasto kruche w 2 rozmiarach: standardowa wielkość oraz XXL – na duże ciasto. Dla zabieganych pań domu doskonałą propozycją jest Ciasto biszkoptowe, na bazie którego powstanie doskonały biszkopt – baza pod różne ciasta z galaretką i kremami. Dobrym pomysłem jest również Babka cytrynowa, która z powodzeniem gości na świątecznych stołach.
„Okres przedświąteczny to z pewnością bardzo dobry okres dla naszych produktów z kategorii ciast w proszku, deserów oraz dodatków do ciast. Notujemy wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach. Polewy, budynie i galaretki cieszą się dużym powodzeniem wśród naszych klientów. O ile kisiel ma stałą sprzedaż przez cały rok, to np.: galaretki sprzedają się najlepiej właśnie od Świąt Wielkanocnych do wakacji” – komentuje Piotr Bobrycki. Od lat Polacy wybierają podobne smaki, największą popularnością cieszą się galaretki o smaku truskawkowym oraz pomarańczowym. Wśród budyni królują smaki śmietankowy, waniliowy i czekoladowy. „Wprowadzony przez nas w 2009 roku krem jogurtowy został bardzo dobrze przyjęty przez rynek, a poziom sprzedaży tego produktu uznajemy za zadowalający” – dodaje Bobrycki.
Zawsze przed świętami podstawą sukcesu jest ciekawa oferta i zapewnienie klientom dostępności wszystkich produktów na półce. „Przed tegorocznymi świętami zaproponowaliśmy nowość – Fixy do ciast. Wprowadzony do sprzedaży na początku 2010 roku produkt jest innowacyjnym dodatkiem do ciast, który gwarantuje, że pieczenie jest łatwe i przyjemne. Dzięki specjalnie dobranej recepturze wypieki są bardzo smaczne i efektowne” – mówi Piotr Bobrycki. Linia produktów Fix przeznaczona jest do pieczenia najpopularniejszych gatunków ciast: biszkoptu, karpatki, jabłecznika oraz sernika. „W kategorii dekoracji oferujemy nową generację posypek w kształcie prawdziwych perełek – kuleczek o średnicy ok. 3 mm w unikalnych błyszczących i pastelowych kolorach. Perełki są całkowicie jadalne i dają wiele możliwości efektownych i fantazyjnych dekoracji wszelkich słodkości” – opowiada Piotr Bobrycki.
Warzywa
Okres przed Świętami Wielkiej Nocy to tradycyjnie szczyt sprzedaży zwłaszcza w kategorii warzyw konserwowanych. W 2009 roku w marcu i kwietniu cały rynek warzyw wzrósł o 25% w stosunku do stycznia i lutego, zaś sprzedaż samego tylko groszku i kukurydzy o ponad 30%. „W segmencie mieszanek warzywnych ten wzrost wyniósł 12%, jednak nasze produkty zanotowały w tym przypadku wartość większą niż średnia rynkowa, bo 15%. W tym okresie popularne są także nasze koncentraty pomidorowe, są bowiem dodatkiem do wielu dań. Warto zauważyć, że w ubiegłym roku sprzedaż przed Wielkanocą była na podobnym poziomie, co przed Bożym Narodzeniem, zwykle jest zaś nieco mniejsza” – mówi Katarzyna Gospodarek, Rzecznik Prasowy HJ Heinz Polska.
Przygotowania do przedświątecznej „gorączki” zakupowej rozpoczynają się w zasadzie od początku roku kalendarzowego. „Planujemy zwykle kompleksowy miks promocyjny i komunikacyjny – promocje sprzedażowe, kampanie trade marketingowe, materiały POS. Zawsze chcemy wspierać sprzedaż produktów Pudliszki zarówno w sieciach, jak i handlu tradycyjnym. Oczywiście ważne jest także zaplanowanie produkcji, aby sprostać zwiększonemu zainteresowaniu konsumentów” – dodaje Katarzyna Gospodarek.
Najbardziej typowym wielkanocnym produktem są warzywa konserwowane, a zwłaszcza kukurydza i groszek. Są one nieodzownymi składnikami tradycyjnej sałatki warzywnej z majonezem. Zauważalny jest również coraz większy wzrost popularności mieszanek warzywnych w słoikach.
„Stawiamy przede wszystkim na warzywa jednoskładnikowe Pudliszki – groszek, kukurydzę, fasolę. Ich jakość jest niezaprzeczalna, a brak konserwantów i wyselekcjonowane gatunki używane do produkcji doskonale uzupełniają potrawy na wielkanocny stół. Z pewnością panie domu zaopatrzą się także w gotowe mieszanki warzywne w wersji tradycyjnej lub z kukurydzą, czy nawet nieco bardziej oryginalnej meksykańskiej. Ich składniki odpowiadają sprawdzonym przepisom – aby otrzymać gotową sałatkę, wystarczy dodać majonez i przyprawić. Zapewne tradycyjnie świetnie będzie się sprzedawał wszechobecny w naszych domach koncentrat pomidorowy Pudliszki” – mówi Katarzyna Gospodarek.
Majonezy, sosy i buliony
Nikt chyba nie wyobraża sobie Świąt Wielkanocnych bez przepysznych sałatek warzywnych, czy jajek na twardo serwowanych z majonezem. „Dla wielu produktów marki Winiary okres przedświąteczny to niezwykle ważny czas w roku. Do kategorii osiągających szczególnie wysokie wzrosty sprzedaży należą przede wszystkim majonezy i zupy do gotowania. W przypadku majonezów odnotowujemy przede wszystkim znaczący przyrost sprzedaży lidera rynku, Majonezu Dekoracyjnego Winiary, we wszystkich oferowanych gramaturach” – mówi Jakub Woźniak, Senior Category Specialist w Dziale Wyrobów Kulinarnych Nestlé Polska. Charakterystyczny dla tego okresu jest fakt, że większość konsumentów sięga wówczas po większe słoiki, których udział w sprzedaży rośnie kosztem najmniejszych opakowań. „Kategoria zup do gotowania natomiast wzrasta głównie za sprawą zwiększonej sprzedaży Barszczu Białego Winiary oraz Żurku Winiary. Zarówno w przypadku całej kategorii, jak i dwóch wskazanych smaków, marka Winiary to lider, odpowiadający za dominującą część całego rynku (66% całego rynku zup; 73% w sprzedaży barszcz białego oraz 55% w przypadku żurku)” – dodaje Jakub Woźniak.
Trzeba też pamiętać o kategoriach takich jak buliony, czy sosy do gotowania. W obydwu przypadkach wzrosty w okresie przedświątecznym, chociaż nie tak imponujące jak w kategoriach wymienionych wyżej, są wyraźnie zauważalne. „Rynek bulionów zdominowany jest przez buliony drobiowe Winiary i one ze względu na olbrzymi wolumen sprzedaży w największym stopniu przyczyniają się do wzrostów kategorii. W przypadku sosów do gotowania Winiary, ze względu na największą wagę w sprzedaży, przyrosty zawdzięczamy sosom pieczeniowym, szczególnie pieczeniowym ciemnym” – mówi Jakub Woźniak.
Nestlé Polska stosuje szereg inicjatyw, które mają na celu jak najlepsze wykorzystanie tego ważnego okresu. Przeprowadza działania, które są ukierunkowane na zwiększenie zatowarowania produktów w sklepach. W ten sposób chce wyeliminować lub przynajmniej zminimalizować ryzyko wystąpienia braków na półce, o co niestety nietrudno w okresie tak bardzo wzmożonej rotacji, jak przed Świętami Wielkanocnymi. „Staramy się zadbać o to, aby w sklepach pojawiły się dodatkowe ekspozycje paletowe, czy końcówki. Zawsze dbamy o obecność materiałów POS, które wyróżniają ekspozycje naszych produktów. Są to materiały przygotowane specjalnie z myślą o świętach, co znajduje odzwierciedlenie na grafikach, które znajdują się na przykład na owijkach paletowych czy topperach. Kluczowe znaczenie mają ostatnie 4 tygodnie przed świętami. Jednak przygotowania z naszej strony rozpoczynamy dużo wcześniej” – opowiada Jakub Woźniak.
Bakalie
Przed Świętami Wielkanocnymi na sklepowej półce z pewnością powinny znaleźć się najbardziej popularne w polskiej kuchni bakalie tj. rodzynki, wiórki kokosowe, suszone śliwki i morele, migdały i orzechy. Ale i te, jeszcze przed kilkoma laty mniej popularne bakalie jak żurawina czy daktyle, mają obecnie coraz większe rzesze zwolenników i o nich również warto nie zapominać. Dodatkowo w czasie świąt Polacy używają także pestek dyni oraz słonecznika łuskanego jako dodatku do sałatek.
„Przygotowania do Wielkanocy zwykle rozpoczynamy na dwa – trzy miesiące przed świętami. Opracowujemy promocje handlowe i konsumenckie. Cała aktywność skoncentrowana jest na tym, aby na miesiąc przed Wielkanocą nasze produkty dotarły na sklepowe półki, a stamtąd do polskich domów na świąteczne stoły” – mówi Magdalena Bartczak, Brand Manager marki Siesta Jutrzenka Colian Sp. z o.o. – „Przed Świętami zarówno Bożego Narodzenia, jak i Wielkanocy sprzedaż bakalii jest znacząco wyższa, niż w pozostałych miesiącach roku.”
Bakalie Siesta takie jak rodzynki sułtanki, mak niebieski, wiórki kokosowe, migdały słodkie, migdały płatki, czy orzechy włoskie z powodzeniem sprawdzą się jako dodatek do świątecznych wypieków. Suszone śliwki i morele mogą stanowić ciekawy składnik pieczeni, a suszona żurawina doskonale nadaje się nie tylko do mięsa, ale również do przyrządzenia pysznego, oryginalnego sosu. Osoby dbające o dietę mogą dodać pestki dyni i słonecznik łuskany do lekkostrawnych sałatek, a rodzynki królewskie i morele suszone mogą stanowić doskonałą, pełnowartościową przekąskę.
Ze względu na kulinarne i tradycyjne przyzwyczajenia Polaków, którzy w tym okresie dużo więcej pieką, głównie sprzedają się bakalie do ciast, a więc pistacje, rodzynki, morele suszone, żurawina, figi, migdały w płatkach oraz owoce w puszce i masa makowa. „Przede wszystkim liczymy na zwiększoną sprzedaż masy makowej oraz mas krówkowych (klasyczna, orzechowa, kokosowa), które nie dawno zostały wprowadzone na rynek i już stały się naszym hitem.
Są one bardzo popularnym dodatkiem do wafli. Robi się z nich również ulubione w okresie Świąt Wielkanocnych mazurki. Oczywiście liczymy też na podwyższoną sprzedaż bakalii z całego asortymentu” – mówi Izabela Kościów, Marketing Manager Bakalland.
Słodycze
W okresie przedświątecznym w znaczący sposób zwiększa się popyt na słodycze. Sprzedaż tych produktów wzrasta w tym czasie o 25-30% w stosunku do średniej sprzedaży miesięcznej. W święta po prostu więcej konsumujemy oraz chętniej obdarowujemy innych tym, co najlepsze. Święta Wielkanocne to ważny okres w sprzedaży słodyczy, szczególnie tych czekoladowych. Notowany w tym czasie wzrost spożycia pralin nie jest tak znaczny jak ten obserwowany przed Bożym Narodzeniem, jednak znaczenie oferty Wielkanocnej w sprzedaży firmy z roku na rok wrasta.
Na Wielkanoc 2010 firma Mieszko przygotowała specjalną ofertę, w której znalazły się najpopularniejsze marki Mieszko. Przygotowano dwie linie – elegancką, która opiera się na subtelnych elementach oraz ciekawych, szlachetnych zdobieniach oraz linię klasyczną, która jest kolorowa, wiosenna i nawiązuje do tradycyjnych motywów świątecznych.
„Linię elegancką tworzą bombonierki premium: Magnifique, Chocoladorro, A’madorro, Soleil, Amoretta, La Stella, puszka Choco Amore oraz linia wiśni w likierze Cherrissimo. Na linię klasyczną składają się bombonierki Twój Sekret, Wiśnie w likierze, czekoladki Michaszki, Trufle, Marcepan, także w limitowanej wersji – w dużym pudełku o wadze 440 g, oraz praliny Klejnoty, Mieszanka Rodzinna i galaretki Solo” – mówi Adrianna Ottlik, Kierownik Kategorii Mieszko S.A.
W ofercie na Wielkanoc 2010 znalazły się także produkty dla najmłodszych – cukierki i żelki pod marką Zozole: nowość Owocowa Frajda, karmelki nadziewane z sokiem owocowym, witaminami, oparte wyłącznie na naturalnych barwnikach. Cukierki Zozole Owocowa Frajda dostępne są w smakach pomarańczowym i cytrynowym oraz jabłkowym i wiśniowym, mieszanki smaków w torebkach 75 g. Do oferty dołączyły także karmelki musujące Zozole w torebkach 75 g oraz najpopularniejsze żelki Zozole – Zozole Hello Żelo Rainbow, Zozole Hello Żelo Sticks oraz nowość Zozole Hello Żelo Cola 75 g – żelki w pasku o smaku coli z kwaśną posypką.
„Przygotowania do sprzedaży produktów przeznaczonych na Wielkanoc rozpoczynamy ze znacznym wyprzedzeniem, ofertę prezentujemy klientom jeszcze przed Bożym Narodzeniem, sprzedaż rozpoczyna się w lutym” – dodaje Adrianna Ottlik.
Natomiast tegoroczna oferta firmy Wawel składa się z 15 najpopularniejszych jej produktów, m.in. bombonierek, czekolad i cukierków. Wśród bombonierek znalazły się Kasztanki, Malaga, Tiki Taki, Michałki, Adwokat oraz Śliwka w czekoladzie. Można także wybrać czekoladę Kasztanki, Malaga, Tiki Taki, Adwokat oraz cukierki Trufle, Michałki, czy też Mieszankę Krakowską.
W tym roku w ofercie wielkanocnej nie zabrakło także nowości: czekolady Szarlotka oraz snack’a Sernik z czekoladą.
„Przygotowaniem oferty świątecznej zajmujemy się co najmniej pół roku przed Wielkanocą. Testujemy nowości wprowadzane do oferty oraz projektujemy nowe opakowania. W tym roku opakowania wielkanocnych produktów wyróżniają elementy nawiązujące przede wszystkim do wiosny. Nie zabrakło na nich także symboli świątecznych. Mamy nadzieję, że każdy nasz świąteczny produkt znajdzie swoich zwolenników.” – mówi Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu Wawel S.A.
Tegoroczna wielkanocna oferta Eurovity zawiera produkty marki Terravita oraz Terravita KIDS. Pod marką Terravita znajdują się trzy kategorie produktów: czekolady – nowość Czekolada mleczna z gruszką 100 g, mleczna 250 g; figurki – zające w gramaturach 16 g, 20 g, 60 g, 70 g, 150 g, kurczaki, jajka; zestawy dla dzieci: Zestaw wielkanocny z latającą kaczką 160 g, zestaw wielkanocny z zabawką 160 g. Terravita KIDS to linia produktów dla dzieci z licencyjnym bohaterem Scooby-Doo. Tegoroczna Wielkanoc to także nowości w tej marce: czekolada mleczna 18 g, czekolada mleczna 100 g, czekolada mleczna 180 g. Na każdej z nich Scooby-Doo występuje w innej humorystycznej sytuacji, związanej z tradycjami Świąt Wielkanocnych.
Wędliny i mięso
Święta Wielkanocne to biesiadowanie przy stole, na którym nie może zabraknąć pysznych wędlin i mięs. Zakłady Mięsne Pamso S.A. starają się tak kształtować swoją ofertę produktową, by nie tylko odpowiednio komponowała się z porą roku i okolicznościami, ale przede wszystkim, by trafiała w gust klientów. Dotyczy to zwłaszcza specjalnych okazji – świąt.
„Wielkanoc to czas wzrostu zapotrzebowania na mięso i wędliny, dlatego w tym szczególnym okresie zwiększamy wysiłki, by zaproponować klientom produkty odpowiadające ich preferencjom. Do gamy tradycyjnych produktów, planujemy dodawać nowe, interesujące propozycje, które urozmaicą dotychczasową ofertę. Choć od lat słyniemy z określonych specjałów, wkładamy wiele pracy w tworzenie nowych receptur, które także – mamy nadzieję – spotykają się z uznaniem” – mówi Marcin Makota z Działu Marketingu Zakładów Mięsnych Pamso S.A.
Marcin Makota podkreśla, że Kiełbasa Biała Surowa to taki produkt, którego popularność zdecydowanie wzrasta w okresie przedświątecznym. Dla klientów jest to ważna, tradycyjna potrawa, bez której nie wyobrażają sobie świątecznego stołu. „Cieszy nas również ciągła popularność Szynki Tradycyjnej z kością, którą od lat robimy na zamówienie w okresie świąt i ku naszemu zadowoleniu liczba zamówień z roku na rok rośnie” – dodaje Makota.
Kolejnymi produktami, których sprzedaż wzrasta w tym czasie, są wędzonki, głównie linie Wiejskie Smaki i Podkomorzy, w skład których wchodzą produkty robione według najlepszych domowych receptur, a więc takie, jakie klienci lubią najbardziej. „Coraz częściej w okresie świątecznym obserwujemy wzrost sprzedaży mięsa, które klienci samodzielnie przyrządzają według swoich ulubionych przepisów” – mówi Marcin Makota. W lutym firma PMB uruchomiła nową gamę produktów Seria grunwaldzka. Są to wędzonki o wyszukanym kształcie, z dodatkiem oryginalnych przypraw, w tym przypadku czosnku niedźwiedziego. „Mamy nadzieję, że ten oryginalny składnik doda naszym wędlinom jeszcze więcej wykwintnego smaku i aromatu.
Reaktywujemy ponadto gamę towarów, na które zapotrzebowanie jest szczególnie wysokie w okresie Świąt Wielkanocnych. Wśród smakołyków jak zwykle znajdzie się doskonała Kiełbasa Biała Surowa, lub Biała Parzona, która cieszy się uznaniem klientów od kilku lat. Poza tym podczas świąt królują staropolskie wędzonki. W naszej ofercie także zostały one uwzględnione” – mówi Grzegorz Dworakowski, Dyrektor Pionu Handlowego, PMB. – „Dzisiaj konsumenci doceniają oryginalne, wykwintne wyroby i są w stanie za takie produkty zapłacić więcej. Szczególnie w okresie świąt zauważamy dominację segmentu wędlin Premium. Dbałość o każdy szczegół produktu, wyborny smak wędlin, jak również starannie dobrane przyprawy w klasie Premium, przekonują klientów do zakupu wędlin właśnie z tej wyższej półki.
Zaobserwowaliśmy, że mimo pojawiania się na rynku nowych produktów, klienci wciąż chętnie wracają do tradycyjnych smaków.”
Wielkie porządki
Czas przedświąteczny to nie tylko szykowanie najróżniejszych potraw, które zostaną podane gościom, ale i czas wielkich porządków. Polski konsument w szczególny sposób przygotowuje się do świąt, zaopatrując się zarówno w artykuły spożywcze jak i chemiczne. To czas wielkich porządków przedświątecznych, do których Polacy przykładają dużą wagę, aby ich domy lśniły czystością i pachniały świeżością w tak ważnym dla nich okresie. Poszukują w szczególności produktów do czyszczenia mebli, podłóg, toalet, a także produktów specjalistycznych, takich jak preparaty do czyszczenia dywanów, pasty do podłóg, płyny do mycia piekarników czy mebli tapicerowanych lub skórzanych. W większej ilości klienci kupują płyny do mycia szyb – niemalże w każdym domu na wiosnę, w okolicach Świąt Wielkanocy, ze szczególną dbałością czyszczone są okna.
Nikt przecież nie wyobraża sobie przyjmowania świątecznych gości w nienależycie czystym mieszkaniu, czy domu. Warto również pamiętać o różnej pojemności workach na śmieci, ściereczkach, gąbkach – jednym słowem o tym wszystkim, co przyda się w wiosenno – świątecznych porządkach.
Napoje
Okres przedświąteczny to również doskonały czas dla sprzedaży różnego rodzaju napojów, jak chociażby wody, soków, nektarów, kawy, czy herbaty. Wzrost ich sprzedaży jest wyraźnie odczuwalny. „Wiąże się to z dwoma czynnikami. Po pierwsze ma tu znaczenie charakter całej kategorii herbaty, która jest napojem doskonale wpisującym się w atmosferę świąt, spotkań rodzinnych, wolnego czasu. Po drugie – to dotyczy bezpośrednio Dilmah jako marki premium – przy szczególnych okazjach konsumenci sięgają po wyjątkowe produkty, np. herbaty premium, które są wprawdzie nieco droższe, ale też wyraźnie smaczniejsze i bardziej „reprezentacyjne” – zarówno ze względu na renomę wynikającą z jakości, jak też chociażby eleganckie opakowanie” – mówi Tomasz Witomski, Prezes Gourmet Foods. – „Jak zawsze – staramy się, żeby konsumenci mieli szansę kupienia w sklepie herbaty Dilmah. Przekonujemy sprzedawców, by zwiększyli asortyment herbat Dilmah na półkach, ponieważ wzrost sprzedaży dowodzi, że warto jest to zrobić w okresie przedświątecznym; warto przewidzieć mniej typowe zachowania konsumentów ukierunkowanych na jakość i różnorodność asortymentu nawet kosztem wyższych wydatków.”
Przed Świętami Wielkanocnymi najlepiej sprzedają się produkty premium, te rzeczywiste, a nie tylko reklamujące się jako takie, elegancko zapakowane, np. tzw. bombonierki herbaciane oferujące różnorodne smaki i aromaty herbat doskonale sprawdzające się przy świątecznym stole, robiące wrażenie na zaproszonych gościach. Herbata zawsze kupowana jest chętnie tym bardziej, że Święta Wielkanocne mieszczą się jeszcze w okresie tzw. „sezonu herbacianego”.
Święta Wielkanocne są jednym z okresów częstych spotkań rodzinnych, w związku z czym herbata jest ich naturalnym towarzyszem. Budzi szczególne zainteresowanie gospodyń domowych, które starają się, by rodzina i goście mieli co celebrować. „Dilmah wpisuje się w tego typu doświadczenia. Wiliam Gladstone zauważył kiedyś, że herbata jest napojem idealnym na każdą okazję – „Jeśli jesteś przeziębiony, ogrzeje Cię. Jeśli jesteś rozpalony – ochłodzi. Jeśli masz zły nastrój, podniesie Cię na duchu. Jeśli jesteś poddenerwowany, ukoi nerwy.” Herbata łączy zebranych przy stole ludzi i wywołuje tylko dobre emocje” – dodaje Tomasz Witomski. – „Liczymy – jak zawsze – na zwiększoną sprzedaż wszystkich naszych produktów, ponieważ każdy z nich mieści się w charakterystyce zaprezentowanej powyżej: są to bez wyjątku produkty najwyższej jakości, rzeczywiste premium, traktowane przez wielu konsumentów – i słusznie – za warte wyższej ceny. Są to herbaty idealne zarówno na prezent, jak też na elegancki poczęstunek.
Co ważne – Dilmah posiada w asortymencie herbaty na każdą kieszeń, niezależnie więc od zasobności portfela odwiedzających sklep klientów, można przygotować specjalną ofertę dopasowanych do ich możliwości. Warto przy tej okazji dodać, że herbata taka jak Dilmah jest wdzięcznym przedmiotem rozmów z klientami sklepu.
Informacje o marce i jej produktach dostępne na stronach internetowych www.dilmah.pl są prawdziwe – to rzeczywiście herbata premium, zbierana ręcznie, przetwarzana tradycyjnie i pakowana hermetycznie w miejscu zbiorów, a założyciel marki Merrill J. Fernando to prawdziwy producent herbaty, właściciel uprawiający herbatę, autor wszystkich produktów Dilmah uznawany za najbardziej doświadczonego kipera na świecie. Warto wiedzieć, czym różni się taka herbata premium od wielu innych herbat na rynku – masowych, niewiadomego pochodzenia.”
Maja Medowska – Brand Manager Lipton podkreśla, że najbardziej powinna wzrosnąć sprzedaż herbat Lipton Yellow Label, a więc herbat czarnych ekspresowych. „Ponadto myślę, że zainteresowaniem będą cieszyć się także herbaty w torebkach piramidkach. Tutaj oferujemy bardzo duży wybór różnych kompozycji smakowych, a więc zarówno herbaty czarne, jak i zielone z dodatkami starannie wyselekcjonowanych, suszonych owoców czy przypraw.
Jestem pewna, że każdy znajdzie coś dla siebie” – dodaje Maja Medowska.
W lutym firma Mokate planuje wprowadzić na rynek nowy miks kawowy z rodziny NYCoffee – będzie to napój kawowy z większą zawartością kofeiny. Do miksów kawowych Mokate 3in1 i 2in1, w ramach promocji, dołączone będą 2 paluszki gratis z nowością – napojem kawowym Latte Cha.
Latte Cha to połączenie ekstraktu kawy, herbaty oraz mleka, cukru i aromatów. Swymi korzeniami sięga do tradycyjnego, najpopularniejszego na świecie, pożywnego, indyjskiego napoju Masala Chai. „W produktach Mokate odnajdziemy czar dalekiego wschodu wzbogacony kawą oraz charakterystycznym smakiem naparu z czerwonokrzewu afrykańskiego – rooibos” – podkreśla Adam Mokrysz, członek Zarządu Mokate Sp. z o.o.
Latte Cha oferowane jest w dwóch smakach: Latte Cha Green – nieco goryczkowaty, pikantny ale mimo to lekki; oraz Latte Cha Black – napój o smaku łagodnym i ciepłym. „Obie propozycje Mokate, wyjątkowo innowacyjne – z pewnością trafią w gusta wszystkich poszukiwaczy nowych smaków. Tradycjonaliści powinni pamiętać, że Latte Cha Green oraz Latte Cha Black to w dalszym ciągu nieco zmodyfikowany, pyszny, pożywny i relaksujący napój indyjski – Masala Chai. Miksy Latte Cha Green oraz Latte Cha Black to egzotyka najwyższej próby podana w formie instant. Wyjątkową zawartość podkreślają nowe opakowania – oryginalne, o niespotykanej grafice i kolorystyce” – dodaje Adam Mokrysz. – „Wzbogaciliśmy również ofertę naszego sztandarowego napoju kawowego – Mokate Cappuccino Maestro Renato Bonni. Na rynek wprowadziliśmy serię cappuccino o smaku Vanilla Bourbon i Szarlotki. Cappuccino o smaku szarlotki nawiązuje do tradycyjnego polskiego deseru, jest aromatyczne i posiada aksamitną piankę. Cappuccino Vanilla Bourbon to bogaty, słodki, a zarazem balsamiczny smak wanilii z lekką nutą lukrecji, połączony z wyrazistym smakiem kawy i delikatnym smakiem mleka. To cappuccino o bogatej piance dla poszukujących inspiracji.”
Maja Święcka
tagi: wielkanoc w handlu ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...