Z rynku FMCG

Superowoce, a polskie!

Piątek, 16 lutego 2024 HURT & DETAL Nr 02/216. Luty 2024
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej uznaje owoce jagodowe za polskie superowoce. Mamy sprzyjający klimat i tradycje uprawy, a w pandemii bardzo wzrosła świadomość ich walorów. Przedstawiamy wyniki najnowszych badań Kantar Polska*. Wiedza o tym co wybierają i co wiedzą konsumenci owoców jagodowych.
W ramach monitoringu konsumpcji swoje historyczne maksima osiągnęły w 2023 r.: maliny, borówki, jagoda kamczacka, agrest, czerwone porzeczki, truskawki, jeżyny, rokitnik oraz minikiwi. Wieloletnie miesięczne „rekordy” były ustanawiane aż 36 razy.

W samym tylko czerwcu truskawki jadło 90% Polaków 15+, tj. 29,1 mln osób. W lipcu penetracja jagody kamczackiej osiągnęła 17%, agrestu 29%, a czerwonej porzeczki 31%. W sierpniu jeżyny jadło 28% Polaków. W październiku polskie minikiwi próbowało 18% badanych. W grudniu przetwory z rokitnika jadło 13%.

Spektakularne wyniki miesięczne odnotowały maliny, które w lipcu jadło 62% Polaków, tj. 20 mln osób. Borówki w sierpniu jadło po raz pierwszy aż 56% badanych, tj. 18,1 mln. W polskim sezonie – od lipca od września – „co najmniej raz w tygodniu” je borówki już blisko połowa Polaków (44%). Porównując częstotliwość spożycia owoców w 2023 r. do 2021 r. największy wzrost w grupie jedzących „w sezonie kilka razy w tygodniu” zanotowały właśnie borówki (wzrost o 7 p.p.) i maliny (wzrost o 5 p.p.).

 Najpopularniejsze i ulubione

Najpopularniejszymi są truskawki (97%), maliny (87%), borówki (80%), porzeczki czerwone i czarne – co ciekawe w tej właśnie kolejności, bo odpowiednio 65 i 63% – a także aronia i jej przetwory (45%).

Ulubionymi owocami Polaków są truskawki (41% – wzrost o 6 pp. w porównaniu z 2021 r.). Wśród owoców jagodowych na podium znalazły się maliny i borówki.

 W sezonie i poza sezonem

Najbardziej wyczekiwane są polski truskawki (59%). Większość (82%) jada owoce sezonowe także poza polskim sezonem. Najwięcej truskawki (23%), maliny i borówki (po 13%).

 W czym tkwi atut jagodowych?

Korzyści wynikające z konsumpcji wymienia każdy (97%). Zdaniem Polaków największą korzyścią płynącą z jedzenia owoców jest smak, deklarowany przez 4/10 badanych (41%).

Poza walorami smakowymi, zwracamy uwagę na kwestie prozdrowotne. Co trzeci Polak równolegle wskazuje na zdrowe odżywianie (35%) czy wzmacnianie odporności (33%). Od początku pandemii o ponad 50% wzrósł odsetek osób, które postrzegają owoce jako wzmacniające odporność organizmu. W latach 2019-21 był to wzrost z 21 do 30 p.p., w okresie 2021-23 o dalsze 3 p.p.

Dalej znalazły się korzyści związane z zawartością witamin, minerałów i antyoksydantów. Aż 25% Polaków wskazało, że owoce jagodowe mają korzystny wpływ na samopoczucie i zdrowy wygląd.

Fokus na zdrowie zwiększa także konsumpcję przetworów z owoców i mrożonek owocowych. Zyskały one w ogólnym spożyciu względem pomiaru sprzed 2 lat (12/2023 vs. 12/2021). Wzrosło także spożycie owoców suszonych, kandyzowanych i liofilizowanych (11%, wzrost o 4 p.p.).

 Czas na polski „berry time”

Owoców jemy ciągle zbyt mało. Co piąty (19%) badany wie, że owoce i warzywa powinny stanowić połowę tego co jemy. Podobny odsetek Polaków odżywia się pod tym względem zgodnie z zaleceniami dietetyków. Wyzwaniem jest połowa badanych (50%), która sądzi, że ilość, którą spożywają jest wystarczająca. Co ciekawe, percepcja zbyt wysokich cen jest barierą dla 19% konsumentów.

Potencjał do wzrostów na rynku owoców, zwłaszcza owoców jagodowych, jest zatem ciągle duży. Trzeba tylko skuteczniej komunikować zalecenia dietetyków. Owoce i warzywa powinny stanowić połowę tego co jemy. Badania pokazują, że dziś 4 na 5 Polaków jeszcze o tym nie wie.



* źródło: Kantar 2019-2023 i sondaż z 12/2023, w ramach projektu KZGPOiW – „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,