Kategorie produktów

Azja na talerzu

Środa, 17 stycznia 2024 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 01/215. Styczeń 2024
W kuchni azjatyckiej nie ma miejsca na nudę. Potrawy japońskie, chińskie, tajskie, koreańskie czy wietnamskie charakteryzują się bogactwem i różnorodnością smaków. Zawdzięczamy je oryginalnym składnikom i przyprawom, z których wiele ma bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Również sposób przygotowania niektórych potraw jak gotowanie na parze czy w woku sprzyja prozdrowotnym trendom.
Jeżeli na co dzień nie mieszkamy w Azji, bywamy tam tylko na wakacjach, planujemy pobyt w jednym z tych krajów, albo po prostu lubimy tamtejsze potrawy, ale znamy je z restauracyjnych menu – wprowadzenie azjatyckich smaków do naszego jadłospisu nie będzie trudne. W polskich sklepach znajdziemy naprawdę szeroki wybór produktów, które pozwolą nam w domowych kuchniach przygotować wiele wyjątkowych przysmaków rodem z Azji.

Kuchnia dla każdego

Pad thai z krewetkami, wietnamska zupa pho, sajgonki, ramen to tylko jedne z wielu popularnych i lubianych potraw kuchni azjatyckiej. Co ciekawe w większości dań praktycznie wcale nie korzysta się z produktów mlecznych, podstawę stanowią często soja i tofu. Dlatego ważne, aby poza odpowiednimi rodzajami ryżu, przyprawami czy sosami – mieć odpowiednio dobraną ofertę w sklepie. Papier ryżowy, makaron sojowy, sos ostrygowy, pędy bambusa czy mleczko kokosowe to już niezbędnik w dobrze zaopatrzonej placówce handlowej. Wbrew pozorom dania azjatyckie – mając dobrej jakości produkty – są całkiem proste w przygotowaniu. Wystarczy kilka odpowiednich składników, przypraw czy sosów, by uzyskać oryginalny smak potraw azjatyckich w polskiej domowej kuchni.

Kuchnia azjatycka będzie doskonałym wyborem dla każdego, jest lekka i niskokaloryczna, a przy tym zaspokaja apetyt i dodaje energii. Poza ciekawymi doznaniami smakowymi, znana jest także z filozofii żywienia i zrównoważonego stylu życia. Powszechnie uważana jest za zdrową ze względu na obecność świeżych składników, dużej ilości warzyw i ryb.

Sosy i przyprawy – niezbędny dodatek

W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania kuchnią orientalną, co przekłada się na dynamiczny rozwój rynku przypraw orientalnych (jednoskładnikowych i mieszanek) oraz sosów w płynie (w tym sosu sojowego).

Przyprawy jednoskładnikowe takie jak imbir, kurkuma są bardzo często wykorzystywane w daniach orientalnych. Jak wynika z danych CMR klienci z roku na rok coraz częściej decydują się na zakup tych przypraw. „W okresie od stycznia do listopada 2023 r. liczba transakcji sprzedaży imbiru i kurkumy wzrosła o ponad 11% w porównaniu do roku poprzedniego w sklepach małoformatowych i supermarketach. Konsumenci mogą znaleźć je na sklepowych półkach w połowie tych sklepów, wybierając z średnio dwóch dostępnych wariantów. Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku średnia cena imbiru wzrosła o 12%, a w przypadku kurkumy poniżej 9% porównując badany okres do analogicznego w roku poprzednim. Jeżeli weźmiemy pod uwagę przyprawy w formie mieszanek do kuchni orientalnej, to trudno nie wspomnieć o curry oraz garam masala. Jeden i drugi produkt rośnie pod względem liczby transakcji rok do roku o około 2%. Curry jest popularne i dostępne w ponad połowie sklepów małoformatowych i supermarketów, natomiast garam masala jedynie w 4% tych sklepów. Jak podaje CMR średnia cena mieszanek curry w okresie 01-11.2023 w porównaniu do roku poprzedniego wzrosła o 10%, w przypadku garam masala cena rok do roku wzrosła w niewielkim stopniu” – komentuje Łukasz Macheta, CMR.

W kategorii sosów w płynie wg danych CMR od stycznia do listopada 2023 liczba sprzedanych opakowań wzrosła o ponad 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej w sklepach małoformatowych i supermarketach. Najpopularniejszym sosem w płynie jest sos sojowy, który jest bardzo mocno związany z kuchnią orientalną i posiadający niemal połowę udziałów w liczbie sprzedanych opakowań w sprawdzanym okresie. Oprócz niego konsumenci coraz częściej sięgali po takie sosy jak teriyaki czy rybny, notują one największe niemal 30% wzrosty w liczbie sprzedanych opakowań rok do roku. Sosy w płynie dostępne są w 4 na 10 sklepów małoformatowych i supermarketach, ze średnią liczbą 4 wariantów dostępnych na sklepie. Średnia cena sosów w płynie wzrosła rok do roku o ponad 13%, natomiast największą zmianę średniej ceny zanotowały sosy sriracha – wzrost wyniósł ponad 40%.

Polacy w ostatnich latach coraz chętniej sięgają po egzotyczne smaki, takie jak curry, ostra papryka, suszony imbir czu kurkuma. Natomiast w przypadku sosów, cała kategoria rośnie pod względem wartości i wolumenu zakupów, na co wpływ ma fakt, że zasmakowaliśmy w egzotycznych potrawach, do których używa się zarówno przypraw, jak i sosów charakterystycznych dla regionów, z których one pochodzą, czyli np. sosu sojowego, srirachy i słodkiego sosu chilli.

Fuzja kultur

Branża gastronomiczna to dynamiczny obszar, w którym wiele się dzieje. Pyszne.pl razem z globalną agencją analityczną WGSN wyróżniła cztery warte uwagi, kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku. Jednym z nich jest trend fuzji kultur. To nie tylko mieszanie tradycji kulinarnych, ale także wykorzystywanie lokalnych składników do przyrządzania potraw z różnych zakątków świata. Dzięki temu powstają nieznane wcześniej połączenia. W ofercie polskich restauracji pojawiły się dania takie jak sushi burrito (połączenie japońsko-meksykańskie) czy „żuramen” (miks polskiego żurku i azjatyckiego ramenu).

Kuchnie azjatyckie charakteryzują się bogactwem smaków, wyjątkowymi aromatami, a także dużą różnorodnością. Posiadając w sklepie odpowiednio zaopatrzone podstawowe kategorie jak produkty ryżowe czy sojowe, a także rozbudowując nieco strefę przypraw i sosów – o orientalne nuty – z pewnością spełnimy podstawowe potrzeby zakupowe wielbiciela azjatyckich potraw.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,