Z rynku FMCG

Polski nabiał w Lidl Polska

Piątek, 16 sierpnia 2024
Lidl Polska chętnie wspiera rodzimych dostawców, sprzedając ich produkty we wszystkich swoich sklepach. Dzięki współpracy z siecią, polscy producenci zyskują również szerokie możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych. Jedną ze znanych i lubianych marek własnych Lidl Polska jest marka Pilos, obejmująca nabiał. Współpraca z polskimi dostawcami oraz sprzedaż ich asortymentu za granicą to jeden z celów sieci.
Lidl Polska troszczy się o rozwój rodzimego rynku, dlatego sieć na co dzień współpracuje z ponad 8401 dostawcami z Polski, co przekłada się na pozytywny wpływ na rodzimą gospodarkę. W ofercie sieci klienci mają dostęp ok. 450 produktów z oznaczeniem „Produkt polski”2. Lidl dba również o rozwój marek własnych, które są produkowane m.in. przez polskie przedsiębiorstwa. Jedną z nich jest Pilos – marka własna obejmująca nabiał.

Szeroki asortyment marki Pilos

Marka Pilos jest tworzona we współpracy m.in. z polskimi mleczarniami, a w jej portfolio dostępnych jest ponad 150 produktów z kategorii nabiału, które dostępne są w ramach asortymentu stałego, produktów sezonowych oraz oferty akcyjnej, tzw. in-out. Większość produktów marki Pilos pochodzi od polskich dostawców3, a duża część asortymentu posiada oznaczenie „Produkt polski”.

Sieć w swoim szerokim portfolio posiada pod marką Pilos m.in. mleko (w tym świeże mleko w szklanej butelce prosto od rolnika), sery, twarogi, masło, kefiry, maślanki, śmietany czy jogurty. Co ważne, w ofercie znajdziemy także specjalne linie: Pilos Pure – o prostym składzie, Pilos Piratki – dla dzieci czy Pilos High Protein – wysokobiałkowe.

Lidl Polska dbając o różnorodność oferty i potrzeby konsumentów, ma w swojej ofercie akcyjnej jak i stałej różne gramatury opakowań – np. mniejsze dla singli i małych gospodarstw domowych oraz rozmiar XXL dla dużych rodzin, m.in. sery XXL w porcjach rodzinnych (np. carski w plastrach XXL 500 g, salami w plastrach XXL 800 g, gouda w plastrach 1 kg XXL), mleko 1,5l XXL Pilos UHT oraz masło osełka XXL 500 g.

Współpraca z polskimi mleczarniami

Podstawą większości wyrobów marki Pilos jest polskie mleko, pochodzące z dużych mleczarni, które są strategicznymi partnerami przy tworzeniu marki własnej – m.in. takich jak SM Mlekovita, SM Mlekpol, OSM Koło, OSM Piątnica i SM Spomlek, a także tych mniejszych i lokalnych: Agrocoop, OSM Siedlce, Ciechanowska SM i MSM Mońki.

Innowacyjne gospodarstwo Agrocoop jest dostawcą świeżego mleka prosto od rolnika, sprzedawanego w sklepach Lidl Polska w szklanych butelkach, w ramach marki Pilos.

– Cieszymy się, że dzięki współpracy z Lidl Polska, nasze mleko jest dostępne w całym kraju. Wyróżnia się ono naturalnością – mleko poddawane jest jedynie procesowi pasteryzacji, którego wymagają regulacje prawne. Dostawy do Lidl Polska realizujemy codziennie – rano udojone mleko już wieczorem jest transportowane do magazynów. Ta współpraca daje nam rozwój. Obecnie każdego dnia produkujemy aż 12 tysięcy litrów mleka – pół roku temu zaczynaliśmy od 5 tysięcy litrów tygodniowo – mówi Paweł Zatylny, kierownik mleczarni Agrocoop.

Produkty Pilos cieszą się dużym zainteresowaniem klientów – ich popularność stale wzrasta. Ser carski – za produkcję którego odpowiada m.in. SM Spomlek – jest najczęściej kupowanym serem szwajcarskim marki własnej w Polsce4.

– Nasze produkty powstają z wysokiej jakości surowca pochodzącego z najlepszych, polskich gospodarstw. To wszystko ma ogromny wpływ na smak i aromat serów, które produkujemy. Dzięki współpracy m.in. z Lidl Polska jeszcze więcej konsumentów może spróbować naszych specjałów – dodaje Jakub Piwoński, Dyrektor Handlu i Marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

Rozwój polskich firm zagranicą

Jednym z celów Lidl Polska jest wspieranie sprzedaży polskich wyrobów zagranicą w ramach marek własnych Lidl. W 2023 roku wartość ich eksportu, dzięki współpracy z siecią, wyniosła ponad 6,45 mld zł. Ponadto, w ciągu ostatnich 6 lat sieć wyeksportowała krajowe produkty o wartości ponad 25 mld zł, co przyczyniło się do znacznego rozwoju rodzimych przedsiębiorstw.

Top 8 rynków eksportowych dla Lidl Polska i polskich dostawców w ujęciu wartościowym i ilościowym stanowiły w 2023 roku – Rumunia, Czechy, Słowacja, Litwa, Węgry, Łotwa, Bułgaria oraz Wielka Brytania. Największym uznaniem za granicą pod względem wartościowym oraz ilościowym cieszyło się polskie mięso i wędliny, nabiał oraz pieczywo.

Asortyment marki Pilos jest także szeroko eksportowany na rynki, w których obecny jest Lidl. Nabiał – obok polskich wędlin i mięsa – cieszy się największym zainteresowaniem za granicą. Jednym z dostawców tych wyrobów jest SM Mlekpol:

– Blisko 30% sprzedaży Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol to eksport, który rozwijamy m.in. dzięki współpracy z Lidl Polska. Dostarczamy nasze mleko, śmietany, sery czy twarogi do sklepów Lidl na Litwie, Łotwie, Estonii, Słowacji czy w Niemczech. Sukcesywnie zwiększamy skalę współpracy zagranicznej, tylko w zeszłym roku wspólnie z Lidl eksportując ponad 25 mln kg produktów. To ważna forma współpracy, bo gwarantuje szeroką dostępność zdrowych, polskich i bezpiecznych wyrobów mleczarskich w europejskich sklepach – komentuje Piotr Jankowski Dyrektor Wydziału Handlu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol w Grajewie.

Jak wygląda współpraca z siecią?

Strategią Lidl Polska jest współpraca z polskimi dostawcami zawsze, gdy jest to tylko możliwe. Kooperacja z siecią daje polskim dostawcom wiele możliwości rozwoju. Lidl Polska umożliwia eksport oraz promocję polskich produktów w innych krajach w Europie. Partnerskie relacje i strategiczna współpraca pozwoliły na potężny produkcyjny, technologiczny oraz jakościowy rozwój dostawców Lidl Polska na przestrzeni ostatnich lat.

O tym, jak wygląda kooperacja z Lidl Polska, będą mogli przekonać się we wrześniu br. uczestnicy i wystawcy Targów POLAGRA. Sieć została partnerem głównym wydarzenia i jednym z kluczowych wystawców. Dzięki obecności przedstawicieli Lidl Polska, będzie możliwe poznanie praktycznej strony współpracy z regionalnymi dostawcami, zagadnienia ekologicznych inwestycji, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.




[1] Ogólna liczba polskich dostawców, z którymi Lidl Polska nawiązał współpracę w roku obrotowym 2023
[2] Liczba produktów z logo „Produkt polski”, które były dostępne w sprzedaży Lidl Polska w roku obrotowym 2023
[3] Dane systemowe na podst. udziału produktów marki Pilos od polskich dostawców w całej sprzedaży produktów marki Pilos w roku kalendarzowym 2023.
[4] Źródło – Lidl za Panelem Gospodarstw Domowych CPS GfK, cała Polska, marki własne serów szwajcarskich
(na podstawie listy produktów uzgodnionej z LIDL) w okresie 12 miesięcy od lutego 2023 do stycznia 2024.



Źródło: Prowly
Fot: mat. prasowe



tagi: Lidl Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,