Z rynku FMCG

bezpieczny biznes na niepewne czasy

Poniedziałek, 18 maja 2009 HURT & DETAL Nr 5 (39) / 2009
Franczyza rozwija się coraz bardziej dynamicznie, na naszym rynku działa już 480 sieci franczyzowych, zrzeszających w sumie 25,6 tys. sklepów i punktów usługowych. Następuje ekspansja polskich systemów za granicą, gdzie obecnie już 49 polskich franczyzodawców sprzedaje licencje na biznes, a kolejnych 46 planuje zagraniczną ekspansję w ciągu najbliższych lat.

Do sukcesu franczyzy przyczynił się również międzynarodowy kryzys gospodarczy, ponieważ franczyza daje bezpieczeństwo w prowadzeniu biznesu. A bezpieczeństwo w niepewnych czasach jest solidnym argumentem na przystąpienie do sieci franczyzowej. Oczywiście zalet prowadzenia sklepu w systemie franczyzy jest znacznie więcej, jak chociażby znany Brand, włączenie do sieci dystrybucji, lepsze warunki zakupowe, duże kampanie produktowe, handlowe know-how.

 

Rynek franczyzy z roku na rok staje się coraz bardziej profesjonalny, firmy opracowują podręczniki operacyjne, poświęcają wiele uwagi na stworzenie optymalnego modelu biznesowego, wdrażają programy premiujące najlepszych partnerów, pomagają im otwierać kolejne placówki, niekiedy na lepszych warunkach. Jak wynika z badań konsultingowej firmy PROFIT system, na przełomie 2008 i 2009 roku w Polsce blisko 22 tys. franczyzobiorców prowadziło 25,6 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 480 sieci franczyzowych. Ponieważ franczyza staje się coraz popularniejszym pomysłem na własny biznes i prowadzenie sklepu, postanowiliśmy rozpocząć cykl publikacji na temat franczyzy oraz prezentacji wybranych sieci franczyzowych. W majowym wydaniu miesięcznika „HURT & DETAL" prezentujemy Państwu zestawienie 10 największych sieci franczyzowych pod względem liczby sklepów, działających na terenie kraju. W kolejnych numerach zaprezentujemy nie tylko te największe sieci, ale i te mniejsze, lokalne i oczywiście te o zasięgu ogólnopolskim, działające na zasadzie twardej i miękkiej franczyzy. 

 

Maja Święcka

 

Łukasz Chady, Kierownik Marki abc, Eurocash S.A.

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku franczyza zdaje się być najlepszym rozwiązaniem. Inwestycja w jakikolwiek biznes wymaga zdobywania rynku, „przebijania" się ze swoją ofertą. Franczyza pozwala w relatywnie krótkim czasie osiągnąć rentowność i atrakcyjny poziom przychodów. Tym samym zwrot z zainwestowanych środków jest szybszy. Jedyną chyba wadą franczyzy jest utrata, w większym lub mniejszym stopniu, niezależności własnego biznesu. Franczyza nakłada bowiem na franczyzobiorcę pewne obowiązki. Jednakże możemy wybrać poziom zaangażowania we współpracę i wybrać Tradycyjną franczyzę, jak np. w przypadku Sieci Sklepów abc, gdzie współpraca charakteryzuje się dużą niezależnością faranczyzobiorcy (właściciel sklepu prowadzi własną politykę cenową i standardy obsługi Klienta itd.), lub Nowoczesną franczyzę, jak np. w sieci Delikatesy Centrum, która charakteryzuje się ścisłą współpracą organizatora franczyzy, dostawców hurtowych i właścicieli sklepu w zakresie logistyki, marketingu i prowadzenia sklepu w celu maksymalizacji sprzedaży sklepu.

 

Główną zaletą franczyzy jest chyba stabilność i przewidywalność biznesu wynikająca ze współpracy z organizatorem sieci oraz znacznie większe bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego franczyza a nie np. grupa zakupowa? Grupa zakupowa ma na celu zyskanie siły przetargowej wobec dostawców. Sieć franczyzowa również posiada taką siłę, ale daje także gotowe procedury postępowania, ujednolicenie wizerunku placówki handlowej czy narzędzia marketringowe, których pojedynczy sklep, nawet będący w grupie zakupowej, nie byłby w stanie udźwignąć. W dłuższej perspektywie czasu pojedynczy sklep nie będzie w stanie sprostać silnej konkurencji i tylko skorzystanie z którejś z ofert franczyzowych zapewni mu przetrwanie.

 

 

Maryla (Smyl) Brogowska, Specjalista ds. Marketingu, Detal Koncept Sp. z o.o.

 

Franczyza jest zdecydowanie bardzo dobrym pomysłem na własny biznes. Szczególnie teraz, gdy trudniejsze warunki rynkowe zachęcają do wyboru solidnego franczyzodawcy, który posiada dobrze zarządzane marki. Bez wątpienia w dobie kryzysu potencjalni franczyzobiorcy bardziej wnikliwie dobierają partnerów do swojego biznesu. Koncepty franczyzowe budowane na wzajemnym zaufaniu, relacjach partnerskich i skutecznych rozwiązaniach franczyzowych mają szanse na znaczne osiągnięcia.

tagi: franszyza , franczyza , sieci franszyzowe ,