Kategorie produktów

Rynek soków, nektarów i napojów

Piątek, 20 lutego 2009 HURT & DETAL Nr 2 (36) / 2009
Woda jest niezbędnym do życia składnikiem codziennego żywienia. Zgodnie z zaleceniami ekspertów dorosły człowiek powinien spożywać około 2,5 litra płynów dziennie. Coraz częściej oprócz wody wybieramy także inne napoje. Rynek napojów bezalkoholowych, jeden z największych w branży FMCG, dzieli się na trzy segmenty: soki, nektary i napoje: gazowane i niegazowane. Soki, nektary i napoje stały się w Polsce produktem powszechnym, codziennego użytku, ich spożywanie deklaruje ponad 2/3 Polaków (67,1%).

Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce dynamicznie się rozwija. Z danych firmy AC Nielsen sprzedaż soków, nektarów i napojów niegazowanych w okresie sierpień 2007-lipiec 2008 wyniosła prawie 3,36 mld złotych co oznaczało 13,3% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż napojów gazowanych w okresie październik 2007-wrzesień 2008 wyniosła blisko 2,96 mld złotych przy wzroście 14,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wartość sprzedaży analizowanych wyrobów w analogicznym okresie rok wcześniej wynosiła o ponad 730 mln złotych mniej. W ujęciu ilościowym sprzedano 16,5 mln hektolitrów napojów gazowanych oraz 12,7 mln hektolitrów soków, nektarów i napojów niegazowanych. W ciągu roku nastąpił łączny wzrost sprzedaży wszystkich napojów o ponad 1,63 mln hektolitrów.

 

 

- Rynek soków, nektarów oraz napojów bezalkoholowych nieustannie ewoluuje - mówi Adam Kruczkowski, Menedżer ds. Produktu Eurovita - Zmiany dotyczą nie tylko finalnego produktu, ale także procesów produkcyjnych coraz bardziej nastawionych na bezpieczeństwo produktu. Silna konkurencja zmusza czołowych producentów do systematycznego doskonalenia oferty. Właściciele poszczególnych marek, chcąc sprostać oczekiwaniom coraz bardziej świadomego swego wyboru konsumenta, modyfikują kształt opakowań, etykiet, pojemność.

 

- Rynek ten rośnie - twierdzi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej w Grupie Maspex Wadowice - Wpływ na to ma wiele czynników. Po pierwsze - mocne wsparcie reklamowe kategorii,  promowanie nawyków konsumpcyjnych - sięgania po sok, napój, czy nektar oraz zachęcanie konsumentów poprzez reklamę do eksperymentowania ze smakami i nowościami.  Po drugie - oferowanie innowacyjnych propozycji zarówno pod względem samego produktu - jego jakości i smaku, jak również pod względem opakowania - jego funkcjonalności, nowoczesności i atrakcyjności. Po trzecie sprzyjają nam trendy - moda na zdrowy tryb życia, a co za tym idzie, wzrastająca świadomość na temat właściwego odżywiania i wprowadzania do swojej diety produktów dobrych, zdrowych i wygodnie zapakowanych.

 

- Ubiegły rok był bardzo dobry dla producentów soków, nektarów i napojów niegazowych - mówi Joanna Bancerowska, Public Relations Manager Agros Nova Sp. z o.o. - Wartość sprzedaży całego segmentu wzrosła aż o 16%, sięgając prawie 4 mld zł. To bardzo konkurencyjny rynek. Do walki o konsumentów obok trójki liderów, wśród których jest Agros Nova, aktywnie włączyły się globalne koncerny. O skali rywalizacji świadczy chociażby poziom inwestycji mediowych producentów SNNN, które przekroczyły w minionym roku 100 mln zł i bardzo wyraźnie przełożyły się na wzrost sprzedaży. Podobnie jak rok wcześniej, najwyższą dynamikę odnotowała kategoria napojów oraz Ice tea (+44%). Cieszy nas, że rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych to zdecydowanie rynek polskich marek, do których konsumenci mają zaufanie. Dobitnie potwierdzają to wysokie udziały trzech głównych producentów, wśród nich Agros Nova, oraz ich brandów, aktywnie promowanych. Mimo kryzysu liczmy więc na utrzymanie wzrostowego trendu na rynku.

 

Jeżeli chodzi o udział poszczególnych grup produktowych w ogólnej wartości sprzedaży napojów bezalkoholowych, to według ww. danych Polacy najchętniej kupują napoje gazowane, których udział ilościowy w całości sprzedaży wynosi ponad 56%. Drugie miejsce przypadło napojom niegazowanym, nektary zajęły miejsce trzecie a zaraz po nich uplasowały się soki. Jakie opakowania najlepiej się sprzedaja?

 

- Najpopularniejszym opakowaniem są kartony - mówi Michał Gil, specjalista ds. badań marketingowych Jurajska - coraz częściej na półkach sklepowych pojawiają się również opakowania szklane, szczególnie dobrze widoczne w kategorii nektarów i soków.  Zarówno kartony jak i szkło  doskonale pasują do konceptu tych produktów ponieważ kojarzą się z ekologią i naturalnością. Niewielką cześć stanowią opakowania PET, które to są liderem  wśród napojów gazowanych. 

 

- W segmencie, w którym jesteśmy najbardziej aktywni, tzn. w segmencie napojów w butelkach typu PET- mówi Izabela Głodek, Category Manager, Hoop Polska - Zauważamy znaczący wzrost dużych formatów (1,75 l, 2l). Zauważalny jest również wzrost napojów typu „on the go" - 0,5l.

 

- Rodzaj opakowania a w konsekwencji sposób spożycia produktu, sprawia, że opakowanie ma również duże znaczenie przy wyborze produktu - dodaje Adam Kruczkowski - Kartonowe opakowanie, dominujące w segmencie soków i nektarów, chroni przed dostępem wilgoci czy światła, opakowania szklane posiadają walory ekologiczne, a plastikowe charakteryzuje niska waga, wytrzymałość, wygoda użycia. Konsumenci, ze względów ekonomicznych, chętnie sięgają po opakowania większe: dwu czy pięciolitrowe. Znaczenia nabierają również opakowania o mniejszych pojemnościach - opakowania „mobilne" - przeznaczone dla osób aktywnych, towarzyszące nam podczas uprawiania sportu, na wycieczkach.

 

 

Według danych AC Nielsen z okresu sierpień 2007 - lipiec 2008, soki, nektary i napoje niegazowane najlepiej sprzedają się w supermarketach (30,7%), średnich sklepach spożywczych (23%) oraz małych sklepach spożywczych (20,4%). Napoje gazowane konsumenci najczęściej kupują w średnich sklepach spożywczych (29%), małych sklepach spożywczych (28%) oraz supermarketach (22,4%). Najmniej konsumentów zaopatruje się w dużych sklepach spożywczych oraz sklepach winno-cukierniczych.

 

- Kanałem dominującym w sprzedaży napojów bezalkoholowych gazowanych i niegazowanych jest handel tradycyjny - mówi Jerzy Nowotarski, Naczelny Dyrektor Handlowy, Ustronianka Sp. z o.o  - Stanowi  60 procent sprzedaży. W ostatnim okresie można zauważyć jednak wzrost sprzedaży w kanale nowoczesnym, dotyczy to szczególnie dyskontów.

 

- Zarówno kanał nowoczesny jak i tradycyjny  odgrywają ważną rolę w sprzedaży - dodaje Michał Gil -  Rosnąca ilość marketów wymusza niejako na producentach udział swoich produktów na półce w sieciach handlowych które stanowią bardzo chłonną gałąź sprzedaży. Jednakże nie można zapominać o handlu tradycyjnym, który w dalszym ciągu jest odpowiedzialny za ponad połowę sprzedaży. Produkty Jurajskiej dostępne są zarówno w handlu tradycyjnym jak i sieciach handlowych.

 

Omawiany segment rynku jest obecnie mocno skonsolidowany: Ponad 2/3 udziałów wartościowych posiada 6 największych producentów. Pozostałą część rynku stanowią lokalni producenci i wytwórcy. Producenci stale walczą o wysoką pozycję na rynku głównie poprzez wprowadzanie nowych smaków i opakowań.

 

Firma badawcza Focus Research Polska, analizująca promocje artykułów w gazetkach sieci handlowych w swym raporcie podaje, że w okresie styczeń - październik 2008 najczęściej promowanym napojem była woda mineralna, na drugim miejscu znalazły się napoje gazowane z wyjątkiem Coli (15,1%), tuż za nimi uplasowała się Cola (12,4%). Napoje owocowe i soki znalazły się na podobnej pozycji. Najmniej reklamowanym produktem są napoje izotoniczne.

 

Spośród marek najczęściej w gazetkach handlowych padała nazwa Coca Cola (15,4%), Pepsi - Cola (10,9%), Maspex (10,6%), Argos Nova oraz Hortex Holding (odpowiednio 8,4 oraz 6,6%).

 

 

A jakie smaki najczęściej wybieramy?

- W zakresie smaku soków, nektarów czy napojów, polski konsument pozostaje dość konserwatywny - mówi Adam Kruczkowski z Eurovita - Pomarańczowy oraz jabłkowy to zdecydowanie ulubiony smak rodzimych konsumentów, a w przypadku napojów bezalkoholowych najchętniej kupowanym smakiem jest cola, następnie pomarańcza i cytryna.

 

Spożycie napojów bezalkoholowych podlega dużym wahaniom sezonowym. Soki i nektary pijemy praktycznie przez cały rok, choć w upalne dni ustępują one napojom. Wiosną i latem zajmują one większe powierzchnie na sklepowych półkach, sprzedawane są także przy kasie wraz z innymi produktami impulsowymi.  Najgorszy okres dla producentów to jesień i zima, kiedy napoje znikają z okolic kas a sprzedają się głównie produkty w większych opakowaniach. Aby uniezależnić się od pór roku oraz zmiennej pogody firmy starają się mieć zróżnicowaną ofertę napojów orzeźwiających ale też soków i nektarów.

 

- W przypadku naszej branży sezonowość nie jest niczym niespodziewanym - mówi Dariusz Sieczak ze Zbyszka - Jest to jak najbardziej naturalne i spodziewane zjawisko, które w głównej mierze uzależnione jest od temperatury i pory roku. Miesiące letnie stanowią lwią część jeśli chodzi o procentowy udział sprzedaży. Ciekawym zjawiskiem są produkty typu Cola, w przypadku których krzywa sprzedaży z miesiącach zimowych zachowuje się nieco inaczej.

 

- W dalszym ciągu można zauważyć sezonowość w sprzedaży napojów - dodaje Jerzy Nowotarski z Ustronianki -  Powoli jednak różnica pomiędzy sezonem letnim,  a zimowym maleje. Obecnie ta wynosi około 30 proc.

 

- Najwyższym sezonem dla całego rynku jest okres maj - wrzesień - stwierdza Izabela Głodek, z Hoop Polska..

 

Wraz ze wzrostem zamożności polscy konsumenci coraz częściej wybierają produkty znanych producentów o sprawdzonej jakości. Jednocześnie coraz bardziej popularny staje się trend zdrowego odżywiania - klienci szukają nowych sposobów na bilansowanie swojej diety. Coraz więcej konsumentów zaczyna także zwracać uwagę na wartość odżywczą, dlatego świeże, naturalne soki i nektary są coraz chętniej kupowane. Oznacza to dla producentów konieczność wprowadzenia nowych napojów typu „light" przeznaczonych dla osób dbających o linię.

 

- Trwający od kilku lat trend zdrowego żywienia i naturalność jest doskonale widoczny wśród kategorii  soków, nektarów i napojów nie gazowanych - mówi Michał Gil z Jurajskiej -  W ofercie wielu producentów pojawiły się propozycje naturalnych nie zawierających konserwantów produktów, z bardzo krótkim terminie przydatności do spożycia.

 

Coraz popularniejsze są produkty premium. Do tego segmentu zalicza się soki świeże (zwane też bezpośrednimi lub NFC Not From Concentrate), napoje funkcjonalne na bazie soku bądź nektaru wzbogacone o wapń, witaminy lub inne dodatki prozdrowotne (w tym soczki dla dzieci), soki z dużymi kawałkami owoców niepasteryzowane o krótkim terminie przydatności do spożycia, oraz musy owocowe typu smoothie. Na podstawie wyników badań zauważyć można, że dynamika wartości sprzedaży przewyższa dynamikę w ujęciu ilościowym. Wzrastają dochody Polaków, co sprawia, że chętniej decydują się oni na produkty droższe, o wyższej jakości.

 

 

- Inną opinię na ten temat ma Dariusz Sieczak, Marketing Manager Zbyszko - Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju marek PRIVATE LABEL, możemy domniemać iż polski konsument, wbrew pozorom, coraz częściej sięga po produkty tańsze. Krzywa udziałów tych marek wykazuje dosyć dynamiczny wzrost, co pozwala przypuszczać że taka tendencja może się utrzymać.

Wyroby z górnej półki starają się mieć w swojej ofercie wszyscy liczący się wytwórcy soków. Przy zakupie soków z tego segmentu liczy się przede wszystkim marka, jakość, oryginalność i

 

 

- Kryteria, którymi kierują się klienci przy wyborze produktu zależą od ich wieku i od atrakcyjności produktu dla konsumenta z danej grupy wiekowej - dodaje Izabela Głodek, Category Manager z Hoop Polska -  Bardzo duże znaczenie ma zaufanie do marki. Nie należy również lekceważyć takich czynników jak: smak i zapach produktu, czy wygląd opakowania. Niektórzy klienci kierują się właściwościami zdrowotnymi produktu (np. witaminy, zawartość cukru, czy sztucznych barwników). Jest wielu klientów wybierających produkty pod wpływem reklamy czy z powodu promocji.

 

Poniżej szczegółowo omówimy poszczególne kategorie produktów.

 

SOKI

Soki owocowe można podzielić według stopnia przetworzenia na soki surowe, pitne, zagęszczone, suszone lub według liczby gatunków owoców użytych do produkcji (soki jednoowocowe, dwuowocowe, wieloowocowe). Na sklepowej półce możemy również znaleźć soki warzywne, otrzymywane przez przetarcie lub wytłoczenie warzyw z ewentualnym dodatkiem soli, cukru, kwasów spożywczych lub przypraw aromatyczno-smakowych. Szczególną grupę stanowią soki dla dzieci, produkowane z owoców uprawianych w  gospodarstwach kontrolowanych.

 

Według szacunków AC Nielsen w okresie sierpień 2007-lipiec 2008 sprzedano w Polsce 1,83 mln hektolitrów soków o wartości 668 mln zł. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek udziału w całym rynku o 1,7 % w ujęciu ilościowym i 0,9% pod względem wartościowym.

 

- Bardzo pozytywnym  i oczekiwanym trendem, po kilku latach spadków, jest wzrost kategorii soków - mówi Joanna Bancerowska z Agros Nova -  W 2008 r. rynek soków urósł aż o 13%*, a soki w kartonach 1 l o 12%* (gdy tymczasem rok i dwa lata wcześniej mieliśmy do czynienia ze spadkami -3%* i  -2%*). Mamy ogromną satysfakcję, że Agros Nova w znacznym stopniu się do tego przyczyniła, stawiając w ubiegłym roku na soki. Obserwując trendy prozdrowotne na globalnym rynku spożywczym, a także zachowania polskich konsumentów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do zbilansowanej diety i poszukują produktów, które pozytywnie oddziaływają na ich organizm, dostarczając im wartościowych składników, postawiliśmy na zdrowie płynące z owoców i warzyw, a więc na najwyższej jakości 100% soki. Dokonaliśmy zasadniczej zmiany wizerunku i portfolio marki Fortuna, która oferuje teraz konsumentom wyłącznie 100% soki bez dodatku cukru - jako jedyna spośród wiodących marek na rynku. Tym zdecydowanie wyróżnia się spośród konkurentów. Teraz konsument sięgając po produkt Fortuny nie musi się zastanawiać - zawsze ma pewność, że kupuje 100% sok. Ma do wyboru 16 soków owocowych, w tym unikalne smaki w tej kategorii, a aż 10 z nich to soki mętne i przecierowe, uważane za najzdrowsze w całej kategorii. Od kilku tygodni także w ofercie dziecięcej marki Pysio mamy również soki, które zawierają wyłącznie 100% owoców i warzyw i nie są sztucznie dosładzane, co w przypadku diety dziecięcej ma szczególne znaczenie.

 

Spośród wszystkich smaków najlepiej sprzedają się soki pomarańczowe (38,1% udziałów - ilościowo i 37,8% udziałów - wartościowo) i soki jabłkowe (25,8% ilościowo i 21,4% wartościowo). Na trzecim miejscu znajdują się soki pomidorowe (16,8% ilościowo i 15,7% wartościowo). Konsumenci dosyć często wybierają też soki wieloowocowe, które ilościowo generują 9,7% udziałów, a wartościowo 13,6%. Największy wzrost w ujęciu ilościowym odnotowały smaki: pomarańczowy (1,2%), pomidorowy (1,5%) oraz grejpfrutowy (0,4%). Znacznie spadła sprzedaż soku jabłkowego (1,6%).

 

- Od ubiegłego roku oferujemy konsumentom wyjątkową linię soków wielowarzywnych FORTUNA WW+. - informuje Joanna Bancerowska - O wyjątkowym smaku i właściwościach Fortuny WW+ stanowią trzy naturalne dodatki roślinne: żeń-szeń -  który poprawia wydolność fizyczną i umysłową; imbir - który korzystnie wpływa na regulację pracy układu pokarmowego oraz chili - które wspomaga proces przemiany materii. Czwarta propozycja WW+ to wariant bez soli, który korzystnie działa na serca i może stać się elementem wielu diet. W ofercie marki Fortuna znajdują się również cztery inne soki warzywne, w tym trzy warianty pomidorowe, które zdobyły już uznanie konsumentów. Warto przypomnieć, że w ostatnich latach Polacy coraz częściej sięgają po soki warzywne i piją ich coraz więcej.

 

W segmencie soków, na podstawie danych zebranych przez Nielsena, ponad 87-procentowy udział rynku ze względu na opakowanie zajmują napoje w kartonie. Niewiele ponad 10% udziałów mają natomiast soki w butelce szklanej.

 

- Najpopularniejszym opakowaniem jest karton o pojemności 1l - twierdzi Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska - Jest to spowodowane faktem, iż prawie 80% soków, nektarów i napojów konsumowane jest w domu. Popularne są także małe opakowania kartonowe ze słomką, co ułatwia konsumpcję dzieciom.

 

- Najpopularniejsze są kartony i taka tendencja utrzymuje się już od kilku lat - potwierdza Dorota Liszka Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej w Grupie Maspex Wadowice - Szeroka jest również oferta opakowań szklanych, jak i plastikowych. Bardzo nowoczesne technologie umożliwiają obecnie produkcję soków, nektarów i napojów bez konserwantów i sztucznych barwników również w opakowaniach plastikowych.

 

Najczęściej promowanym sokiem według badania Focus Research był w okresie styczeń - październik 2008 roku Agros Nova (34,2%). Na drugim miejscu znalazł się Hortex Holding (16,3%) tuz za nim z 14,8% Maspex. Coca Cola, Sokpol, Aronia i Wosana zajęły kolejne miejsca.

 

Spośród soków pomarańczowych najbardziej promowano Maspex, Argos Nova oraz Hortex. Tak samo przedstawia się sytuacja pod względem soków jabłkowych. Sok marchwiowo- owocowy również najbardziej promował Maspex, Hortex oraz Argos Nova w tym przypadku zamieniły się miejscami. Najpopularniejszym w gazetkach handlowych sokiem multiwitaminowymi były produkty Argos Nova Maspexu oraz Sokpolu.

 

NEKTARY

 

Nektary są w Polsce bardziej popularne od soków. Rynek ten to według badań AC Nielsen z okresu sierpień 2007 - lipiec 2008 ponad 3,68 mln hektolitrów. Wartościowo zarobił w tym samym okresie 1,16 mld.złotych. Warto zauważyć, ze rynek nektarów podobnie jak soków, odnotował spadek o 2,5% pod względem wielkości sprzedaży oraz o 2,3% pod względem wartości.

Ilościowo nektary sprzedaje się przede wszystkim w kartonach (53,6%) jak również w szklanych butelkach (46,2%). Biorąc pod uwagę wartość sprzedaży kartony generują 42,3%, a szklane butelki - 57,4% sprzedaży. W porównaniu z ubiegłym rokiem znacznie, bo aż o 5,7% wzrosła sprzedaż nektarów w szklanych butelkach. Butelki plastikowe oraz inne opakowania nadal pozostają na marginesie.

Najpopularniejszym smakiem na rynku nektarów jest marchewka wybierana przez 38,7% klientów. Nektar wieloowocowy oraz pomarańczowy cieszą się podobną popularnością na granicy 16%. Kolejnymi smakami są czarna porzeczka, grejpfrut oraz jabłko. Największy wzrost popularności odnotowały smaki marchewkowe oraz wieloowocowe (3% i 2%), natomiast największy spadek udziałów w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zanotował smak pomarańczowy (4,4%)

 

 

NAPOJE NIEGAZOWANE

 

Sprzedaż w segmencie napojów niegazowanych według raportu AC Nielsena w okresie między sierpniem 2007 a lipcem 2008 wyniosła 1,52 mld zł. W porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym nastąpił nieznaczny, 3,2% wzrost wartości udziału sprzedaży w rynku. Jak podaje firma AC Nielsen w tym okresie sprzedano 7,23 mln hektolitrów napojów niegazowanych, co dało 4,3% wzrost udziału w rynku.

 

Wśród napojów niegazowanych największą popularnością cieszą się te o smaku wieloowocowym bez marchewki, stanowiąc ponad 26,7% udziału w wolumenie sprzedaży. Drugie miejsce zajmują napoje pomarańczowe z ponad 16,6% udziałem, trzecie zaś napoje jabłkowe, których wkład ilościowy wynosi ponad 12,3%. Smaki multiwitamina i jabłkowo-miętowy cieszą się podobną, 8-9% popularnością.

 

- Z napojów niegazowanych Ustronianki największą popularnością cieszą się smaki: winogrono, jabłko-mięta oraz pomarańcz - mówi Jerzy Nowotarski, Naczelny Dyrektor Handlowy, Ustronianka Sp. z o.o. - Jeżeli chodzi o opakowania, to niewątpliwie najlepiej sprzedają się napoje w butelkach typu PET. Jak wynika z badań konsumenci preferują opakowania o pojemności dwóch litrów.

 

Analizując ilościowe udziały w rynku poszczególnych rodzajów napojów niegazowanych ze względu na opakowanie widać, iż przeważają sprzedawane w kartonach (ponad 51%) i butelkach plastikowych (prawie 44%). Najrzadziej kupowane są napoje w butelkach szklanych.

 

Według raportu Focus Research najczęściej promowanym napojem w okresie styczeń - październik 2008 był Maspex (31,1%), Hortex Holding (22,6%) oraz Kofola (9,7%). Kolejne w rankingu znalazły się Sokpol, Dodoni, Argos Nova oraz Hop.

 

 

NAPOJE GAZOWANE

Napoje gazowane są jedną z największych kategorii spożywczych w Polsce.

 

Jeśli chodzi o napoje gazowane to w Polsce spożycie na głowę wyniosło 51 litrów na głowę     i wciąż jest niższe od średniej w krajach Unii Europejskiej o 31%. Kraje o najwyższym spożyciu to np. Czechy - 127 litrów na głowę, czy Austria - 92 litry na głowę. (Źródło: Canadean, rok 2007).

 

Jak szacuje firma AC Nielsen, całkowita wielkość ich sprzedaży wyniosła w ostatnim roku (październik 2007 - wrzesień 2008) ponad 16 milionów hektolitrów, co odpowiadało ponad 2,9 miliarda złotych zysku. Statystyczny Polak wypija rocznie około 40 litrów napojów gazowanych i wydaje na nie ponad 70 złotych. Rynek W ostatnim roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego wielkość sprzedaży wzrosła o 6,8%, a wartość o 14,1%. Szybszy wzrost rynku pod względem wartości sprzedaży wskazuje na rosnące zainteresowanie markami droższymi.

 

Sprzedaż napojów gazowanych także odznacza się sezonowością. W lecie napojów gazowanych sprzedaje się o 70 proc. więcej niż w zimie.

 

Najbardziej popularnym smakiem są napoje typu cola. Ich udział wartościowy wzrósł o 4,4% i wyniósł prawie 46% co odpowiada 7,5 mln hektolitrów. Spośród pozostałych smaków najpopularniejsze są cytrynowy (32,9%), pomarańczowy (25%) oraz tonik (4,9%). Dane firmy Nielsen pokazują, że w napoje gazowane kupuje się głównie w tradycyjnym kanale dystrybucji, który odpowiada za 68,5% sprzedaży. Najczęściej zaopatrujemy się w nie w średnich sklepach spożywczych, które wygenerowały 29% wartości sprzedaży. Na drugim miejscu plasują się małe sklepy spożywcze osiągające 28% udziałów w tej kategorii. Na trzecim miejscu znajdują się supermarkety z ponad 22% udziałem. Należy również zwrócić uwagę, że występuje niewielka różnica między hipermarketami a dużymi sklepami spożywczymi.

 

- Wśród napojów gazowanych najchętniej kupowanymi są napoje o smaku coli - mówi Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska - Kolejnym najchętniej wybieranym przez konsumentów smakiem są pomarańczowy oraz cytrynowy. Dominującym opakowaniem jest ciągle butelka PET, natomiast najbardziej popularną wielkością opakowania jest 2 litrowa butelka.

 

- To, że cola jest najpopularniejszym smakiem w segmencie napojów gazowanych potwierdza Jerzy Nowotarski, Naczelny Dyrektor Handlowy, Ustronianka Sp. z o.o. - Dynamikę sprzedaży napojów gazowanych nadaje przede wszystkim cola. Odpowiadając na te trendy, Ustronianka wprowadziła w tym miesiącu na rynek napój gazowany Grappa  Cola w nowej, dwulitrowej butelce.

 

Jak podaje Focus Research najczęściej promującym się w gazetkach handlowych napojem gazowanym była Coca Cola (34,6%, nieznaczny spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku 2007), Pepsi - Cola (wzrost o niecałe 3 %), Zbyszko, Hoop, Hellena oraz Ustronianka Grappa.

 

- W Europie Zachodniej dynamicznie rozwija się kategoria napojów typu light - dodaje Iwona Jacaszek - W Polsce również widać wzrost tej kategorii, jednak wciąż stanowią one niewielki procent ogólnej sprzedaży napojów gazowanych. Coca-Cola HBC Polska wychodząc naprzeciw temu trendowi wprowadziła na rynek w marcu br. Coca-Colę Zero.

 

 

 

 

tagi: soki nektary napoje , napoje gazowane , soki , rynek soków ,