Z rynku FMCG

Jaką kawę najchętniej pijemy?

Czwartek, 03 października 2024
Dla wielu Polaków kawa to coś więcej niż napój – to nieodłączny element porannego rytuału lub sposób na relaks w ciągu dnia. Jak potwierdza badanie przeprowadzone przez Empik, jesteśmy prawdziwymi smakoszami – prawie 70% ankietowanych pije kawę, bo po prostu lubi jej smak. Właśnie z myślą o pasjonatach i domowych baristach, powstał Festiwal kawy i sekcja Lookbook by Empik – z wyśmienitymi mieszankami kaw, staranną selekcją ekspresów i akcesoriów, designerską porcelaną oraz inspiracjami na aranżację kuchni.
Jaką kawę piją Polacy

Dzień bez kawy to dzień stracony – 70% Polaków przyznaje, że pije ją regularnie, z czego ponad 80% deklaruje, że sięga po nią codziennie1. Badanie zrealizowane przez Empik pokazuje, że zdecydowanie bardziej wolimy kawę na gorąco niż na zimno (44% vs 16%), a do naszych ulubionych rodzajów należą: latte lub cappuccino (62%), czarna (36%) oraz espresso (18%)2. Co ciekawe, najbardziej cenimy sobie kawę przyrządzaną przy użyciu ekspresu ciśnieniowego (53%). Zdecydowanie mniej popularne niż jeszcze jakiś czas temu są kawa rozpuszczalna (25%) i sypana zalewana wrzątkiem (23%). Napój w kawiarce przygotowuje 20% badanych.

Pijemy kawę, bo lubimy jej smak (69%). Dlatego też przy jej wyborze bardziej skupiamy się na jej profilu smakowym (60%) i gatunku ziaren (53%) aniżeli na cenie (51%). Dla połowy ankietowanych picie kawy to także rytuał, od którego np. zaczynają poranek, co druga osoba wskazała również, że to sposób na chwilę relaksu w ciągu dnia. Filiżanka ulubionego napoju jest więc dla nas przede wszystkim przyjemnością, a nie tylko sposobem na pobudzenie (33%).

Lookbook by Empik

Choć wciąż większość ankietowanych wybiera klasyczne kawy i sposoby jej przygotowania, to równocześnie rośnie grupa miłośników kawy speciality. Pojawia się coraz więcej kawiarni, w których można spróbować różnych mieszanek ziaren najwyższej jakości i napojów zaparzonych w rozmaity sposób. Na rynku dostępny jest coraz większy wybór mieszanek z rzemieślniczych palarni do samodzielnego przygotowania kawy w domu. Polacy coraz częściej eksperymentują z alternatywnymi metodami parzenia – cold brew, aeropress, drip czy chemex stają się coraz popularniejsze w domowych kuchniach.

Lookbook by Empik powstał z myślą o domowych baristach, którzy lubią odkrywać nowe smaki i poznawać inne możliwości parzenia kawy. Ta specjalna sekcja oferuje szeroki wybór produktów, oryginalne przepisy oraz inspiracje na aranżacje domowej „kawiarni”. W jednym miejscu smakosze kawy znajdą selekcję ekspresów – ciśnieniowych, przelewowych, kapsułkowych, pomysły na alternatywne metody parzenia oraz szeroki wybór akcesoriów, jak młynki do kawy czy spieniacze do mleka. Bogata oferta mieszanek ziaren, zarówno znanych marek, jak i pochodzących z niszowych palarni, usatysfakcjonuje nawet największego konesera. Na stronie nie zabrakło także zastawów, np. ceramicznych kubków czy porcelanowych filiżanek z polskich pracowni oraz designerskich dodatków do kuchni, które przeniosą codzienne kawowe doświadczenie na jeszcze wyższy poziom.




1 Badanie ARC Rynek i Opinia „Rynek kawy w Polsce”, 2023.
2 Dane pochodzą z badania przeprowadzonego wśród klientów Empiku, metodą CAWI, N=1404 osób, wrzesień 2024


Źródło: Empik
Fot: mat. prasowe


tagi: kawa , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,