W sklepowych zamrażarkach nieustannie pojawiają się nowe pozycje w kategorii lodów. Na patyku, w kubeczku, w waflu czy w opakowaniu familijnym? A może lody premium? Wśród szerokiej oferty z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Dodatkowo trendy sprzyjają pojawianiu się innowacyjnych propozycji i nieoczywistych kompozycji smakowych.
Wraz z cieplejszymi dniami konsumenci zamieniają wszelkiego rodzaju przekąski na lody. Sezon właśnie wystartował, a producenci przygotowali wiele nowości. Wśród nich pozycje tworzone we współpracy z influencerami, czy całkiem tajemnicze, których smak można poznać dopiero po spróbowaniu. Nie brakuje także pozycji, które były bestsellerami w roku ubiegłym.
Rynek stale się rozwija1
Lody w ubiegłym roku (marzec 2022 – marzec 2023 r.) okazały się najczęściej wybieraną pozycją wśród słodyczy takich jak: lody, batony, batony muesli, ciasta gotowe, ciastka kruche, wafle familijne, chałwa, sezamki, tabliczki czekoladowe, cukierki, lizaki, pralinki, słodkie wypieki wafle impulsowe, zarówno w sprzedaży wartościowej, wolumenowej w litrach oraz ilościowej w sztukach. W omawianym okresie Polacy kupili 187 mln litrów lodów.
Tak pokaźny wolumen sprzedaży wpłynął także na wartość. W okresie od maja 2022 do kwietnia 2023 roku wartość sprzedaży kategorii lodów w Polsce sięgnęła 3,75 mld zł. Rok wcześniej było to 3,25 mld zł, a w 2021-2022 – 2,91 mld zł. Rokrocznie wzrost wartości sprzedaży utrzymywał się na poziomie ponad 10%.
Natomiast dynamika nieco stabilniej wygląda pod względem sprzedaży wolumenowej. Od maja 2022 do kwietnia 2023 roku wolumen sprzedaży lodów w Polsce wyniósł 186,23 mln sztuk, z kolei rok wcześniej 185,95 mln sztuk.
Spośród rodzajów lodów, za największy wolumen sprzedaży w ciągu całego roku odpowiadały formaty familijne. Od maja 2022 r. do kwietnia 2023 roku stanowiły ponad 49% wolumenu całej kategorii. Lody impulsowe natomiast ponad 41%. Pozostałe typy lodów, tj. lody impulsowe w multipackach i desery/ciasta lodowe, dzielą pomiędzy siebie 8,7% rynku z dużą przewagą multipacków (7,7% wolumenu sprzedaży).
Wśród najczęściej wybieranych smaków w sprzedaży ilościowej w 2022 roku znalazły się: śmietanka, wanilia, czekolada, mix smaków i truskawka. Co ciekawe kupujemy więcej lodów bio – kategoria ta urosła aż o 56% w porównaniu rok do roku w ujęciu wolumenowym, ale w ujęciu wartościowym spadła o 32%. Związane jest to z wejściem na rynek nowych produktów o dużo niższej cenie.
Nowości w impulsach to ponad 10% wartości sprzedaży
Lody impulsowe mają szerokie możliwości spożywania – w drodze, na spacerze, w domu czy na boisku. Stąd ich najczęstszym miejscem zakupu są sklepy osiedlowe. Jak podaje CMR 6 na 10 wydawanych złotówek przypada na placówki małoformatowe do 300 mkw. Udziały dyskontów wynoszą 28%, supermarketów 10%, a hipermarketów jedynie 2% (01-09.2023).
Jak wyglądała sprzedaż lodów impulsowych w ubiegłym roku w sklepach do 300 mkw.? „Niższe temperatury w większości miesięcy sezonu 2023 roku były podstawowym powodem, dla którego liczba sprzedanych opakowań w sklepach małoformatowych do 300 mkw. według danych CMR spadła o około 3%. Natomiast wartość sprzedaży wzrosła o około 16%, do czego przyczynił się wzrost cen” – mówi Przemysław Bojanowski, analityk danych CMR.
Dystrybucja lodów impulsowych była praktycznie taka sama jak w poprzednim sezonie. „Miłośnik tego rodzaju słodyczy nie musi daleko ich szukać, są one dostępne w nieco ponad 9 na 10 sklepów małoformatowych” – przyznaje Przemysław Bojanowski. Zwiększył się natomiast wybór. Według CMR średnia liczba wariantów przypadających na pojedynczy sklep wzrosła o 1 i wyniosła 35 sztuk. Największa różnorodność dotyczy lodów na patyku następnie rożków. Lodów w tubce, kubku czy typu „kanapka” jest zdecydowanie mniej.
Trzech głównych producentów: Koral, Unilever oraz Froneri odpowiadają za ponad 80% wartości rynku. Udziały każdego z producentów nieco się zmieniły w porównaniu do roku poprzedniego. Koral zwiększył swoje udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 mkw. o około 3 punkty procentowe. W 2023 roku wyniosły one prawie 40%. Udziały wolumenowe tego producenta są jeszcze większe – prawie 50%. Wicelider rynku, firma Unilever na przestrzeni całego sezonu zmniejszyła udziały o około 3 punkty procentowe do poziomu 24%. Natomiast Froneri nieznacznie zwiększył udziały, które od stycznia do września wyniosły około 21%.
Sezon 2023 charakteryzował się wieloma nowościami, czego także nie brakuje w roku obecnym. W roku ubiegłym nowości lodowe odpowiadały za ponad 10% wartości sprzedaży. Konsumentom do gustu szczególnie przypadły propozycje stworzone przy współpracy ze znanymi influencerami. Według CMR największe udziały zyskały Burza i Chmurka od Korala, należało do nich 3% rynku. W przybliżeniu tyle co wszystkie nowości od Unilevera. Tutaj konsumenci docenili dużą ilość czekolady, niestandardowe smaki zanurzone w sosie mango bądź o smaku słonego karmelu. A więc najważniejsze nowości z oferty Unilevera w poprzednim roku według CMR to dwie wersje Magnum Sunlover oraz Starchaser. Oprócz tego popularnością cieszył się wariant Big Milk Trio Crunchy Cookie Straciatella. Nowości od Froneri osiągnęły około 1,5% rynku. A najlepszą z nich był Kaktus Lava o smaku jabłko-wiśnia.
Warianty familijne utrzymują poziom sprzedaży
Sytuacja zmienia się w przypadku lodów familijnych. Głównym kanałem sprzedaży są dyskonty, które odpowiadają za 58% wartości sprzedaży. Co czwarta złotówka wydawana jest w sklepach małoformatowych, natomiast pozostałe 18% przypada łącznie na supermarkety i hipermarkety (01-09.2023).
„Wartość rynku lodów familijnych w 2023 roku wzrosła o około 18% w porównaniu do roku 2022 w sklepach małoformatowych do 300 mkw. za co również odpowiada przede wszystkim wzrost cen. Jednak liczba sprzedanych opakowań nie spadła i była praktycznie taka sama jak w poprzednim sezonie” – zaznacza Przemysław Bojanowski z CMR.
Natomiast brak spadków w wartości i wolumenie sprzedaży nie uchronił kategorii przed zmniejszeniem się szerokości asortymentu. Według CMR w roku 2022 w szczycie sezonu konsument mógł wybierać spośród aż 18 wariantów, w sezonie 2023 było to maksymalnie 17 wariantów przypadających na przeciętny sklep małoformatowy.
W ubiegłym sezonie królowały produkty czterech producentów: Grycan, Unilever, Koral i Froneri. Ich łączne udziały wartościowe wyniosły ponad 80% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Porównując ostatnie dwa sezony widać różnicę w pozycjach poszczególnych graczy. Liderem rynku jest Grycan, który w omawianym kanale umocnił swoją pozycję. Obecnie prawie 1/3 wartości rynku należy do niego. Na drugim miejscu nastąpiła zmiana. Koral zyskał prawie 2 punkty procentowe i posiada 21% rynku. Na trzecie miejsce spadł Unilever z 20% udziałów. Czwarty producent, Froneri, również zyskał 2 punkty procentowe, jego udziały wartościowe wzrosły do 9%.
Nowości w lodach familijnych „znaczą” mniej niż w impulsowych. Według danych CMR ich udział wartościowy wynosi ponad 4%. „Największe uznanie klientów zyskały nowości dwóch producentów: Koral i Grycan. Pierwszy z nich wprowadził na rynek zupełnie nową markę: Vibes aż w 5 smakach. Największą popularność zyskał wariant jagodowy. Natomiast w przypadku nowości Grycana najwięcej transakcji dotyczyło smaku borówkowego w 500 ml opakowaniach” – wymienia Przemysław Bojanowski.
Lodowe trendy
Lody zarówno impulsowe, jak i familijne mogą pełnić wiele funkcji. Według badania Mintel 22% respondentów w Polsce sięga po lody w ramach deseru po głównym posiłku. A deser ma być zarówno zdrowy, jak i przyjemnościowy – kieruje się tym aż 90% osób. Profil odżywczy jest ważnym kryterium, 63% konsumentów w kategorii deserów sprawdza informacje o wartościach odżywczych, decydując o tym, jaki deser kupić.
W przypadku prozdrowotnie ukierunkowanych konsumentów istotne mogą okazać się niewielkie gramatury produktów. Według danych konsumenckich Mintel, 22% konsumentów w kategorii lodów jest zainteresowanych lodami właśnie w formacie „na jeden kęs”. W gronie osób w wieku 16-34 ten odsetek jest odrobinę wyższy i oscyluje wokół 24%.
Wśród trendów istotne jest także ulepszanie receptur z jednej strony w celu zmniejszania kaloryczności, zawartości cukru i dodania naturalnych składników, a z drugiej w celu podwyższenia jakości składników. Premiumizacja w kategorii lodów widoczna jest już od kilku lat i wszystko wskazuje na to, że nie straci na znaczeniu.
Jednak kluczowe dla powtarzalności zakupu pozostają oczywiście atrybuty smakowe. Z jednej strony widoczny jest powrót do klasycznych smaków znanych z dzieciństwa. A z drugiej nieoczywiste połączenia i smaki. Aspekt przyjemnościowy spełniają m.in. wszelkiego rodzaju dodatki, posypki i polewy, a także eksperymenty z teksturami i smakami. Ponad połowa konsumentów w Polsce (51%) wspomina o tym, że lody, które oferują miks smaków słodkich ze słonymi są dla nich inspirującą propozycją (Mintel).
Wśród ubiegłorocznych trendów smakowych znalazły się m.in. inspiracje botaniczne, czyli np. lody o smaku kwiatu lawendy czy koktajlowe, np. lody o smaku Pina Colada i Spritz. Powstałe w ubiegłym roku nowości w oparciu o te trendy okazały się strzałem w dziesiątkę dlatego także w tym roku nie zabraknie ich w sklepowych zamrażarkach.
Nowością w tym roku są pozycje, których smak pozostaje tajemnicą aż do momentu degustacji. Taką propozycję zaproponował Hortex w lodach Mystery Ice. To lody powstałe we współpracy z influencerem CZVJNIK i jego ekipą: Jula, Justik i Ostry. Po otwarciu loda na patyku pojawia się imię influencera i przypisany mu tajemniczy smak. Ale to nie koniec niespodzianek na rynku. Kolejną zapewnia Koral w lodach Stormy. To inspirowane serialem animowanym lody nawiązujące do pieska influencerów Friza i Wersow. Lód Stormy występuje w dwóch wersjach kolorystycznych. Regularny kolor wnętrza jest różowy, ale można trafić na kolor czarny, przy czym smak pozostaje ten sam, czyli truskawkowy. Czarny kolor zdarza się naprawdę rzadko, a jak zapewnia producent – jeśli ktoś trafił na czarne wnętrze jest prawdziwym szczęściarzem. Niewykluczone, że jeśli takie propozycje zyskają na popularności będzie to kolejnym silny trend tego roku.
Nowości 2024
Producenci powoli odsłaniają swoje karty, pokazują nowości, którymi będą chcieli zyskać uznanie konsumentów. W ofercie Grycan pojawiła się nowość w linii lodów tradycyjnych – Lody Śmietankowe z sosem karmelowym. W kategorii sorbetów tegoroczną nowością jest Sorbet Mango-Marakuja, który dostępny jest w opakowaniu 500 ml.
Liczną ofertę nowości przygotowała firma Koral. Zaczynając od produktów powstałych we współpracy z producentem zabawek Mattel: lody Koral BARBIE™ i Koral HOT WHEELS™. Rozrosła się także oferta nowości powstałych we współpracy z „Ekipą”. Oprócz już wspomnianego loda Stormy, pojawił się także Cloudy – inspirowane serialem o pieskach Friza i Wersow. Kolejna pozycja to Gengarek – inspirowany z kolei pupilem uwielbianej przez młodzież Wiktorii z „GENZIE”. Koral wprowadził także nowe smaki Sooo Milkera: waniliowe w sorbetowej polewie truskawkowej i 50% less sugar o smaku mlecznym. Natomiast w kategorii premium pojawił się Grand Cone waniliowo-truskawkowy z sosem orzechowo-czekoladowym i waniliowo-kakaowy z sosem orzechowo-czekoladowym. W kategorii lodów familijnych marki Bracia Koral dołączyły o smaku tarty cytrynowej. W pojemności 450 ml pojawią się: Beza & malina, Brownie & karmel oraz Jogurt & truskawka.
W ofercie Unilevera pojawiły się dwie nowości w portfolio Magnum: Euphoria oraz Wonder. Kolejna marka Unilevera, czyli Carte d’Or kusić będzie trzema nowymi smakami: Tarty Cytrynowej, Likieru Jajecznego i Słonego Karmelu. Marka Ben&Jerry’s rozwija swoją nową linię Sundae wprowadzając Dulce De’Lish – płynny słony karmel z karmelowym batonem, karmelowymi lodami i czekoladą. GO MINIS to nowy format pięciu sorbetowych mini-lodów na patyku. Kolejna nowość od Unilever to Cosmixx marki Twister. To połączenie lodów o smaku jagody, borówki i maliny, które kolorują język. Do linii rożków Big Milk dołączy wariant śmietankowy z sosem truskawkowym, a w segmencie lodowych kanapek pojawią się klasyczne lody śmietankowe przełożone ciastkami w dwóch różnych wydaniach.
Jak widać, zbliżający się sezon będzie obfitował w nowości. A to tylko część z nich. Już niedługo wraz z wyższą temperaturą powietrza zwiększy się ich sprzedaż. Czas zapełnić bonety po brzegi i cieszyć się wysoką rotacją!
Monika Książek
Redaktor
1 źródło: NielsenIQ.