W okresie wakacyjnym szczególnego znaczenia nabiera kategoria napojów bezalkoholowych. Produkty te skutecznie gaszą pragnienie, orzeźwiają i nawadniają. Które z nich cieszą się największą popularnością wśród konsumentów i jak to wpływa na całą kategorię? Analizujemy kondycję rynku oraz panujące na nim trendy.
Branża napojowa to bardzo zróżnicowana kategoria, obejmująca szeroki wachlarz produktów. Szymon Mordasiewicz, Managing Director w YouGov, wymienia wśród nich: napoje gazowane (w tym napoje typu cola, lemoniady i toniki), napoje energetyczne i sportowe, soki (100%, nektary oraz NFC, czyli produkowane nie z koncentratu), napoje owocowe i jogurtowe, a także wodę butelkowaną (niegazowaną oraz o różnym stopniu nasycenia dwutlenkiem węgla). Do mniejszych, ale również istotnych segmentów zaliczają się ice tea, ice coffee, kwas chlebowy/podpiwek oraz syropy do rozcieńczania.
Kategoria napojów ma przed sobą duże perspektywy wzrostu, napędzane rosnącym popytem ze strony konsumentów. Poszczególne segmenty różnią się jednak pod względem dynamiki sprzedaży oraz wyzwań, z jakimi się mierzą.
Woda – zdrowy wybór
Na znaczeniu zyskuje segment wody butelkowanej, szczególnie w kontekście zdrowych wyborów konsumenckich. Według danych NielsenIQ jej wolumen wzrósł o 1,7 mln hektolitrów w okresie od kwietnia 2024 r. do marca 2025 roku. Coraz większe znaczenie zyskują warianty funkcjonalne – wzbogacane o witaminy, minerały i inne składniki o działaniu prozdrowotnym. Segment ten zanotował wzrost wolumenu aż o 34%.
Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy”, zauważa, że w 2024 roku wzrost sprzedaży wód w opakowaniach PET utrzymał się na poziomie zbliżonym do wzrostu całej kategorii, tj. 6,3%. Szczególną popularnością cieszyły się butelki o pojemności 0,5 l, 1 l oraz 1,5 l. Zdaniem specjalisty świadczy to o tym, że konsumenci chętnie wybierają formaty dopasowane do ich stylu życia.
Według eksperta YouGov sprzedaży wody sprzyja trend tzw. hydracji, czyli nawadniania organizmu jako elementu zdrowego trybu życia.
Produkty nabiałowe – orzeźwienie i wsparcie organizmu
W okresie letnim duże znaczenie zyskują napoje z kategorii nabiału, które nie tylko skutecznie orzeźwiają, ale również dostarczają organizmowi cennych składników odżywczych. W ciepłe dni wielu konsumentów sięga m.in. po kefir – fermentowany produkt mleczny, będący źródłem białka, witamin i minerałów.
Przy zakupie kefiru warto upewnić się, że zawiera on żywe kultury bakterii – tylko taki produkt wywiera korzystny wpływ na organizm. Ich obecność powoduje lekkie uniesienie wieczka opakowania, co jest naturalnym zjawiskiem świadczącym o zachodzących w kefirze procesach fermentacji.
Latem dobrym wyborem będą również skyry – produkty o delikatnym smaku i prostym składzie. Są one bogate w białko, dzięki czemu doskonale sprawdzą się w diecie osób aktywnych. Na rynku dostępnych jest wiele wersji smakowych, które urozmaicają codzienny jadłospis – od naturalnych, przez orzeźwiające warianty z limonką i miętą, po wersje z nektarynką, wiśnią czy ananasem.
Warto również sięgać po mleko, które doskonale gasi pragnienie. Jest źródłem elektrolitów, takich jak potas, sód i wapń. Składniki te pomagają utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.
Z funkcjonalnymi dodatkami
Coraz więcej konsumentów poszukuje w produktach spożywczych dodatkowych korzyści zdrowotnych – zastrzyku energii, lepszego nawodnienia czy wzbogacenia o witaminy i minerały. W ten trend rynkowy doskonale wpisują się napoje funkcjonalne, co wyraźnie przekłada się na wzrost ich sprzedaży.
Według NielsenIQ wolumen napojów energetycznych i sportowych zwiększył się łącznie o ok. 380 tys. hektolitrów. W ramach tego segmentu szczególnie dynamicznie rozwijają się napoje witaminowe – ich wolumen sprzedaży wzrósł o 36% rok do roku – oraz napoje sportowe, które odnotowały wzrost wolumenu o 19%. Pomimo rosnącej popularności tych kategorii, największy udział w rynku wciąż mają napoje energetyczne.
„To kategoria, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Konsumenci poszukują napojów, które dostarczą im energii i będą dopasowane do ich codziennego tempa życia. Biorąc pod uwagę dotychczasowe trendy, można przewidywać, że wzrost w tym segmencie utrzyma się także w kolejnych latach” – wskazuje Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy”.
Na uwagę zasługuje również segment napojów energetycznych, skierowanych do młodzieży – o obniżonej lub zerowej zawartości kofeiny. Produkty te pojawiły się na rynku na początku 2024 roku, w odpowiedzi na zmiany legislacyjne. Warianty te odnotowują imponującą dynamikę wzrostu – według danych CMR od stycznia do kwietnia 2025 roku wzrost wyniósł 47% pod względem wartości sprzedaży i 42% biorąc pod uwagę wolumen. Zdaniem Wojciecha Orlickiego z CMR ich sukces może świadczyć o skutecznej adaptacji producentów do nowych regulacji oraz o rosnącym zainteresowaniu konsumentów alternatywnymi wersjami popularnych napojów.
Soki pod presją
Kategoria soków, mimo szerokiej oferty i dostępności w niemal każdym sklepie, traci zainteresowanie konsumentów. Jak podaje NielsenIQ, wartość sprzedaży soków, nektarów i napojów niegazowanych utrzymuje się na stabilnym poziomie, jednak ich wolumen spadł aż o 8,5% – porównując okres od kwietnia 2024 r. do marca 2025 roku z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Szymon Mordasiewicz z YouGov upatruje przyczyn tego spadku w zmieniających się preferencjach konsumentów. Produkty te charakteryzują się wysoką zawartością węglowodanów pochodzących z owoców, co przekłada się na ich wysoką kaloryczność – a to jest sprzeczne z dominującymi obecnie trendami prozdrowotnymi.
Konsumenci coraz częściej oczekują produktów wspierających zdrowy styl życia, ograniczających spożycie cukru, pomagających w redukcji kalorii i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Świadomość kaloryczności soków działa więc na ich niekorzyść.
Dr Barbara Groele, Sekretarz Generalny Krajowej Unii Producentów Soków, zwraca uwagę, że obowiązujące przepisy mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Zgodnie z prawem do soków owocowych nie wolno dodawać cukru, a jednocześnie nie można umieszczać na etykiecie informacji „bez dodatku cukrów”. Według interpretacji obowiązujących przepisów taka adnotacja mogłaby sugerować, że do innych soków cukier jest dodawany, co mogłoby wprowadzać konsumenta w błąd.
Zdaniem sekretarz generalnej KUPS jest odwrotnie. „Brak takiej informacji na etykiecie (bez dodatku cukrów) rodzi obawy konsumentów, że cukier został dodany – tym bardziej, że obok na półce znajduje się napój, na którego opakowaniu taka informacja jest widoczna. Potwierdzeniem naszej opinii są badania konsumenckie, które pokazują, że ponad 30% konsumentów błędnie uważa, iż do soków owocowych dodaje się cukier” – podsumowuje dr Barbara Groele.
Na trudną sytuację w segmencie soków wpływa także czynnik cenowy – wysokie temperatury prowadzące do suszy i problemów z uprawami skutkują wzrostem cen produktów.
Zdrowo i przyjemnie
W okresie wakacyjnym na sklepowych półkach nie powinno zabraknąć napojów gazowanych, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród polskich konsumentów. Według danych YouGov w tej kategorii szczególnie dynamicznie rozwijają się segmenty „light” i „zero”, umożliwiające osobom dbającym o dietę utrzymanie dziennego spożycia kalorii na odpowiednim poziomie.
Z badań Mintel wynika, że w ciągu trzech miesięcy do grudnia 2024 roku 77% respondentów sięgało po wersje regularne napojów gazowanych, a 60% wybierało opcje dietetyczne lub light, czyli o obniżonej bądź zerowej zawartości cukru.
Honorata Jarocka, Associate Director w Mintel, zauważa, że preferencje zakupowe Polaków w kategorii bezalkoholowych napojów gazowanych kształtują dwa główne trendy: prozdrowotny oraz związany z poszukiwaniem przyjemności. W obszarze zdrowia najczęściej wskazywaną obawą jest nadmierne spożycie cukru – 61% konsumentów napojów gazowanych deklaruje, że ograniczyło ich spożycie właśnie z tego powodu. Ponadto 6 na 10 respondentów jest skłonnych zapłacić więcej za zdrowsze wersje napojów – o niższej kaloryczności lub wzbogacone o witaminy.
Drugim istotnym trendem w tej kategorii jest potrzeba przyjemności i relaksu, jaką konsumenci wiążą ze spożywaniem napojów gazowanych. Stąd rosnące zainteresowanie propozycjami z dodatkiem lawendy czy rumianku. Polacy chętnie sięgają również po napoje powstałe we współpracy z innymi markami, warianty nawiązujące do wspomnień z dzieciństwa, a także smaki inspirowane mniej znanymi owocami.
W okresie letnim rośnie znaczenie napojów bezalkoholowych, które mają nie tylko orzeźwiać, lecz także odpowiadać na potrzeby zdrowotne konsumentów. Ci coraz częściej wybierają produkty niskocukrowe, wzbogacone o witaminy i składniki funkcjonalne, nie rezygnując przy tym z przyjemności smaku.
Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor