Wywiady

Asseco: czas na rozwiązania z obszaru AI

Piątek, 17 listopada 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Wymagający rynek FMCG potrzebuje obecnie rozwiązań skrojonych na miarę. O tym jak sprostać potrzebom klientów korzystając z najnowszych narzędzi technologii opowiada Paweł Mich, Director, Sales and Implementations, Solutions for FMCG Industry z Asseco Business Solutions.
Czy rynek FMCG jest gotowy na innowacje z zakresu AI? Na jakim etapie jest obecnie wykorzystanie sztucznej inteligencji w handlu?

Nigdy nie było lepszego momentu, aby rozpocząć swoją przygodę z rozwiązaniami z obszaru AI. Na przestrzeni relatywnie niedługiego okresu powstał szereg bardzo innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań – zaczynając od ChatGPT, dającego niemalże naturalną możliwość rozmowy z maszyną, poprzez rozwiązania Computer Vision, wspierające szybkie i precyzyjne rozpoznawanie sytuacji na półce sklepowej, a kończąc na rozwiązaniach z kategorii Systemów Rekomendacji dla FMCG. Na bazie rozmów z wieloma klientami z rynku FMCG, które miały na celu szczegółową analizę ich bieżących i przyszłych potrzeb oraz uważnie obserwując postęp technologiczny już jakiś czas temu podjęliśmy decyzję o rozwoju w kierunku rozwiązań AI. Dziś możemy pochwalić się kompleksową ofertą w tym zakresie.

Które z rozwiązań Asseco są obecnie najpopularniejsze?

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się właśnie rozwiązania z kategorii Systemów Rekomendacji dla FMCG, o których już wspominałem. Podczas rozmów z klientami bardzo często słyszymy, że posiadają oni bardzo duże ilości informacji – zarówno zgromadzonych z rynku na przestrzeni lat, jak i tych zbieranych na bieżąco. Dziś samo posiadanie danych to za mało. Potrzebne są rozwiązania, które połączą już istniejące informacje, oczyszczą oraz wzbogacą je o dodatkowe, biznesowo interesujące źródła, a na końcu przeanalizują. Z kolei wnioski i sugestie przedstawią w prosty do zrozumienia sposób. I właśnie tym zajmuje się nasz System Rekomendacji – oferowaniem sugestii biznesowych za pomocą których organizacje mogą świadomie podejmować korzystne decyzje wpływające na ich rozwój. Mogą to być przykładowo sugestie przyjęcia do obsługi klientów o wysokim potencjale sprzedażowym, odbycia wizyty u istniejącego klienta z powodu zagrożenia spowodowanego działaniem konkurencji czy też konkretnych działań – takich jak użycie dodatkowej ekspozycji, wprowadzenie konkretnego produktu do sprzedaży czy też renegocjacji kontraktu. Wachlarz dostępnych opcji jest szeroki i zaprojektowany tak, aby sprostać potrzebom naszych klientów.

Kompleksowość, łatwość obsługi, a może cena? Czego oczekują klienci od współczesnych narzędzi wsparcia sprzedaży?

Myślę, że szukają wszystkiego jednocześnie. Na rynku znajdziemy wiele firm, które specjalizują się albo w pozyskiwaniu danych, albo w ich łączeniu i przetwarzaniu, albo w analizowaniu i wyciąganiu wniosków. Naszą przewagą jest posiadanie w obrębie Platformy Asseco kompleksowej oferty rozwiązań ściśle ze sobą współpracujących i zapewniających pokrycie całego procesu technologicznego oraz biznesowego. Dzięki takiemu podejściu zdejmujemy z firm z nami współpracujących wiele zadań angażujących niemałe ilości ludzi i czasu. Pozwalamy skupić się na tym co jest najważniejsze, czyli na budowaniu biznesu. Sugestie biznesowe, które generuje nasz System Rekomendacji są w pełni zrozumiałe dla odbiorcy bez względu na to czy to dyrektor sprzedaży, kierownik regionalny czy też przedstawiciel handlowy. Położyliśmy bardzo duży nacisk właśnie na ten obszar, bo wiemy, że bez pełnej świadomości przy podejmowaniu decyzji ludzie będą się wahali, a w efekcie końcowym mogą całkowicie zrezygnować z obsługi sugestii. Właśnie z tego powodu sugestia oferowana przez System Rekomendacji szczegółowo wskazuje kogo dotyczy, z jakiego powodu się pojawiła właśnie w tym okresie – a co najważniejsze – jakie konsekwencje będzie miało jej przyjęcie.

Do kogo kierowana jest Wasza oferta? Czy tylko duże podmioty mogą skorzystać na rozwiązaniach Asseco?

Nasza oferta skierowana jest do każdej firmy, bez względu na jej rozmiar. W efekcie końcowym każda z firm dąży do tego, aby rozwijać swój biznes i docierać do coraz lepszych partnerów biznesowych z optymalnie dobranym asortymentem. Oczywiście im większy podmiot tym przeważnie łatwiej o dostęp do zbiorów danych tak potrzebnych w rozwiązaniach opartych na AI, ale nie oznacza to, że te średnie i mniejsze podmioty będą wykluczone z procesu. System Rekomendacji został tak zaprojektowany, aby skalował się do casu biznesowego. Podczas rozmów z klientami analizujemy szczegółowo jaki problem chcemy rozwiązać, jakie mamy dostępne dane, jakie dane możemy dostarczyć naszymi narzędziami oraz jak będziemy monitorować proces oraz efekt biznesowy. Dzięki temu możemy dobrać odpowiednie rozwiązanie dla danego klienta bez względu na jego rozmiar.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska



tagi: Asseco , AI , technika , technologia , handel , sprzedaż , rynek spożywczy ,