Kategorie produktów

Wędliny - segment premium

Poniedziałek, 17 grudnia 2007 HURT & DETAL Nr 12 (22) / 2007
W okresie świąt Bożego Narodzenia wszyscy konsumenci znacznie chętniej sięgają po droższe, bardziej ekskluzywne produkty, które na co dzień nie zawsze goszczą na ich stołach. Święta to wyjątkowy czas i atmosfera, którą chcemy podkreślać także przez najlepsze dania i potrawy stawiane na stole. Przekłada się to na wzmożoną sprzedaż w okresie świątecznym wędlin segmentu Premium.

Segment produktów Premium na polskim rynku od 2004 roku systematycznie wzrasta, a zaraz za tym wzrostem idzie rozwój technologii produkcji. Jak twierdzi Cezary Szyłak, szef marke­tingu PMB S.A., można zatem postawić tezę, że jedną z głównych przyczyn powiększania się segmentu Premium jest jakość tych wyro­bów, ale okazuje się, że nie tylko. Produkty Premium, oprócz dosko­nalej jakości, charakteryzują się też wysoką ceną.

Co zatem skłania Polaków do sięgania właśnie po nie? Zgod­nie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu roku pen­sje Polaków wzrosły średnio o ponad 10 procent, co bezpośrednio przekłada się na jeszcze większy wzrost rozporządzalnego dochodu, czyli pieniędzy, które pozostają konsumentom po opłaceniu stałych świadczeń. Ten, który dawniej jadł kaszankę, dziś je kiełbasę, ten któ­ry jadł kiełbasę, dziś wybiera urodzajne szynki. Nie ma w tym nic złe­go. To dowód na polepszenie się gustów oraz sukcesywne bogacenie się społeczeństwa.

„Klasyfikacja wędlin na „main stream" i „Premium" w PMB związana jest nie tylko z plana­mi marketingowymi, ale i pro­cesami technologicznymi.

Produkty Premium, np. kin­dziuk, pasturma, kumpiak czy seria wiejska - to produkty długo dojrzewające. W specjal­nych warunkach mięso kruszeje i dojrzewa nawet kilka tygodni. Po upływie tego czasu wędlina, nabiera niepowtarzalnego sma­ku i walorów" - wyjaśnia Leszek Czemiel, prezes zarządu PMB S.A.

Jednak wędliny Premium to nie tylko świetna jakość na stole, ale też świetna jakość marke­tingu. Przykładem może być wspominany kindziuk, ponie­waż wędlina ta posiada wyjąt­kowe opakowanie. Kindziuk był też reklamowany w radio, TV TVN i na bilbordach, przygotowane są również specjalne promocje dla odbiorców handlujących towarami Premium.

Wzrost zainteresowania wędlinami z „najwyższej półki" zauważa także Sławomira Zimoska, wiceprezes zarządu ds. handlu firmy „Stół Polski". „Można powiedzieć, że w coraz większym stopniu ży­jemy po to, aby jeść, a nie jemy, żeby żyć. Dlatego też znajdujące się w naszej ofercie serie produktowe jak: „Wędliny z góralskiej beczki", „Wędliny mistrza Zygmunta", czy „Wędliny jak za Gierka", cieszą się du­żym, stale rosnącym powodzeniem. Sukces tych serii produktowych najlepiej świadczy o tym, że warto stawiać na wyroby z tzw. wyższej półki" - ocenia Sławomira Zimoska.

Na tradycję postawiło PPHU Duda-Bis z Sosnowca i wprowadziło do swojej oferty nową linię - „Z Wę­dzarni Dziadka". „W okresie świątecznym obserwu­jemy znaczny wzrost sprzedaży produktów z seg­mentu premium. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się schab ze śliwką, schab z morelą, oraz szynki tradycyjnie wędzone" - mówi Konrad Ka­welczyk, kierownik działu promocji tej firmy.

Również zmieniające się w społeczeństwie przy­zwyczajenia do znanych marek (zaufanie oraz gwa­rancja jakości i standardu) mają wpływ na wzrost sprzedaży droższych produktów. Wzmacniany jest on przez podróże Polaków i poznawanie przez nich różnych kuchni, potraw i produktów narodowych, takich jak np. szynki Serano czy Parma. Takie impor­towane produkty także plasują się w kategorii pre­mium - podkreśla Andrzej Pawelczak, dyrektor ds. PR firmy Animex.

Okres świąteczny to dobry czas, żeby wprowadzić do oferty nowe produktu Premium.

Na przykład firma DROP S.A. poleca w tym roku Perliczkę Wielkopol­ską. „Sam ptak jest kojarzony z wysokiej jakości mięsem o niepowta­rzalnych walorach smakowych, łączącego w sobie delikatność drobiu i nutkę dziczyzny (porównywany do smaku bażanta, czy przepiórki).

Niska zawartość tłusz­czu w mięsie perlic (ok. 9,0%), a co za tym idzie jego niska kaloryczność (ok. 160 kcal/100g) spra­wia, że jest ono prefe­rowane przez wszyst­kie grupy społeczne" - mówi Grzegorz Gę­siarek z działu marketingu DROP S.A.. Wyjaśnia, że ten wyrób produkowany jest w tradycyjny sposób, w warunkach zbliżo­nych do naturalnych, przy wykorzystaniu pasz wytworzonych z ziarna zbóż, bez jakichkolwiek dodatków składników zwierzęcych oraz stymulatorów wzrostu. Dania kulinarne z per­liczki przeznaczone są dla amatorów kuchni tradycyj­nej i wyszukanej. Obecnie pro­dukt w postaci tuszki świeżej i mrożonej dostępny jest w zorganizowa­nych sieciach han­dlowych oraz w formie gotowej w wielu restauracjach.

Na rozwój segmentu premium mają więc wpływ przede wszystkim dwa czynniki: coraz większe znaczenie przywiązywane do jakości żywności oraz rosnąca zamoż­ność Polaków. Nasze społeczeństwo staje się coraz bogatsze, a zatem konsumenci częściej mogą pozwolić sobie na zakup droższych wyrobów wędliniarskich, bez konieczności rezygnacji z innych przyjem­ności. Wszystko wskazuje więc na to, że segment premium będzie się nadal dyna­micznie rozwijał, zwiększając swój udział w rynku.

2007-12-17

tagi: wędliny premium,duda,animex,pmb,mięso,rynek wędlin,premium ,