Kategorie produktów

Danie dla malucha

Czwartek, 17 lipca 2008 HURT & DETAL Nr 7 (29) / 2008
Segment produktów żywnościowych dla niemowląt i dzieci ciągle się rozwija. Rodzice coraz chętniej sięgają po gotowe posiłki dla maluchów, a producenci stale zwiększają swoja ofertę, aby sprostać rosnącemu popytowi. Jakie są prognozy? Czy najbliższe lata przyniosą dalszy dynamiczny rozwój rynku? Jakie powinny być produkty przeznaczone dla małego konsumenta?

Dla branży oferującej produkty żywnościowe dla najmłodszych, nadszedł teraz złoty okres. Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w 2007 roku urodziło się w Polsce 388 tys. dzieci, tj. o 14 tysięcy więcej niż w roku 2006. Jest to wynik najwyższy od blisko dziesięciu lat. Rodzicami zostają dzieci, które przyszły na świat w okresie Baby Boom w latach 80-tych, a także część trzydziestolatków, którzy decyzje o powiększeniu rodziny odłożyli na później. Prognozy są takie, że rok 2008 ma przynieść kolejny rekord - liczba urodzeń przekroczyć ma 400 tysięcy. Według przeprowadzonych badań wydatki rodziny, w której pojawił się mały członek rodziny, rosną z dnia na dzień o 50 do 70 procent. Trzy lata temu rynek żywności dla maluchów był wart 0,5 mld zł. Analitycy z AC Nielsen obliczyli, że w ubiegłym roku łączny dochód ze sprzedaży dań gotowych, kaszek, mleka, soków oraz herbatek sięgnął 720 mln zł. Według ich prognoz do końca tego roku ma osiągnąć 800 mln zł. W przyszłym roku natomiast ma przekroczyć sumę miliarda złotych. W ciągu ostatnich czterech lat wartość rynku wzrosła o 100 procent.

 

„Rynek żywności dla dzieci jest i nadal będzie w najbliższych latach jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi FMCG. Dynamika sprzedaży gotowych posiłków w słoikach w 2008 wynosi 20,5%, zaś dynamika soków 14% (Nielsen, MAT 05/2008)" - zaznacza Agnieszka Żybura, sales support manager w Alima-Gerber S.A.

 

Profesor Krzysztof Opolski z Uniwersytetu Warszawskiego - ekspert rynku żywności dla dzieci - wyjaśnia, że na tak duży wzrost rynku ma wpływ nie tylko większa liczba urodzin. - Rodzice coraz więcej zarabiają. Mamy też większą świadomość tego, że dziecko musi być dobrze karmione, ubierane, kształcone. Polacy podpatrują, jak wychowywane są maluchy w krajach bardziej rozwiniętych. Działa także reklama, dzieci domagają się produktów, które znają z telewizyjnych spotów - mówi prof. Opolski.

 

Dieta małego człowieka

 

Standardy żywienia maluchów ciągle się zmieniają. Stale rośnie asortyment produktów oferowanych dla dzieci. Są to dania wzbogacone w składniki mineralne, witaminy, probiotyki i błonnik, kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3, reklamowane przez producentów jako rekomendowane przez instytuty naukowe i specjalnie przeznaczone dla maluchów. - „Gotowe produkty, przeznaczone specjalnie dla najmłodszych konsumentów, są poddawane rygorystycznym kontrolom, co sprawia, że stanowią znacznie bardziej bezpieczną alternatywę dla żywności przygotowywanej tradycyjnie w domu" - twierdzi Anna Kowalewska - Marte - kierownik działu marketingu z firmy HIPP.

 

Jakie właściwie powinny być produkty przeznaczone dla dzieci? Według matek jedzenie dla ich pociech powinno być zdrowe i bezpieczne, a jego przygotowanie i podanie powinno być łatwe i szybkie. - Istotnym elementem przy wyborze żywności dla niemowląt jest funkcjonalność - młodzi, aktywni rodzice poszukują rozwiązań, które ułatwią im przygotowywanie posiłków - nie tylko w domu - ale także na wyjeździe do znajomych czy rodziny. Dlatego coraz częściej wybierają produkty łatwe w przygotowaniu i praktyczne „w obsłudze" - np. nowe kaszki w opakowaniu ze strunowym zamknięciem, które zachowują świeżość i nic się z nich nie wysypuje oraz MISIOWE JOGURCIKI Nestle, które idealnie sprawdzą się zarówno w domu, jak i na spacerze- mówi Agnieszka Karolak, marketing manager w Nestle Nutrition.

 

Jednak w żywieniu dzieci wygoda i funkcjonalność nie są najważniejsze. Dr Danuta Gajewska z Katedry Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW wyjaśnia, że okres niemowlęcy i wczesnego dzieciństwa to czas, w którym intensywnie rozwija się mózg i układ nerwowy. Rozwija się także układ rozrodczy, oddechowy, kształtuje sprawność układu immunologicznego. - „Bez odpowiedniej podaży składników odżywczych, rozwój tych układów może nie osiągnąć optymalnego poziomu, a nadmierna ekspozycja na pochodzące z żywności toksyny (np. pestycydy) może niedorozwój pogłębić. Żywność dla dzieci do 18 miesiąca życia jest obwarowana szczegółowymi przepisami dotyczącymi zawartości substancji dodatkowych, potencjalnie szkodliwych" - mówi dr Gajewska.

 

„Dla producentów żywności istotne jest także to, że po urodzeniu dzieci mamy coraz wcześniej wracają do pracy, zatem potrzebują produktów, które w pełni zaspokoją potrzeby żywieniowe maluchów podczas ich nieobecności. W tym pomaga im NUTRICIA, dostarczając bezpieczne produkty o specjalnym przeznaczeniu dla najbardziej wymagających konsumentów, jakimi są niemowlęta i małe dzieci" - mówi Małgorzata Kołodrub, kierownik ds. komunikacji, NUTRICIA Polska.

 

Zakupowe decyzje

 

W przypadku produktów dla niemowląt, jakość ma największe znaczenie. Osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy większych miast, osoby o lepszym statusie majątkowym, przy wyborze produktów kierują się zasadą, że dzieciom należy kupować to co najlepsze - co pośrednio oznacza produkty najdroższe. Rodzice ci wykazują też większe przywiązanie do marek.

 

- „Konsumenci chętnie wybierają duże znane marki, które dysponują zapleczem naukowo - badawczym, w którym specjaliści pracują nad nieustannym udoskonalaniem produktów, czuwają nad najwyższą jakością stosowanych surowców i tworzą produkty, które podążają za zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Dowodem na to, jak ważna jest najwyższa jakość odżywek dla niemowląt w Polsce jest marginalny udział marek własnych, które w innych kategoriach nabierają coraz większego znaczenia" - uważa Agnieszka Karolak. Rodzice mniej zamożni także starają się dać swoim pociechom, to co w ich przekonaniu najlepsze. Ze względu jednak na ograniczony budżet gotowe posiłki dla niemowląt zastępują przygotowanymi w domu daniami.

 

Nowości produktowe

 

Wymagania konsumentów rosną, a producenci pracują nad poprawianiem walorów smakowych i jakościowych produktów oraz nad wprowadzaniem zupełnie nowych rozwiązań. Nowości na rynku żywności dla dzieci i niemowląt są jednym z głównych czynników rozwijających całą kategorie gotowych produktów dla dzieci.

 

W kwietniu br. Alima - Gerber wprowadziła na rynek linię produktów implementującą najnowsze zmiany w schemacie żywienia niemowląt opracowane przez polskich lekarzy pediatrów.

 

„Wśród nowości Gerber po raz kolejny pojawiły się oryginalne kompozycje smakowe dla niemowląt i małych dzieci. Nowe dania i zupki Gerber to przede wszystkim dobrze zbilansowane posiłki, które w łatwy sposób pozwolą mamom żywić dzieci zgodnie z najnowszymi zaleceniami żywieniowymi. W kwietniu poszerzyliśmy również linię soków klarownych dla niemowląt i małych dzieci o soki z najlepszych polskich owoców: porzeczki, wiśni oraz gruszki. Są one, tak jak wszystkie produkty Gerber dla niemowląt, przygotowane bez dodatku cukru" - mówi Agnieszka Żybura z firmy Alima-Gerber.

 

Konsumenci poszukują produktów innowacyjnych, nie tylko, jeśli chodzi o formę, ale także o zestawienia smakowe.

 

Ciekawym rozszerzeniem kategorii żywności dla niemowląt mogą być np. innowacyjne na rynku polskim dania z serii Baśniowa Kraina firmy HiPP, w słoikach 275g,  przeznaczone dla dzieci od 1-go roku życia aż do wieku szkolnego. „Rodzice sięgają po nowe dania nie tylko na co dzień, lecz także w podróży, podczas wyjścia do restauracji, a więc kiedy ich półtoraroczne dziecko nie jest jeszcze gotowe jeść tego co oni. Te jedyne na rynku polskim dania dla starszych dzieci, przygotowane z wysokiej jakości, ekologicznych składników BIO, w krótkim okresie od pojawienia się na rynku podbiły serca rodziców, dzięki czemu ich sprzedaż przerosła nasze oczekiwania" - mówi Anna Kowalewska - Marte - kierownik działu marketingu z firmy HIPP.

 

Przyszłość rynku

 

Według analityków, rynek produktów dla dzieci rośnie i trend ten powinien się utrzymać. Prognozy są bardzo optymistyczne. Profesor Opolski jest zdania, że branża dziecięca to wyjątkowo rozwojowy i chłonny rynek. Zdaniem profesora czeka go dalszy wzrost, jeszcze większy niż w ostatnich latach. Również producenci optymistycznie patrzą w przyszłość.

 

- „W prawie wszystkich kategoriach pojawiają się produkty dedykowane grupie małych odbiorców. Jest to typowe dla społeczeństw, gdzie zasobność portfela rośnie. Wzrastają wydatki na osobę w rodzinach. Coraz większą wagę rodzice przywiązują do diety dzieci - kupują dla nich zdrowe produkty. Liczy się marka, jakość produktu, mniej cena. Biorąc pod uwagę trendy idące w kierunku zdrowego odżywiania, można stwierdzić, że te segmenty są perspektywiczne i w dalszym ciągu będą się rozwijać. Myślę, że ta kategoria będzie również mocno wspierana marketingowo przez jej uczestników, co będzie również sprzyjać jej rozwojowi" - uważa Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex Wadowice.

 

Podobnego zdania jest Agnieszka Żybura z Alima-Gerber S.A., która twierdzi, że „w ciągu ostatnich pięciu lat segment żywności dla niemowląt i dzieci podwoił swoją wartość, a oferta produktów poszerzyła się o ponad 30%. - Przyczyną dynamicznego rozwoju rynku produktów dla niemowląt i małych dzieci jest wciąż obserwowana poprawa koniunktury gospodarczej, spadek bezrobocia i wzrost zarobków. Stopa bezrobocia pod koniec listopada 2007 roku wynosiła 11,2%, wobec 14,8% w listopadzie 2006 r (GUS, 11/2007). Wynagrodzenia natomiast wzrosły w ciągu 11 miesięcy 2007 r. o 12%.

Coraz bardziej zwracamy również uwagę na jakość produktów. Gotowe posiłki i soki, oznaczone jako „produkt żywnościowy specjalnego przeznaczenia" oceniane są jako najzdrowsze i bardzo bezpieczne. To wszystko sprawia, że matki coraz chętniej po nie sięgają" - dodaje Agnieszka Żybura.

 

Poprawa świadomości społeczeństwa w zakresie żywienia dzieci ma zasadniczy wpływ na tak intensywny rozwój rynku. Mimo, że obecnie w Polsce poziom konsumpcji żywności dla niemowląt na jedno dziecko wynosi zaledwie połowę tego, co zjada mały Niemiec czy Francuz to, zdaniem Małgorzaty Kołodrub kierownik ds. komunikacji w firmie NUTRICIA Polska -  nasz rynek ma ogromny potencjał do dalszego wzrostu.

 

Katarzyna Sendal

tagi: Nutricia , Alima-Gerber,Bobo Frut , Nestle Polska , Nestle , Hipp , Maspex ,