Z badania UCE Research i Grupy Blix z 2024 roku wynika, że ketchup jest trzecim najczęściej kupowanym produktem na grilla. To wyraźny sygnał, jak istotną rolę odgrywa w letnich koszykach zakupowych. Pudliszki i Heinz – dwie uzupełniające się marki z portfolio Kraft Heinz – oferują konsumentom szeroki wybór smaków, innowacyjnych rozwiązań i sezonowych aktywacji. O trwającym sezonie grillowym i panujących trendach rozmawiamy z Adamem Imielskim, Prezesem Kraft Heinz Polska.
Jak w sezonie grillowym zmienia się sprzedaż produktów z Państwa portfolio oraz które z nich można uznać za „must-have” tego okresu?
Grillowanie to nasz narodowy sport, który doskonale wpisuje się w klimat polskiego lata. Gdy tylko robi się cieplej, kolacje coraz częściej przenoszą się z kuchni do ogrodu czy na taras, a wspólne jedzenie staje się okazją do spotkań z rodziną i znajomymi. Taki sposób spędzania czasu ma też bezpośrednie przełożenie na wybory zakupowe konsumentów. Produkty z naszego portfolio, takie jak ketchup, musztarda czy inne sosy, odgrywają w tych momentach kluczową rolę. W naturalny sposób rośnie popularność większych opakowań, a konsumenci chętniej sięgają po nowe smaki i eksperymentują. W tym czasie, jako Kraft Heinz, jeszcze bardziej dbamy o to, aby nasze produkty były świetnie widoczne w sklepach, prowadzimy też różne aktywacje konsumenckie.
Obecnie oferujemy 14 ketchupów w wersjach klasycznych, czyli łagodny i pikantny, oraz smakowych – takich jak czosnkowy czy włoskie zioła Pudliszki albo Heinz o smaku pikli lub wędzonego bekonu, które wprowadziliśmy na polski rynek, dopasowując się do lokalnych kubków smakowych. Ketchupy to nasze „czerwone złoto” i w dużej mierze to właśnie na nich opiera się sprzedaż. Dziś dysponujemy jednak o wiele szerszym portfolio i oferujemy konsumentom szereg różnorodnych sosów o lubianych i unikatowych smakach. Łącznie to już ponad 20 propozycji marki Heinz, dzięki którym każdy znajdzie u nas coś dla siebie.
Do portfolio firmy Kraft Heinz Polska należą Heinz i Pudliszki. W jaki sposób marki wzajemnie się uzupełniają w ofercie grillowej? Czy są one kierowane do różnych grup konsumentów?
Heinz i Pudliszki to dwie bardzo silne, a jednocześnie zupełnie różne marki, które wzajemnie się uzupełnią, również w sezonie grillowym. Pudliszki to niekwestionowany lider swoich kategorii i marka z długą tradycją. To właśnie pod jej szyldem zadebiutował pierwszy w historii polski ketchup, a dziś w tym segmencie marka ma aż 30% udziału w rynku. Pudliszki wybierają konsumenci, którzy stawiają na sprawdzone smaki, na produkty świetnej jakości, którym można zaufać. Jednocześnie marka otwiera się na młodszego konsumenta. Stąd między innymi zmiana pozycjonowania marki w kierunku wolności i swobody w kuchni, co wyraża hasło Pudliszek: „Smaczne i kropka”.
Z kolei Heinz to międzynarodowa marka i ketchup numer 1 na świecie, która wnosi do naszego portfolio ducha innowacji i kulinarnej otwartości. Marka wybierana jest przez osoby poszukujące nowych, oryginalnych doświadczeń kulinarnych, które chętnie bawią się w kuchni czy na grillu, eksperymentując z różnymi smakami. Razem nasze marki mają ponad 40% udziału w rynku.
Kraft Heinz mocnym akcentem rozpoczął sezon grillowy – Pudliszki wspólnie z marką Morliny zorganizowały serię wydarzeń, a Heinz razem z Coca-Colą przygotował konkurs z nagrodami. Jakie znaczenie dla firmy mają tego typu aktywacje?
W tym sezonie postawiliśmy na mocne partnerstwa, które odpowiadają na to, czego konsumenci naprawdę szukają: kultowych połączeń i ekscytujących doświadczeń zakupowych, które sprawiają, że wspólne grillowanie staje się jeszcze przyjemniejsze.
Nasza współpraca z ikonami w swoich kategoriach, takimi jak Morliny czy Coca-Cola, to naturalne zestawienie dla konsumenta. Ketchup Pudliszki i kiełbasa są komplementarnym duetem grilla, a Heinz i zimna cola to połączenie, które od lat towarzyszy ulubionym daniom – od burgerów, po hot dogi i więcej. Wspólne aktywacje tych marek są naturalnym i czytelnym wyborem dla konsumentów, a dodatkowo zwiększają ich zaangażowanie, budując świadomość na temat marek w przyjemnym, naturalnym kontekście.
Warto podkreślić, że Pudliszki i Morliny kojarzą się z polskością i smakami znanymi od dziecka, co dodaje im autentyczności i sentymentalnej wartości. Natomiast Heinz i Coca-Cola to połączenie ikonicznych brandów, cieszących się uznaniem na całym świecie od lat.
Trend prozdrowotny jest coraz bardziej obecny wśród polskich konsumentów. Waszą odpowiedzią na to zjawisko jest Pudliszki Ketchup Zero, do którego nie dodano cukru. Proszę powiedzieć, jak został przyjęty przez konsumentów?
Segment ketchupów ZERO lub z obniżoną zawartością cukru odpowiada już za 7% całego rynku ketchupów w Polsce i to właśnie on jest motorem napędowym rozwoju tej kategorii. Wariant Pudliszki Łagodny ZERO wprowadziliśmy w czerwcu 2024 roku i już po zaledwie czterech miesiącach stał się numerem jeden w tym segmencie. To bardzo czytelny sygnał, że konsumenci szukają zdrowszych alternatyw. Dlatego naturalnym dla nas krokiem było rozszerzenie linii produktów ZERO także o wersję pikantną, która zadebiutowała w tym roku, oraz o wersję ZERO Heinza. To nie jest nasze ostatnie słowo i będziemy dalej rozwijać ten segment w ramach obu marek.
Dziękuję za rozmowę.
Katarzyna Jurkitewicz