
Prowadzący programu – Piotr Lutek, Marketing Business Partner w Modern Expo – rozmawiał na ten temat z Andrzejem Wierzchoniem, Head of e-Commerce w firmie OCEANIC, oraz Arturem Halikiem, Dyrektorem Sprzedaży w Shoper.
Czy e-commerce zagraża sklepom stacjonarnym?
Według ekspertów detaliści prowadzący sklepy spożywcze nie powinni traktować e-commerce jako zagrożenia, ponieważ obie formy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają.
Współistnienie kanału e-commerce i handlu tradycyjnego to konieczność dzisiejszych czasów – wielu konsumentów ogląda produkty online, a kupuje je stacjonarnie lub odwrotnie. Dzięki temu sklepy maksymalizują dostęp do konsumenta i wykorzystują szansę na zwiększenie zasięgu.
Analitycy wskazują, że jedynym zagrożeniem dla sklepów jest całkowita rezygnacja z kanału online. Te światy się przenikają i pozwalają na skalowanie biznesu. Uważają też, że każdy biznes można dostosować do świata online, choć nie zawsze jest to proste – szczególnie z powodów logistycznych.
Dostosowanie do świata onlineWłaściciele sklepów powinni zbadać swoje szanse i zagrożenia związane z wejściem w świat online. Wielkoformatowe placówki mają większe zasoby – finansowe i kadrowe – co umożliwia im dotarcie do większej liczby konsumentów.
Z perspektywy małych działalności jest to również możliwe, ale właściciele takich biznesów muszą odpowiednio do tego podejść – ich obecność online umożliwia konsumentom odnalezienie ich także w świecie offline.
Według ekspertów nie tylko duże firmy mają szanse. Potrzeby konsumentów są różne i trzeba umieć na nie odpowiadać.
Jak pojawić się w internecie?
Na początku retailer powinien zastanowić się, jakie potrzeby ma jego klient oraz co może stanowić jego przewagę i szansę na rynku.
Siłą małego biznesu jest możliwość działania dynamicznie i lokalnie – klient może przyjść i odebrać zamówienie, czyli skorzystać z tzw. click and collect. Atutem może być również specjalizacja w konkretnej dziedzinie.
Retailer powinien też dokładnie określić cel swojej obecności w przestrzeni online. Ważne, by wiedział dokładnie, co znajdzie się w jego ofercie.
Do realizacji celów ma do dyspozycji kilka narzędzi, np. marketplace lub własne witryny internetowe. Kluczowe są zdyscyplinowanie, zaangażowanie i gotowość do nauki, bo jak zauważają eksperci, bariera wejścia do internetu jest bardzo niska, ale utrzymanie się w nim wymaga znacznie większego wysiłku.
