John Pemberton urodził się 8 stycznia 1831 roku w Knoxville, w stanie Georgia. Studiował medycynę i farmację na Reform Medical College of Georgia w Macon. Już podczas studiów założył przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji farmaceutyków.
Stworzenie idealnego smaku
8 maja 1886 r. dr John Pemberton zmieszał w mosiężnym kociołku aromatyczny, zabarwiony karmelem syrop. Dzbanek mikstury zaniósł do największej apteki w mieście. Tego samego dnia nastąpiła premiera nowego napoju, który po wymieszaniu z wodą sodową, sprzedawano z saturatora po pięć centów za szklankę.
Nazwę "Coca-Cola" stworzył Frank Robinson, wspólnik i księgowy dr Pembertona. Uważał, że słowa "coca" i "cola" będą dobrze wyglądały w reklamach i będą się podobały konsumentom, którzy lada chwila mieli cieszyć się smakiem tego wyjątkowego napoju. To on również wykaligrafował słynny znak towarowy o charakterystycznym kroju pisma.
Pemberton i Robinson obmyślali plan, jak rozwinąć sprzedaż bezalkoholowego orzeźwiającego napoju. Robinson twierdził, że konieczna jest reklama. To on organizował darmowe degustacje Coca-Coli oraz dbał o ogłoszenia w prasie. 29 maja 1886 roku w The Atlanta Journal pojawiła się pierwsza reklama prasowa, z hasłem, którego echo rozbrzmiewa do dzisiaj: "Coca-Cola jest pyszna i orzeźwiająca".
Spektakularne sukcesy
Era Coca-Coli dopiero się rozpoczynała. W 1886 r. sprzedawano średnio dziewięć szklanek napoju dziennie. Pemberton niestety nie doczekał się sukcesu swojego produktu za życia. Zmarł zaledwie półtora roku po wynalezieniu receptury. Prawa do Coca-Coli wykupił aptekarz Asa Candler. Umiejętnie rozreklamował produkt, który szybko stał się znany w całych Stanach Zjednoczonych. W 1894 r. kupiec Joseph A. Biedenham z miasta Vicksburg w stanie Missisipi zaczął jako pierwszy sprzedaż Coca-Coli w butelkach po zainstalowaniu w swym sklepie ze słodyczami maszyny butelkującej. W 1899 r. możliwe stało się butelkowanie na wielką skalę. Pierwsza rozlewnia Coca-Coli powstała w Chattanooga, a w ciągu 20 lat ich liczba rozrosła się do tysiąca. Pojawiło się także dziesiątki substytutów. Niekończąca się wojna z imitacjami zaowocowała stworzeniem w 1916 r. przez Root Glas Company unikalnego wzoru nowej butelki. I to takiego, by butelkę można było rozpoznać nawet w nocy. Jej kształt był wzorowany na sylwetce znanej gwiazdy Hollywoodu – Mae West.
Po śmierci Candlera w 1919 r., firma przeszła w ręce bankiera, Ernesta Woodruffa, a w kilka lat później – jego syna, który w latach 20. wprowadził 6-butelkowe kartony, mające ułatwiać konsumentom transport Coca-Coli do domu. W 1929 r. kartony zostały zastąpione przez inne rewolucyjne rozwiązanie – metalowe z górnym wieczkiem chłodziarki pozwalające na sprzedaż zimnej Coca-Coli.
W latach 30. ubiegłego wieku Coca-Cola zainicjowała partnerstwo z Ruchem Olimpijskim, co przełamało bariery kulturowe. W latach czterdziestych XX wieku Coca-Cola zawitała do Europy wraz z wojskami amerykańskim, które podpisały kontrakt z producentem na zaopatrzenie ich w napój, a następnie powędrowała do Afryki. Coca-Cola stała się światowym symbolem przyjaźni. W 1955 r. koncern wprowadził nowe 10-, 12- i 26-uncjowe butelki. Metalowe puszki weszły do powszechnego handlu w 1960 r. 2-litrowe butelki PET pojawiły się w 1977 roku.
Globalna reklama
W 1927 r. pojawiła się pierwsza reklama radiowa. W 1929 r. na łamach The Saturday Evening Post wielki slogan głosił: "The pause that refreshes". W 1934 r. wspierała ją gwiazda Hollywoodu – Johnny Weismuller. W 1936 r. zastąpiony został przez "It’s the Refreshing Thing to do", a w 1942 r. Coca-Cola głosiła: "It`s the Real Thing". W noworocznej loterii w Nowym Jorku sierżant DeSchneider wygrał los.Miał do wyboru 4000 dolarów lub 80 tys. butelek Coli. Wiadomo co wybrał. Lata 50. przyniosły "Sign of Good Taste" i "Go Better Refreshed". Od lat 30. cyklicznie pojawiała się w okresie bożonarodzeniowym postać św. Mikołaja. Znany dziś wszystkim wizerunek świętego Mikołaja stworzony został na zlecenie Coca-Coli przez znanego rysownika Haddona Sundbloma. W 1950 r. w amerykańskiej TV ruszył pierwszy live show sponsorowany przez The Coca-Cola Company.
Tajemnicza receptura
Pemberton był z natury bardzo tajemniczy. Podobnie zresztą jak i inni aptekarze jego czasów, dla których sukces w ogromnej mierze zależał od wprowadzenia na rynek czegoś, co różniło się od innych produktów. Coca-Cola była takim przełomowym napojem, co zapewne skłoniło Pembertona do dużej ostrożności w przekazywaniu innym osobom jej składu. Gdy receptura została przekazana w ręce rodziny Candlerów, a potem rodziny Woodruff, nadal ściśle ją chroniono. Przepis na Coca-Colę do dzisiaj jest najlepiej chronionym sekretem w historii handlu. Firma Coca-Cola nigdy nie ujawniła nawet, ilu ludzi dokładnie zna recepturę. Nie mówi też, w jakiej dokładnie formie receptura istnieje. Ta odrobina tajemniczości jest częścią tożsamości Coca-Coli. Czymś, czego nikt inny nie ma.
Coca-cola dzisiaj
Obecnie system Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola HBC Polska, polski oddział Coca-Cola Hellenic z siedzibą w Atenach oraz Coca-Cola Poland Services, przedstawiciel The Coca-Cola Company z siedzibą w Atlancie. Coca-Cola Hellenic jest jednym z największych na świecie pod względem sprzedaży rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, działającym w 28 krajach i obsługującym ponad 560 mln konsumentów.
Coca-Cola HBC Polska posiada cztery zakłady produkcyjne – w Radzyminie, w Łodzi, w Staniątkach gm. Niepołomice oraz w Tyliczu gm. Krynica (rozlewnia wód naturalnych). Łączne inwestycje firmy w Polsce od 1991 r. przekroczyły 360 mln euro.
Firmy z systemu Coca-Cola w Polsce podejmują szereg działań mających na celu redukcję emisji zanieczyszczeń, a poprzez to ochronę klimatu. Jednym z najważniejszych działań podjętych w tym obszarze jest rozpoczęta w listopadzie 2009 r., w zakładzie produkcyjnym w Radzyminie, budowa innowacyjnego bloku wytwarzającego energię elektryczną, ciepło i chłód, który zmniejszy o 40 proc. roczną emisję wytwarzanego przez zakład CO2.
Coca-Cola w Polsce dokłada wszelkich możliwych starań, by opakowania jej produktów miały jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne; inicjatywy w tej sferze to m.in. zmniejszanie ilości oraz wagi opakowań i materiałów opakowaniowych, stosowanie materiału z recyklingu do produkcji opakowań oraz promowanie recyklingu. Firmy prowadzą szereg inicjatyw ekologicznych i edukacyjnych w ramach wolontariatu pracowniczego oraz programów partnerskich ze społecznościami lokalnymi. Od wielu lat współpracują w ramach akcji "Sprzątanie świata" z Fundacją Nasza Ziemia. Tradycyjnie już uczestniczą w lokalnych programach propagujących ekologię wśród obywateli; wspierają inicjatywy w ramach "Sprzątania świata" w Łodzi, Niepołomicach i Radzyminie, jak również Warszawskie Dni Recyklingu.
Ponadto Coca-Cola w Polsce angażuje się w pomoc wielu polskim organizacjom społecznym, takim jak: Caritas, Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Odpowiedzialności Społecznej i wiele innych, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. Firmy współpracują z władzami lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi w miastach, w których mają swoje oddziały. Od 2007 r. firmy są partnerami strategicznymi Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a od lutego 2009 r. – członkami UN Global Compact.
opr. Maja Święcka
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...