Z rynku FMCG

Truskawki - dłuższy sezon i rekordowe zainteresowanie!

Poniedziałek, 29 września 2025
Coraz więcej Polaków sięga po owoce jagodowe, a tegoroczne lato przyniosło rekordy w ich konsumpcji. Truskawki jadło aż 93% badanych w czerwcu i 34% w sierpniu – to historyczne wyniki, które komentują małopolscy plantatorzy Agnieszka i Michał Leleń.
Zrzut_ekranu_2025_09_25_101952.jpg



Truskawki to ulubiony owoc Polaków i najbardziej oczekiwany owoc sezonowy. Krajowe owoce dostępne są od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Pierwsze pojawią się truskawki ze szklarni, zwykle w tuż przed Wielkanocą. Od majówki dostępność wzrasta gdyż pojawiają się owoce z tuneli i spod osłon. Każdego dnia rośnie na nie popyt. W czerwcu pojawiają się owoce z upraw polowych a konsumpcja strzela w górę.

KANTAR_Sierpie______2025__1_.jpg

Je truskawki 98% Polaków i w każdym praktycznie miesiącu roku zyskują one nowych konsumentów. Wzrosty wynikają z rosnącej dostępności owoców deserowej jakości i coraz większej świadomości konsumentów dotyczącej ich wybitnych walorów zdrowotnych.

Wzrost liczby konsumentów „sierpień do sierpnia”

W sierpniu br. truskawki jadło 34% badanych, czyli ponad 11 mln Polaków. To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów w historii realizowanego od 6 lat unikalnego monitoringu konsumpcji.

Przypomnijmy, że w czerwcu br. truskawka pobiła historyczny rekord ilości konsumentów - jadło ją aż 93% Polaków, czyli 30 mln osób.

KANTAR_Sierpie______2025__2_.jpg

W badaniach tego typu nie uczestniczą dzieci. Są one reprezentatywne dla osób dorosłych, w wieku 15 lat i więcej. Warto o tym pamiętać w przypadku truskawek, które jedzą także dzieci.

- Rekordowe spożycie truskawek świadczy o tym, że konsumenci doceniają ofertę polskich plantatorów. Wybierają to co zdrowe, lokalne, jedzą zauważalnie więcej warzyw i owoców. Efekty przynosi promocja, coraz więcej rolników prowadzi też sprzedaż bezpośrednią i zaprasza na samozbiory. Można przyjechać na plantację całą rodziną i pokazać dzieciom jak rosną owoce. Dzieci mają wielką frajdę gdy mogą zerwać owoce prosto z krzaczka - mówią Agnieszka i Michał Leleń, plantatorzy z małopolskiego Maszkowa.

image_processing20250928_8_mrj904.jpg

- Bezpośredni kontakt z klientem pozwala - nam plantatorom - poznać potrzeby konsumentów i wyjść im naprzeciw. Wielu buduje swoje marki – dodają państwo Leleń, których marka „Truskawka od Rolnika” została doceniona przez branże i zdobyła tytuły Truskawkowej Marki Roku 2024 i Jagodowej Marki Roku 2025.

Jagodowe codziennie

Owoce jagodowe je coraz więcej Polaków. Lato tego roku było kolejnym rekordowym dla wielu gatunków. W sierpniu najpopularniejsze były, będące w szczycie sezonu, maliny i borówki. Trzecim najpopularniejszym owocem jagodowym sierpnia były truskawki.

KANTAR_Sierpie______2025__4_.jpg

Nie tylko truskawki, także borówki i maliny zanotowały w sierpniu swoje historyczne rekordy ilości konsumentów. Borówki jadło 21,5 mln (66%) a maliny 18,1 mln osób (56%).

Czas na polskie superowoce!

Owoce jagodowe są charakterystyczne dla naszego klimatu. Są częścią polskiej kuchni i naszych tradycji kulinarnych. Określenie „superowoce” oznacza ich wybitne, potwierdzone wieloma badaniami, walory prozdrowotne. Truskawki - pierwszy owoc jagodowy sezonu - to nie tylko smak lata, ale prawdziwa tarcza dla naszego serca, mózgu i odporności.

Truskawki są niskokaloryczne, bogate w witaminę C, która wspomaga układ odpornościowy i kondycje naszej skóry. Zawierają również mangan, który wspiera zdrowie kości i układ nerwowy. Dzięki dużej ilości błonnika, truskawki wspomagają trawienie i pomagają w regulacji poziomu cholesterolu. Dodatkowo, są źródłem antocyjanów, które mają działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Krajowy_Zwi_____zek_Grup_Producent______w_Owoc______w_i_Warzyw__5_.jpg

Wzrost konsumpcji truskawek to dobra wiadomość dla producentów, którzy starają się rozwijać rynek tych owoców i wydłużać polski sezon. Inwestycje w uprawy oraz dystrybucję truskawek, poza najbardziej tradycyjnym ich sezonem, mogą wpłynąć na dalszy wzrost ich popularności.

Więcej o walorach truskawek i o czymś co należałby określić jako patriotyzm dietetyczny w materiale Pochodzenie ma znaczenie - kupuj polskie truskawki.

Więcej o grupie polskich owoców jagodowych na stronie PolskieSuperowoce.pl​.


Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Monitoring konsumpcji od 6 lat realizuje Kantar Polska w ramach sektorowego projektu Core Team. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i dostarczają producentom wiedzy na temat konsumentów kilkudziesięciu gatunków owoców, warzyw, ich przetworów, w tym częstotliwości konsumpcji. Szczegółowe dane dla wszystkich badanych gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Zrzut_ekranu_2025_09_25_102046.jpg

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII". 

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw





tagi: truskawki , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,