Kategorie produktów

Moda na mentole

Czwartek, 18 czerwca 2009 HURT & DETAL Nr 6 (40) / 2009
Po dłuższym okresie systematycznego wzrostu, udział w rynku papierosów mentolowych w Polsce ukształtował się na stosunkowo wysokim poziomie wynoszącym około 16,5%. Segment ten zawdzięcza swój wzrost w dużej mierze rosnącej popularności papierosów w wersji superslims oraz tanim markom z segmentu King Size.

W Polsce zdecydowanie większą popularnością, niż w krajach Europy Zachodniej cieszy się segment papierosów mentolowych. Nic więc dziwnego, że firmy tytoniowe rozszerzają swoje linie, wprowadzając warianty mentolowe dla swoich silnych marek.

 

Ze względu na walory smakowe wyróżniamy dwa rodzaje: wspomniane wyżej papierosy mentolowe i papierosy typu Without Extra Flavour, czyli zwykłe papierosy bez dodatków smakowych. W Polsce konsumenci kupują głównie papierosy bez dodatku, które w ujęciu ilościowym stanowią 83,7%, a w ujęciu wartościowym 83,4%. Papierosy mentolowe stanowią 16,3% udziału w ilości sprzedanych papierosów oraz 16,6% w ujęciu wartościowym.

 

Zainteresowanie konsumentów papierosami mentolowymi w Polsce stale rośnie, a udziały papierosów mentolowych wykazują tendencję wzrostową. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat udział papierosów mentolowych wzrósł o 2 punkty procentowe. Największy udział papierosy mentolowe mają w segmencie Mid-price (23%) oraz Premium (19%). W obu wspomnianych segmentach najczęściej wybieranym wariantem są papierosy mentolowe o niższej zawartości nikotyny.

 

Rosnąca popularność

 

Z danych Nielsena za okres kwiecień 2008 - marzec 2009 wynika, że w okresie tym sprzedano ponad 7,5 miliarda papierosów mentolowych, a wartość całego segmentu wyniosła 2,65 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniósł aż 18,4%, natomiast wzrost wolumenu sprzedaży szacowany jest na ok. 3,9%.

 

Jak twierdzi Gabriela Bar, Specjalista ds. Komunikacji w British American Tobacco Polska, firma ta od kilku lat obserwuje stały wzrost udziału segmentu papierosów mentolowych na polskim rynku. Aby zobrazować różnicę - w roku 2000 stanowiły niecałe 10% rynku, obecnie około 16,7% (Nielsen, kwiecień 2009).

 

Udział papierosów mentolowych stanowi ok. 23% sprzedaży JTI Polska Sp. z o.o., tym samym utrzymuje się na poziomie wyższym od średniej rynkowej (16,5%). Wg ACNielsen Sp. z o.o. obecnie papierosy mentolowe sprzedawane przez JTI mają 1,7% udziału w rynku - informuje Przemysław Filipowicz, Dyrektor ds. Prawnych i Korporacyjnych JTI Polska Sp. z o. o..

 

W ofercie tejże firmy, w segmencie papierosów mentolowych znajdziemy produkty takich marek jak: Glamour , LD, Viva oraz Ronson.

 

Jak zaznacza Przemysław Filipowicz, LD Slims i Superslims to najbardziej obiecujące papierosy JTI w tej kategorii.

 

Oferta  Imperial Tobacco Polska S.A. w segmencie papierosów mentolowych jest bardzo szeroka i różnorodna, tak aby w maksymalnym stopniu odpowiadać na oczekiwania konsumentów.

 

„Niezwykle cieszy nas dynamiczny wzrost popularności papierosów WEST „Ice". Pragnę jednak podkreślić, iż z uwagi na swoją oryginalność i wyjątkowy smak marka ta stanowi wyjątkową (tj. nie mającą odpowiednika na rynku) propozycję wykraczającą istotnie poza ramy segmentu papierosów mentolowych" - mówi Jacek Bogudziński, Corporate Affairs Manager w Imperial Tobacco Polska S.A..

 

Wśród papierosów mentolowych oferowanych przez Imperial Tobacco Polska S.A. w segmencie Premium, należy wymienić papierosy Davidoff w dwóch odmianach - superslims oraz slims. Papierosy Davidoff Menhtol Superslims odznaczają się subtelnym i eleganckim opakowaniem, z motywem kwiatowym, smukłym kształtem papierosa oraz delikatnym smakiem. Marka ta jest skierowana przede wszystkim do kobiet. Inną marką wartą wymienienia, dla której grupą docelową stanowią przede wszystkim kobiety, są papierosy Iris Menthol Superslims.

 

„Wachlarz papierosów mentolowych dystrybuowanych przez naszą firmę obejmuje ponadto tak znane i chętnie kupowane przez klientów marki, jak Route 66 Menthol (w dwóch wersjach), Brilliant Menthol Superslims, Paramount Menthol oraz Mars Menthol" - dodaje Jacek Bogudziński.

 

Papierosy mentolowe w sprzedaży firmy British American Tobacco Polska stanowią około 19,6% ogólnej sprzedaży (Nielsen, kwiecień 2009). W tym segmencie oferuje międzynarodowe marki obecne na różnych rynkach świata: VOGUE w wariancie Menthe i Menthe Elat, markę Pall Mall w wariancie Green i Super slims Green, papierosy rdzennej, amerykańskiej marki Viceroy w odmianach Classic Mentol i Filter Mentol, znaną międzynarodową markę Dunhill z papierosami Dunhill Mentol oraz Golden American również w wariancie Mentol. Z krajowych marek papierosów mentolowych na uwagę zasługują papierosy Jan III Sobieski Mentol oraz papierosy Mewa.

 

Natomiast w ofercie Philip Morris Polska znajdziemy wiele międzynarodowych marek w odmianach mentolowych, takich jak np.: Marlboro Mentol, L&M Mentol Cool, papierosy L&M w odmianach superslim, czyli L&M Link Easy Mint oraz Mint, a także papierosy marki She w odmianie She Mint i She Creamy Mint. Na rynku znajdziemy również papierosy Red & White, Next oraz Bond Street w odmianach mentolowych.

 

Kto najczęściej pali „mentole"?

 

Po papierosy mentolowe najczęściej sięgają kobiety. W 3 przypadkach na 4, to właśnie kobiety kupują ten typ papierosów. - „Nie ma znaczących różnic w wieku konsumentów, jednak zauważa się, że trochę częściej są to osoby 20- i 30-letnie ze średnim i wyższym wykształceniem" - mówi Przemysław Filipowicz. Potwierdza to Gabriela Bar, która mówi, że papierosy mentolowe to raczej rodzaj „kobiecy" - kobiety stanowią około 75% wszystkich konsumentów sięgających po tego typu papierosy. Z kolei Hubert Zawadzki, rzecznik prasowy Philip Morris Polska zauważa, że ostatnio można jednak zaobserwować, że ten wariant zaczyna cieszyć się zainteresowaniem młodych, pełnoletnich palaczy z grupy 18-24. 

 

Niezbędny asortyment

 

Jeśli chodzi o papierosy mentolowe w sklepie, wszyscy producenci są zgodni. Mając na uwadze stały wzrost udziału „mentolów" w rynku, właściciele punktów sprzedających wyroby tytoniowe powinni pamiętać o tym asortymencie. - „Z uwagi na duży udział w rynku, zainteresowanie klientów oraz w dalszym ciągu istniejący potencjał wzrostowy tego segmentu, oferta punktów sprzedaży powinna bezwzględnie obejmować papierosy mentolowe" - mówi Jacek Bogudziński z Imperial Tobacco Polska S.A..

„Warto pamiętać również o papierosach formatu typu super slim, którego mentolowe warianty cieszą się popularnością, szczególnie w średnim i najwyższym segmencie rynku" - dodaje Hubert Zawadzki.

 

Rynek papierosów z uwzględnieniem papierosów mentolowych

 

Piotr Wojtaś 

Client Executive

ACNielsen Polska Sp. z o.o.

The Nielsen Company 

Manufacturer Client Service

 

Sprzedaż papierosów w Polsce w okresie kwiecień 2008 - marzec 2009 wyniosła 46,3 miliarda sztuk papierosów, co w porównaniu do okresu kwiecień 2007 - marzec 2008 jest spadkiem o 4%. Mimo spadku sprzedaży pod względem ilości sprzedanych papierosów wartość sprzedanych papierosów wzrosła o 11%, porównując dwa okresy roczne. Tym samym wartość sprzedanych papierosów w okresie kwiecień 2008 - marzec 2009 osiągnęła wielkość prawie 16 miliardów złotych.

 

Analizując rynek papierosów pod względem rodzajów papierosów sprzedawanych na rynku polskim widać wzrost udziałów (zarówno pod względem ilości jak i wartości sprzedaży) papierosów cienkich. Wzrosty te wyniosły 19,5% pod względem wielkości sprzedaży oraz 33,4% pod względem wartości. Jednocześnie o 6,1% spadła liczba sprzedanych papierosów standardowej grubości.

 

Widoczny jest również wzrost papierosów o smaku mentolowym. Pomiędzy kwietniem 2008 a marcem 2009 Polacy kupili ponad 7,5 miliardów tych papierosów (co daje prawie 370 milionów paczek) wydając na nie ponad 2,6 miliarda złotych. Jest to wielkość o prawie 18,4% większa niż w roku poprzednim. W całej kategorii papierosów, te o smakach mentolowych, stanowią już 16,3% ilości wszystkich sprzedanych papierosów oraz są odpowiedzialne za 16,6% wartości sprzedaży kategorii.

 

Na tle całej kategorii widoczny jest spadek udziałów papierów o największej mocy na rzecz papierosów o średniej mocy. Zmiana ta wynosi -1,7pp. Pomiędzy kwietniem 2008 a marcem 2009 około 52% zakupionych papierosów było o średniej mocy, natomiast jedynie 36,8% kupionych papierosów miało największą moc.

 

Miejsca, w których konsumenci kupowali papierosy to głównie placówki handlu tradycyjnego. Pomiędzy kwietniem 2008 a marcem 2009 prawie połowa wartości sprzedaży całej kategorii papierosów pochodziła ze średnich i małych sklepów spożywczych, a 22,4% wartości sprzedaży zostało wygenerowane w kioskach. Stacje benzynowe w tym okresie były odpowiedzialne za 7,6% wartości sprzedaży. Podobny udział w wartości sprzedaży kategorii miały placówki handlu nowoczesnego - wyniósł on 8,2%. Porównując dwa okresy roczne widoczny jest spadek znaczenia małych sklepów spożywczych i kiosków o odpowiednio 1,8pp i 0,3pp. Na znaczeniu natomiast zyskały duże i średnie sklepy spożywcze oraz stacje benzynowe.

 

Dla papierosów o smaku mentolowym pod względem wartości sprzedaży najważniejsze są kioski, aż 27,9% wartości sprzedaży papierosów mentolowych pochodzi z tego kanału dystrybucji i choć spadek udziałów w wartości sprzedaży tego kanału spadł o 0,8pp w porównaniu do poprzedniego roku jest to najważniejszy kanał dystrybucji dla papierosów mentolowych.

 

Mimo malejącej liczby sprzedanych papierosów ogółem papierosy o smaku mentolowym pozostają jednym z segmentów papierosów, które nadal mają potencjał rozwoju, co widać w ich stale rosnącej sprzedaży.

tagi: mentole , rynek papierosów mentolowych , rynek papierosów , rynek tytoniowy w Polsce ,