Wiadomości

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w czerwcu wzrosła o 1,6% r/r

Poniedziałek, 22 lipca 2024
W czerwcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1,6% wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła o około 4% - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu. W przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W czerwcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,7 produktów (niewielki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.) i płacili za zakupy średnio 23,41 zł, o 6% więcej niż przed rokiem.
 
Średnie temperatury w czerwcu 2024 r. były nieco wyższe niż w również upalnym czerwcu 2023 r., nie przełożyło się to jednak na wzrosty sprzedaży lodów czy napojów. Liczba paragonów, na których pojawiły się lody impulsowe była o 7% niższa niż w czerwcu 2023 r. Sprzedaż napojów gazowanych utrzymała się na podobnym poziomie, kilkuprocentowe spadki odnotowały natomiast wody butelkowane, a także napoje energetyzujące. Znacznie częściej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali po napoje izotoniczne (kupili ich o 18% więcej niż w czerwcu 2023 r.), napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (ich sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła w tym czasie aż o 56%).
 
Wysokie temperatury i mecze rozgrywane w ramach Euro 2024 nie pomogły zahamować spadków sprzedaży piwa – w czerwcu br. sklepy małoformatowe sprzedały go o 7% mniej w przeliczeniu na litry. Po części przyczyniło się do tego przesunięcie długiego weekendu związanego ze świętem Bożego Ciała, który w 2023 r. w całości wypadał w czerwcu, natomiast w 2024 r. pierwsza jego część, w tym większość zakupów, miała miejsce w ostatnich dniach maja. W czerwcu 2024 r. najlepszym dniem dla sprzedaży piwa była wyjątkowo upalna, ostatnia sobota miesiąca (29 czerwca), ale bardzo podobny wynik udało się osiągnąć w piątek 21 czerwca, czyli dzień, w którym reprezentacja Polski grała ważny mecz z Austrią. Rozgrywki piłkarskie mocno wpłynęły na sprzedaż chipsów – w sklepach małoformatowych najwięcej sprzedało się ich 16 i 21 czerwca, czyli w dwóch dniach z meczami polskiej reprezentacji.
 
Czerwiec był trudny również dla innych popularnych alkoholi, takich jak wódki czyste (klienci sklepów małoformatowych kupili o 8% litrów mniej tego alkoholu niż w czerwcu 2023 r.), wódki smakowe (spadek o 1%) czy wino (spadek o 5%). Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast dwie znacznie mniejsze kategorie - drinki (wzrost aż o 35%), a także cydry.
 
Jak wynika z badań, w kategorii produktów nikotynowych duże, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w porównaniu z czerwcem 2023 r. odnotowały woreczki nikotynowe, a także pody i płyny do elektronicznych papierosów. Według danych spada natomiast popularność elektronicznych papierosów jednorazowych – w czerwcu 2024 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się ich o 11% mniej niż rok wcześniej.
 
W porównaniu z majem 2024 r. łączna liczba transakcji i obroty w sklepach małoformatowych zmniejszyła się o około 3%, średnia liczba opakowań i wartość paragonu utrzymały się na podobnym poziomie.
 

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.



Źródło: PIH
Fot: mat. prasowe



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,