Kategorie produktów

Czego się napijesz?

Piątek, 19 kwietnia 2024 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 04/217. Kwiecień 2024
Kawa i herbata to te ciepłe napoje, które spożywamy codziennie, także o poranku. I chociaż pora dnia to istotny czynnik determinujący wybór konkretnego wariantu, to w naszym kraju klasyka wiedzie prym. Najczęściej zamawiamy kawę typu latte, a w domu najchętniej pijamy mieloną arabikę. Wśród herbat króluje czarna ekspresowa, ale Polki i Polacy są otwarci na eksperymenty i chętnie próbują nowości rynkowych.
Od którego napoju Polacy zwykle zaczynają dzień? To zupełnie osobiste preferencje. Są osoby, które nie wyobrażają sobie poranka bez aromatycznej, czarnej kawy. Inni wybierają herbatę, tym bardziej, że w tym segmencie wybór jest ogromny. Jak podkreśla Karolina Mańkowska, Analityczka ASM Sales Force Agency – najpopularniejsze, czarne herbaty coraz częściej ustępują miejsca zielonym, białym lub owocowym. Możliwości napojów herbacianych aromatyzowanych są właściwie nieograniczone a w wielu miejscach można już spotkać specjalistyczne sklepy, które oferują szeroki wybór mieszanek herbat z najsłynniejszych części świata, w których są one uprawiane. Jeśli więc ktoś nie przepada za kawą lub omija ją szerokim łukiem ze względów zdrowotnych, może cieszyć się szeroką ofertą herbat, którą znajdzie w każdej z sieci handlowych.

A jeśli kawa? „Coraz częściej konsumenci wybierają kawę z domowego ekspresu, który mieli kawę tuż przed parzeniem. Dzięki takiemu rozwiązaniu konsument może wybrać dokładny rodzaj ziaren, które będzie chciał zaparzyć, ma wybór co do sposobu jej zmielenia a często także może ustawić poziom temperatury wody w jakiej kawa zostanie zaparzona. Tego rodzaju szerokiego wyboru nie będziemy mieli w przypadku korzystania z ekspresu na kawę w kapsułkach” – komentuje Karolina Mańkowska. Cały czas stosowane są także popularne ekspresy przelewowe, w których również możemy wybrać rodzaj i poziom zmielenia kawy, część urządzeń posiada także młynek i mieli kawę przed jej zaparzeniem w filtrze. Wydaje się, że w ostatnich latach kawa zdobywa coraz więcej zwolenników, zwłaszcza, że rozwój kawiarnianych sieci nad Wisłą jest naprawdę imponujący. Jednak producenci herbaty łatwo się nie poddadzą. Także w kawiarniach można cieszyć się filiżanką aromatycznej herbaty, np. z ulubionymi dodatkami. No to kawa czy herbata?

Kraj herbatą płynący

Obecnie polski rynek herbaty wart jest około 2 mld zł, polscy konsumenci kupują co roku ponad 30 tys. ton suszu herbacianego, co plasuje nas na czwartym miejscu w Europie. W 2022 roku polski rynek herbaty wygenerował przychody na poziomie 460,13 mln dolarów.

Herbata jest dobra na każdą okazję i dla każdego, pijemy ją cały rok, nawet kilka razy dziennie. Herbata ekspresowa w torebkach spożywana jest zazwyczaj 2-3 razy dziennie (34,05% respondentów); raz dziennie spożywa ją prawie 30%, a 4 razy dziennie niespełna 11% konsumentów. Do spożywania tej herbaty kilka razy w tygodniu przyznaje się 14,82%, a 10,57% badanych konsumuje ten napój zaledwie raz w tygodniu lub rzadziej. Nieco inaczej prezentują się wybory respondentów w kategorii herbaty sypkiej, której spożywanie deklaruje nieco ponad 30% z nich. Dla porównania herbatę ekspresową pija ponad 71% badanych Polaków. Otóż ponad połowa konsumentów spożywających herbatę sypką – pija ją tylko kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Picie herbaty raz dziennie deklaruje 26,57%, 2-3 razy dziennie 17,3%, a cztery razy dziennie lub częściej jedynie 4,52%1.

Herbata na świecie


 Na całym świecie wypija się jej aż 3 mld filiżanek dziennie! Globalny rynek herbaty w 2022 roku osiągnął wartość 220,7 mld dolarów, a według prognoz Statista Consumet Market Insights do 2025 roku powiększy się do 268,5 mld dolarów. Produkcja herbaty na świecie jest skupiona przede wszystkim w Azji, chociaż entuzjastów tego gorącego napoju nie brakuje w innych zakątkach świata2.

Jeśli kawa, to…

Z okazji Światowego Dnia Kawy Bolt Food – platforma do zamawiania jedzenia z restauracji oraz Bolt Market, czyli platforma do zamawiania zakupów spożywczych z szybką dostawą, postanowiły sprawdzić, jakie są zwyczaje ich użytkowników, jeśli chodzi o konsumpcję i zakup kawy. Użytkownicy Bolt Food kawę zamawiają rano i często wybierają do niej śniadania na słono. Z obserwacji firmy wynika, że największą popularnością cieszył się zestaw z kanapką, tartą lub croissantem a do tego kawa. A jeśli kawa, to najczęściej wybierana była kawa latte. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się kawa cappuccino i americana.

Okazuje się, że wśród użytkowników Bolt Marketu wygrywa wysublimowany pragmatyzm, ponieważ najlepiej na platformie sprzedaje się kawa mielona. Za nią kolejną najpopularniejszą jest biurowa rozpuszczalna a dopiero potem ziarnista. Najmniejszą popularnością w ofercie cieszą się kapsułki kawy. Użytkownicy Bolt Markt zwykle uzupełniają swoje zapasy średnio raz w tygodniu, a najczęściej wybieranym typem jest 100% Arabika. Jednak równie dużą popularnością cieszy się miks Arabiki i Robusty3.

Polacy w czołówce europejskich kawoszy?

Według danych Euromonitora Polska znajduje się w TOP 5 krajów pod względem ilości sprzedawanej kawy, ustępując miejsca tylko Niemcom, Francji, Hiszpanii i Włochom. Co ciekawe, Polacy przede wszystkim kupują kawę do samodzielnego parzenia w domu – a do wyboru mają kawę m.in. w ziarnach, w kapsułkach lub rozpuszczalną4.

Aromat kawy o poranku to coś, co budzi do życia wiele osób i jest rytuałem każdego dnia. Herbata – jest z kolei miłą towarzyszką śniadania. Polski konsument już od dawna docenia głębię smaku tych napojów i z uwagą dobiera wariant produktu, który ma kupić. Kawa czy herbata – to pytanie często pada o poranku. Niezależnie co wybierzemy, ważne, aby początek dnia był momentem do podładowania baterii i dał nam odpowiednią energię na resztę dnia.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: Dane TGI, Kantar Polska, styczeń – grudzień 2023
2 źródło: wiadomoscispozywcze.pl
3 źródło: Badanie Bolt z okazji światowego dnia kawy 2023
4 źródło: Platforma ERLI


Fot: Pixabay




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,