Wywiady

Tymbark – tradycja i innowacje

Wtorek, 11 marca 2025 HURT & DETAL Nr 03/229. Marzec 2025
Tradycja, innowacje i odpowiedzialność społeczna – to filary, na których opiera się sukces marki Tymbark. Rzecznik Prasowy Grupy Maspex, Daniel Karaś, opowiada o planach marki na nadchodzący rok, propozycjach i nowościach produktowych idealnych na wielkanocne stoły oraz 25 latach rozwoju Pucharu Tymbarku – największego w Europie turnieju piłki nożnej dla dzieci.
Zacznijmy od Tymbarku. Jesteście marką z niemal 90-letnią tradycją, a Wasze produkty cieszą się ogromną popularnością. Co stoi za tak wielkim sukcesem?

Sukces marki Tymbark budujemy na fundamentach: jakości, pasji do tradycji, a także podążaniu w kierunku innowacji i rozwoju zarówno w procesach produkcyjnych, jak i tworzeniu nowych produktów rozszerzających portfolio marki. To nieustanne słuchanie potrzeb naszych klientów, równoległe z dotrzymywaniem kroku obecnym trendom. Marka Tymbark to przede wszystkim historia doceniania tradycji. Od samego początku stawiamy nie tylko na najlepsze składniki, ale także nowoczesne technologie obecne w procesie produkcji oraz konsekwentne dążenie do doskonałości przy dynamicznie rozwijającym się rynku. To połączenie sprawia, że zyskujemy zaufanie konsumentów zarówno w kraju, jak i za granicą.

Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc. Które z Waszych produktów pojawiają się najczęściej na stołach Polaków z tej okazji?

Warto w tym miejscu powiedzieć o ubiegłorocznej nowości, czyli sokach jabłkowych 100% z linii Polskie Jabłka, które idealnie wpasują się w wielkanocny stół. Nowe smaki, takie jak Polskie Jabłka z brzoskwinią, Polskie Jabłka z porzeczką oraz Polskie Jabłka z agrestem, są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty naturalne, lokalne i z dobrym składem. To topowe i lubiane smaki, ale ze wszystkimi zaletami soków. Są bogate w witaminę C, co czyni je doskonałym wyborem o każdej porze roku. Mogą być również jedną z pięciu zalecanych dziennych porcji owoców i warzyw. Wykorzystanie surowców od lokalnych dostawców wspiera i promuje rodzimych rolników. Linia Polskie Jabłka od Tymbarku to produkty najwyższej jakości, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów.

Na wielkanocnych stołach często gości także nasz klasyczny sok Tymbark Pomarańcza 1 l, który od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Święta to czas rodzinnych spotkań, dlatego też duże opakowania naszych produktów są tym, czego konsumenci poszukują podczas wielkanocnych zakupów. Idealnym dopełnieniem rodzinnych posiłków jest także Tymbark Po Prostu Kompotowy 1,25 l, którego prosty skład opiera się przede wszystkim na naturalnych składnikach. W ofercie mamy również napoje, które doskonale orzeźwiają i urozmaicają świąteczne menu, jak Tymbark Lemoniada czy klasyczny Tymbark jabłko-mięta w popularnej butelce z kapslem.

Przed nami także okres wiosenno-letni, w którym sprzedaż wód i napojów zdecydowanie wzrasta. Jak marka Tymbark przygotowuje się do tego czasu?

Okres wiosenno-letni to dla nas czas intensywnej aktywności. Przygotowaliśmy nowości dla tych, którzy szukają odmiennych smaków i formatów. Pamiętając jednak, że siła marki Tymbark to przede wszystkim ceniona od lat tradycja – w naszej ofercie na pewno gościć będą także te pozycje, które Polacy wybierają od lat. Szeroka gama smakowa kultowych napojów Tymbark w szklanej butelce z kapslem towarzyszy naszym konsumentom każdego dnia. Orzeźwiająca lemoniada Tymbark to idealny wybór podczas ciepłych, letnich dni w oryginalnej i wygodnej butelce. Unikalna receptura łączy w sobie rześki smak cytryn i soczystych owoców: limonki, maliny i arbuza. Wiosna i lato to także wyzwania produkcyjno-logistyczne. Dlatego nieustannie inwestujemy w nowoczesne technologie, co pozwala nam na szybkie i sprawne dystrybuowanie produktów do sklepów i domów konsumentów. Przykładem jest powstający właśnie zautomatyzowany magazyn przy zakładzie w Tymbarku. Dzięki temu nasi klienci mogą cieszyć się pełnym asortymentem napojów idealnych na ciepłe dni.

Od 2007 roku jesteście głównym sponsorem największego w Europie turnieju piłki nożnej dla dzieci – Pucharu Tymbarku. Dlaczego zdecydowaliście się promować ten sport wśród dzieci?

Piłka nożna to sport, który łączy pokolenia i promuje takie wartości, jak fair play, praca zespołowa i determinacja. Rozwijając Puchar Tymbarku, chcemy inspirować dzieci do aktywnego trybu życia i wspierać ich rozwój zarówno fizyczny, jak i społeczny. Inwestycja w sport to inwestycja w przyszłość, dlatego z dumą wspieramy inicjatywy, które kształtują pozytywne postawy już od najmłodszych lat. Puchar Tymbarku w tym roku obchodzi 25-lecie. Jest projektem o fantastycznych efektach społecznych i sportowych. To największe rozgrywki piłkarskie dla dzieci w Europie, które od 25 lat promują piłkę również wśród dziewczynek. Obecnie już połowę składu żeńskiej i męskiej reprezentacji Polski stanowią uczestniczki i uczestnicy Pucharu Tymbarku. Grało w nim już ponad 80 reprezentantek i reprezentantów Polski, m.in. Ewa Pajor, Paulina Dudek, Krzysztof Piątek, Piotr Zieliński, Sebastian Szymański czy Jakub Moder.

Marka Tymbark od lat wprowadza rozwiązania ekologiczne, mające na celu niwelowanie negatywnego wpływu na ekosystem. Do tej pory zmniejszyliście gramaturę wybranych opakowań plastikowych o 25% oraz stworzyliście trzy nowoczesne oczyszczalnie ścieków. Czy planujecie wdrażanie kolejnych pomysłów?

Ochrona środowiska jest dla nas priorytetem. Od 18 lat realizujemy program Kubusiowi Przyjaciele Natury – największą edukacyjną akcję w Polsce na temat zmian klimatu, ekologii i życia w zgodzie z naturą. Co roku bierze w nim udział ponad milion dzieci z co drugiego przedszkola i co trzeciej szkoły podstawowej.

Obecnie 16% zużywanej przez nas energii pochodzi z jej odnawialnych źródeł – naszych farm fotowoltaicznych i biogazowni. Posiadamy 3 nowoczesne oczyszczalnie ścieków, które wytwarzają biogaz – 5% spalanego gazu pochodzi z odzysku w naszych bioreaktorach. Minimum 80% powstających w trakcie produkcji i dystrybucji odpadów odzyskujemy do ponownego wykorzystania. Minimalizujemy marnotrawstwo żywności, współpracując z Bankami Żywności.

Wasze produkty trafiają do ponad 80 krajów na całym świecie. Czy planujecie dalszą ekspansję?

Tak, rozwój rynków zagranicznych jest dla nas bardzo ważny. Grupa Maspex jest największą prywatną firmą w branży spożywczej w Polsce, ale także jedną z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy dumni, że produkty naszych marek znajdują uznanie w tak wielu krajach o tak zróżnicowanym guście konsumenckim. Planujemy oczywiście dalszy rozwój poza granicami kraju, kontynuując adaptację naszej oferty do specyfiki poszczególnych rynków oraz poszerzając obecność marki w nowych regionach. Takie produkty, jak Tymbark czy Kubuś znamy z własnego, handlowego podwórka. Jednak nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że w krajach, takich jak choćby Mongolia czy Maroko, produkty te także są znane lokalnej społeczności. Napoje i soki Kubuś można spotkać poza granicami naszego kraju także pod nazwą Kubu, Kubik czy Tedi.

Portfolio marki Tymbark jest niezwykle obszerne – znajdują się w nim nie tylko soki owocowe i warzywne, ale również napoje, a nawet sosy deserowe. Czy planujecie poszerzyć ofertę o kolejne pozycje?

Nasze bogate portfolio to efekt wieloletniej obserwacji trendów rynkowych i potrzeb konsumentów. Jesteśmy otwarci na nowe pomysły i nieustannie analizujemy możliwości rozszerzenia naszej oferty. Pamiętajmy, że rynek się zmienia, a przede wszystkim pokolenia konsumentów. W ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie produktów, takich jak np. Tymbark Just Plants – napoje roślinne, które coraz częściej stają się dla konsumentów doskonałą alternatywą dla napojów mlecznych. Prosty skład, bez glutenu, bez laktozy – to odpowiedź na potrzeby kupujących, którzy w ostatnim czasie chętnie modyfikują swoją codzienną dietę o tego rodzaju rozwiązania. Podobnie jak Musy Owocowe od Tymbarku, które stały się idealną propozycją przekąskową, zgodną z obowiązującymi trendami, dbaniem o formę, wybieraniem naturalnych produktów i dużą mobilnością społeczną. Pracujemy nad innowacjami, które będą nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim wartościowe dla naszych klientów i wpisujące się w ich styl życia. A wszystko to z wyczuciem i dobrą strategią. Pamiętajmy, że nasze produkty to także lata budowania zaufania wśród konsumentów. Dla niektórych to smak dzieciństwa, do którego chcą powracać lub sprawdzona pozycja na sklepowej półce, której nie chcą zamieniać na inną. Przede wszystkim ważna jest tutaj równowaga. Podążać za tym co nowe, ale także nie tracić siły, która kryje się w tradycji.

Dziękuję za rozmowę.
Katarzyna Jastrzębska





tagi: Tymbark , tradycja , innowacje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,