Tylko 11% firm handlowych prognozuje większą sprzedaż pod koniec roku
Środa, 20 listopada 2024
Wśród firm handlowych więcej jest pesymistów niż osób optymistycznie patrzących w przyszłość. Tylko 11% liczy na większe przychody w IV kwartale, podczas gdy 16% prognozuje ich spadek. O większych inwestycjach myśli zaledwie 4% respondentów, a 13% spodziewa się ich spadku - wynika z danych EFL dla branży handlowej na IV kwartał 2024.
- Sprzedaż detaliczna, jak wynika z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu tego roku spadła o 3 proc. w ujęciu rocznym i o 5,7 proc. w ujęciu miesięcznym. Tak słabych danych nie spodziewał się prawie nikt i obecnie wszyscy zastanawiamy się, czy te wyniki były jednorazowym zjawiskiem czy początkiem dłuższego negatywnego trendu. Patrząc na ostatni tegoroczny odczyt Barometru można spodziewać się, że końcówka roku będzie lepsza, ale to nie jest takie pewne. Pomimo zbliżającego się najgorętszego sezonu w roku, kiedy w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia wydatki konsumpcyjne są ponadprzeciętne, tylko 11% przedsiębiorców spodziewa się większych obrotów w porównaniu do poprzedniego kwartału. Grupa obawiających się mniejszej liczby zamówień niestety jest liczniejsza. Jednak jedna jaskółka wiosny nie czyni, więc i tym razem z wyrokowaniem poczekałbym do kolejnego pomiaru, już w nowym roku, powie nam więcej o kondycji handlu w Polsce – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Sprzedaż w dół
Subindeks Barometru EFL na IV kwartał br. dla branży handlowej wyniósł 49 pkt., o 1,3 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Choć uzyskany wynik jest najwyższy od roku (w IV kwartale 2023 roku wyniósł 49,7 pkt.) to wciąż pozostaje poniżej progu ograniczonego rozwoju (wynoszącego 50 punktów), co oznacza, że firmy wciąż nie widzą perspektyw do rozwoju swojej działalności.
Na wciąż niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały trzy z czterech badanych obszarów. Po pierwsze, inwestycje. 64% firm nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów, a tylko 4% wskazuje na większe plany inwestycyjne pod koniec roku. 14% prognozuje zmniejszenie inwestycji, a aż 18% nie ma zdania na ten temat.
Źle wyglądają prognozy dotyczące sprzedaży. 11% firm liczy na większe obroty, ale już 16% obawia się ich spadku. I porównując te wyniki do III kwartału – 8% liczyło na wzrost a 20% na spadek sprzedaży – można mieć wrażenie, że jest lepiej. Jednak biorąc pod uwagę, że ostatnie trzy miesiące to najgorętszy okres dla handlu, kiedy Polacy zostawiają w sklepach najwięcej pieniędzy, to tak niewielki wzrost w ujęciu kwartalnym nie napawa optymizmem.
Za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych. 10% firm obawia się słabszej kondycji finansowej, a 14% obawia się jej pogorszenia.
Ponownie jak kwartał wcześniej tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 15% i 5%). Jednak, tak jak w czasach prosperity i „normalności” zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary.
Obawy inflacyjne słabną
Dwa razy mniej firm niż w III kwartale br. obecnie obawia się inflacji i jej negatywnego wpływu na kondycję ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy (16% w IV kwartale br. vs. 32% w III kwartale br.). Jest to najniższy wynik od 2 lat. 63% firm handlowych uważa, że inflacja będzie neutralna dla ich biznesu, a 18% nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy.
Główny odczyt Barometru EFL na IV kwartał 2024 roku wyniósł 50,6 pkt., o 0,6 pkt. więcej niż we wcześniejszym kwartale. Osiągnięty poziom wartości przekroczył próg OR, co oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.