Z rynku FMCG

Wielkanocne wyzwania i trendy w branży słodyczy

Piątek, 29 marca 2024
Święta Wielkanocne to jedna z najważniejszych okazji sprzedażowych w roku dla firm z sektora spożywczego, w tym dla branży czekoladowej. Na naszych stołach goszczą wtedy sałatki, jajka oraz przeróżne wypieki i słodkości. Jest to także czas wspólnego gotowania, pieczenia i smakowania ulubionych potraw i słodyczy – niestety, upływający w ostatnich latach także pod znakiem szybujących cen produktów. Eksperci firmy Wedel przyglądają się wielkanocnym trendom i komentują tegoroczną ofertę.
Po okresie wysokiej inflacji i wzrostów cen produktów spożywczych najbliższa Wielkanoc będzie prawdopodobnie pierwszą od kilku lat, podczas której żywność nie będzie droższa w porównaniu do roku poprzedzającego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy koszyk zawierający podstawowe świąteczne produkty żywnościowe staniał. Niestety znaczącego wzrostu cen żywności należy spodziewać się tuż po Wielkanocy, a wpływ na to będzie miało zaplanowane przywrócenie podatku VAT na żywność. Nie dotyczy on bezpośrednio słodyczy czekoladowych, niestety w tym przypadku na podwyżki wpłyną gwałtownie rosnące ceny kakao.

– Producenci słodyczy czekoladowych są pod ogromną presją kosztową. Ceny kakao na światowych giełdach osiągają bardzo wysokie poziomy, niezwykle trudno jest oszacować, w którym momencie ten wzrost się zatrzyma. Jeszcze rok temu mówiliśmy o cenach na poziomie 2000 GBP za tonę, teraz jest to ponad 8000 GBP. Sytuacja związana z kluczowym surowcem do produkcji czekolady przełoży się w najbliższym czasie na ceny produktów w sklepach – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej i ESG w firmie Wedel.

Przed trudnymi decyzjami cenowymi stają wszyscy producenci słodyczy czekoladowych – nie tylko w Polsce. Nasz kraj to aktualnie największy rynek słodyczy w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego wartość w okresie luty 2022 – marzec 2023 osiągnęła 11 mld zł, jest to wzrost o 12,9% rdr. Jednak w ujęciu ilościowym zanotowaliśmy spadek o 1,4% do 209,5 tys. ton1.

– Mimo obecnych zawirowań w długiej perspektywie nasz rynek słodyczy ma przed sobą optymistyczne prognozy. Wpływa na to rosnąca konsumpcja, która do 2026 roku ma się zwiększyć do 6,4 kg czekolady na osobę z obecnych 5,8 kg2, jak i skuteczne zwiększanie sprzedaży na rynkach zagranicznych – dodaje Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Trendy konsumenckie, czyli czas na przyjemność w kuchni

Wielkanocne gotowanie i pieczenie w domu od lat stanowi dla wielu obowiązkowy element świątecznych przygotowań – często międzypokoleniowych. W ostatnim czasie staje się jeszcze bardziej popularny, m.in. za sprawą całej masy inspiracji kulinarnych. Dla wielu z nas jest to doskonała okazja do zabawy i radości płynącej z gotowania i spędzania czasu razem, a także podjadania czekolady. W ramach swojej kulinarnej inicjatywy marka E.Wedel zachęca do samodzielnego gotowania i pieczenia, dzieląc się czekoladowymi inspiracjami. Można znaleźć je m.in. na dedykowanej stronie https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/przepisy/kolekcje/wielkanocna, w tym desery w wielkanocnej odsłonie.

Dla tych, którzy poszukują szybkich i gotowych, ale równie pysznych rozwiązań kulinarnych, firma Wedel we współpracy z partnerem licencyjnym przygotowała trzy propozycje gotowych ciast, które dostępne są od marca w stałej sprzedaży w sieci Biedronka. W ofercie znalazły się: Mus czekoladowy, Sernik Zebra i Brownie – wszystkie pełne czekoladowego smaku charakterystycznego dla produktów Wedla.

Przechwytywanie_1.JPG

Wielkanoc pełna przyjemności od E.Wedel

W tegorocznym portfolio wielkanocnym marki E.Wedel można znaleźć propozycje znane od lat, jak i nowości – wszystkie w opakowaniach z wielkanocnym lub wiosennym motywem. Wśród stałych pozycji są figurki zająca w trzech wzorach – z niesforną grzywką, w okularach, bez ząbka czy z zawadiackim klapniętym uszkiem – czekoladowe jajeczka z nadzieniem karmelowym z dodatkiem chrupek, Mieszanka Wedlowska i Baryłki. Ponadto w tym roku powraca także limitowany wariant Ptasie Mleczko® Tarta Cytrynowa.

– Z okazji nadchodzących świąt przygotowaliśmy nowości, a także odświeżone odsłony naszych kultowych produktów. Na wielkanocnym stole nie może zabraknąć jednego z najpopularniejszych wedlowskich przysmaków, jakim jest Ptasie Mleczko®. O tym, jakim cieszy się uznaniem, świadczy m.in. to, że produkt ten jest liderem polskiego rynku wśród pianek w czekoladzie z udziałem wartościowym 65,9%3. Z okazji świąt i rozpoczynającej się wiosny do oferty marki powraca uwielbiane przez konsumentów Ptasie Mleczko® Tarta Cytrynowa w białej czekoladzie – mówi Karolina Wróblewska, Kierowniczka Marketingu w firmie Wedel.

Wedel_Wielkanoc.jpeg

Wielkanoc to tradycyjnie moment, w którym budujemy nastrój, cieszymy się wspólnym czasem spędzonym z rodziną. Podczas wielkanocnych przygotowań poszukiwane są produkty wyjątkowe, unikatowe i wysokiej jakości.  Dużą popularnością cieszą się ręcznie robione produkty dostępne w sieci Pijalni Czekolady E.Wedel.

– Najczęściej wybierane są figurki z czekolady, takie jak pisanki, zajączki czy baranki, które bardzo często stanowią element koszyka wielkanocnego lub dekoracji stołu świątecznego. Rośnie sprzedaż personalizowanych wyrobów, takich jak Torcik Wedlowski z własną dedykacją (w formie ręcznej dekoracji), a także zapotrzebowanie na produkty do samodzielnego gotowania w domu – mówi Daniel Kucharski, Prezes Zarządu Pijalnie Czekolady sp. z o.o.

Oferta sieci Pijalni Czekolady E.Wedel dostępna jest na stronie https://wedelpijalnie.pl/, dedykowaną wielkanocną ofertę E.Wedel można znaleźć na: https://wedel.pl/nasze-produkty/inne/wielkanoc.




1  E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa i wolumenowa, zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej, okres skumulowany tydzień 09’2023 - 08’2024 (w/e 25.02.2024) i 09’2022 - 8’2023 (w/e 26.02.2023), Słodycze, Rynek czekoladowy.
Dane Euromonitor International, a market research provider.
3  E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, udział w sprzedaży wartościowej, okres skumulowany tydzień 09’2023 - 08’2024, Kategoria Praliny, Pianki w czekoladzie.



Źródło: Wedel
Fot: mat. prasowe





tagi: Wielkanoc , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,