Segment produktów Premium na polskim rynku od 2004 roku systematycznie wzrasta, a zaraz za tym wzrostem idzie rozwój technologii produkcji. Jak twierdzi Cezary Szyłak, szef marketingu PMB S.A., można zatem postawić tezę, że jedną z głównych przyczyn powiększania się segmentu Premium jest jakość tych wyrobów, ale okazuje się, że nie tylko. Produkty Premium, oprócz doskonalej jakości, charakteryzują się też wysoką ceną.
Co zatem skłania Polaków do sięgania właśnie po nie? Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu roku pensje Polaków wzrosły średnio o ponad 10 procent, co bezpośrednio przekłada się na jeszcze większy wzrost rozporządzalnego dochodu, czyli pieniędzy, które pozostają konsumentom po opłaceniu stałych świadczeń. Ten, który dawniej jadł kaszankę, dziś je kiełbasę, ten który jadł kiełbasę, dziś wybiera urodzajne szynki. Nie ma w tym nic złego. To dowód na polepszenie się gustów oraz sukcesywne bogacenie się społeczeństwa.
„Klasyfikacja wędlin na „main stream" i „Premium" w PMB związana jest nie tylko z planami marketingowymi, ale i procesami technologicznymi.
Produkty Premium, np. kindziuk, pasturma, kumpiak czy seria wiejska - to produkty długo dojrzewające. W specjalnych warunkach mięso kruszeje i dojrzewa nawet kilka tygodni. Po upływie tego czasu wędlina, nabiera niepowtarzalnego smaku i walorów" - wyjaśnia Leszek Czemiel, prezes zarządu PMB S.A.
Jednak wędliny Premium to nie tylko świetna jakość na stole, ale też świetna jakość marketingu. Przykładem może być wspominany kindziuk, ponieważ wędlina ta posiada wyjątkowe opakowanie. Kindziuk był też reklamowany w radio, TV TVN i na bilbordach, przygotowane są również specjalne promocje dla odbiorców handlujących towarami Premium.
Wzrost zainteresowania wędlinami z „najwyższej półki" zauważa także Sławomira Zimoska, wiceprezes zarządu ds. handlu firmy „Stół Polski". „Można powiedzieć, że w coraz większym stopniu żyjemy po to, aby jeść, a nie jemy, żeby żyć. Dlatego też znajdujące się w naszej ofercie serie produktowe jak: „Wędliny z góralskiej beczki", „Wędliny mistrza Zygmunta", czy „Wędliny jak za Gierka", cieszą się dużym, stale rosnącym powodzeniem. Sukces tych serii produktowych najlepiej świadczy o tym, że warto stawiać na wyroby z tzw. wyższej półki" - ocenia Sławomira Zimoska.
Na tradycję postawiło PPHU Duda-Bis z Sosnowca i wprowadziło do swojej oferty nową linię - „Z Wędzarni Dziadka". „W okresie świątecznym obserwujemy znaczny wzrost sprzedaży produktów z segmentu premium. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się schab ze śliwką, schab z morelą, oraz szynki tradycyjnie wędzone" - mówi Konrad Kawelczyk, kierownik działu promocji tej firmy.
Również zmieniające się w społeczeństwie przyzwyczajenia do znanych marek (zaufanie oraz gwarancja jakości i standardu) mają wpływ na wzrost sprzedaży droższych produktów. Wzmacniany jest on przez podróże Polaków i poznawanie przez nich różnych kuchni, potraw i produktów narodowych, takich jak np. szynki Serano czy Parma. Takie importowane produkty także plasują się w kategorii premium - podkreśla Andrzej Pawelczak, dyrektor ds. PR firmy Animex.
Okres świąteczny to dobry czas, żeby wprowadzić do oferty nowe produktu Premium.
Na przykład firma DROP S.A. poleca w tym roku Perliczkę Wielkopolską. „Sam ptak jest kojarzony z wysokiej jakości mięsem o niepowtarzalnych walorach smakowych, łączącego w sobie delikatność drobiu i nutkę dziczyzny (porównywany do smaku bażanta, czy przepiórki).
Niska zawartość tłuszczu w mięsie perlic (ok. 9,0%), a co za tym idzie jego niska kaloryczność (ok. 160 kcal/100g) sprawia, że jest ono preferowane przez wszystkie grupy społeczne" - mówi Grzegorz Gęsiarek z działu marketingu DROP S.A.. Wyjaśnia, że ten wyrób produkowany jest w tradycyjny sposób, w warunkach zbliżonych do naturalnych, przy wykorzystaniu pasz wytworzonych z ziarna zbóż, bez jakichkolwiek dodatków składników zwierzęcych oraz stymulatorów wzrostu. Dania kulinarne z perliczki przeznaczone są dla amatorów kuchni tradycyjnej i wyszukanej. Obecnie produkt w postaci tuszki świeżej i mrożonej dostępny jest w zorganizowanych sieciach handlowych oraz w formie gotowej w wielu restauracjach.
Na rozwój segmentu premium mają więc wpływ przede wszystkim dwa czynniki: coraz większe znaczenie przywiązywane do jakości żywności oraz rosnąca zamożność Polaków. Nasze społeczeństwo staje się coraz bogatsze, a zatem konsumenci częściej mogą pozwolić sobie na zakup droższych wyrobów wędliniarskich, bez konieczności rezygnacji z innych przyjemności. Wszystko wskazuje więc na to, że segment premium będzie się nadal dynamicznie rozwijał, zwiększając swój udział w rynku.
2007-12-17
tagi: wędliny premium,duda,animex,pmb,mięso,rynek wędlin,premium ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...