Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia, z dystrybucji niebawem zniknie najsilniej trendująca kategoria EIN, czyli tzw. jednorazówki (e-papierosy jednorazowe). Rynek FMCG musi przygotować się na zmiany w zachowaniach konsumentów. Razem z firmą Fusion Labs przedstawiamy alternatywne produkty do vapingu, które wkrótce zastąpią e-papierosy jednorazowe na półkach sklepowych.
Fusion Labs tworzy rynek vape w Polsce niemal od początku jego istnienia. Firma zna go więc od podszewki i doskonale wie, jak i dlaczego się zmienia. Dawniej cała dystrybucja produktów do vapingu była skupiona na tak zwanym rynku specjalistycznym, gdzie konsument wraz z produktem wyposażany był w specjalistyczną wiedzę. Zmieniło się to w momencie skokowego zainteresowania jednorazówkami, kiedy trend ten został przeszczepiony na rynek FMCG. Jednorazówki zrewolucjonizowały rynek nikotynowy, otwierając portfele konsumentów i przyzwyczajając ich do dostępności tego produktu w rynku retail. Produkty, których obecnie konsumenci poszukują w punktach specjalistycznych jako zamienników jednorazówek, wkrótce trafią również na półki sieci i sklepów detalicznych.
Zwrot ku urządzeniom wielorazowym
W związku z zaplanowanym wycofaniem z rynku e-papierosów jednorazowych dotychczasowi konsumenci z pewnością będą poszukiwali alternatywy. Naturalnym kierunkiem będzie konwersja z tzw. jednorazówek do urządzeń wielorazowych. Już teraz widać, że kategoria zyskuje na popularności – wolumen sprzedaży wkładów do e-papierosów wielorazowych w 2023 roku wzrósł o blisko 31,66% (dane CMR). Konsumenci najczęściej wybierają warianty owocowe, które stanowią prawie 60% wartości sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje mięta – 35,7% wartości sprzedaży (styczeń 2024 YTD, CMR).
Szeroki wybór wśród urządzeń wielorazowych zarówno w systemie otwartym, jak i zamkniętym spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów. Obecnie znaleźć je można głównie w punktach specjalistycznych. Retail powinien przygotować konsumentów na zmianę, oferując im zamiennik ulubionego produktu jednorazowego w wersji wielorazowej, by nie musieli oni poszukiwać ich w punktach specjalistycznych.
Do wyboru są dwa rozwiązania:
1. E-papierosy wielorazowe w systemie zamkniętym z wymiennymi wkładami, takie jak Klarro POP
Jest to rozwiązanie analogiczne do jednorazówki, przy czym bardziej ekonomiczne: w cenie niecałych trzech jednorazówek, konsument jest w stanie nabyć cztery wkłady do systemu wielorazowego. Dodatkowo użytkownik otrzymuje produkt bardziej ekologiczny, ponieważ e-papieros wielorazowy posiada wbudowany wymienny wkład napełniony liquidem oraz baterię ładowaną przez USB typu C. Kolejnym aspektem są walory wizualne, np. Klarro POP dostępny jest w sześciu kolorach w metalowej obudowie. Mnogość smaków wkładów (17) pozwala na znalezienie ulubionych odpowiedników jednorazówek.
Wielorazówka w systemie zamkniętym jest rozwiązaniem wygodnym – nie wymaga napełniania. Konsument kupuje produkt gotowy do użycia.
2. E-papieros wielorazowy w systemie otwartym – liquidy
Dynamiczny rozwój e-papierosów z systemem otwartym sprawił, że są one obecnie dużo bardziej przystępne dla klienta masowego niż modele sprzed lat. Niewątpliwie sprzyja to ich szybkiej popularyzacji. Płyny służące do ich napełniania (e-liquidy) to najstarsza kategoria, mająca szerokie grono lojalnych konsumentów. Wzrost wolumenu sprzedaży liquidów w rynku FMCG wynosi 40% (styczeń 2024 YTD, dane CMR), gdzie w styczniu 2023 r. było to zaledwie 7% (YTD, CMR).
Warto nadmienić, że dawniej większość sprzedaży liquidów odbywała się poprzez punkty specjalistyczne, tzw. vape shopy. Dzisiaj możemy mówić o ekspansji tej kategorii: produkty te znajdują miejsce nie tylko w sieciach czy rynku tradycyjnym, ale też na stacjach paliw oraz w salonikach prasowych. W tej kategorii na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza płyny nowej generacji bazujące na solach nikotyny, takie jak Klarro Soul. Pod względem intensywności smaku odpowiadają one jednorazówkom, dzięki czemu oferują doświadczenie, którego użytkownicy będą poszukiwali, gdy na półkach sklepowych zabraknie jednorazówek.
Liquidy do e-papierosów są produktami wysokomarżowymi, dlatego coraz chętniej są wprowadzane na półki sklepowe. „Nasze doświadczenie i pozycja lidera pozwalają przenosić pozyskaną wiedzę na rozwój biznesu naszych partnerów handlowych. Na podstawie doświadczenia, badań i danych, które monitorujemy, możemy właściwie dostosować ofertę do kanału dystrybucji. Dużą wagę przywiązujemy do brandingu oraz ekspozycji. Dbamy również o dopasowanie smaków, i ich intensywności do aktualnych trendów oraz kładziemy duży nacisk na kontrolę jakości oferowanych przez nas rozwiązań” – podsumowuje Cezary Wytych, Prezes Fusion Labs.
Konwersja z produktów jednorazowych do systemów wielorazowych występowała już wcześniej, jednak zmieniające się prawo i ograniczenia związane z dostępnością jednorazówek przyspieszą rozwój tej kategorii. Z punktu widzenia konsumenta jest to opcja najbardziej ekonomiczna, a jej użytkownicy poszukują zwykle sprawdzonych rozwiązań w ramach tej kategorii. Przywiązanie do marek jest bardzo silne.
Fot: Pixabay