Kategorie produktów

Czas na kawę

Wtorek, 17 października 2023 HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Polskie gospodarstwa domowe chętnie kupują kawę przez cały rok, jednak czas świąt Wielkanocnych oraz Bożego Narodzenia to okresy, w których kupuje się więcej kawy. Napój ten jest chętnie wręczany jako prezent, towarzyszy przy uroczystościach rodzinnych będąc podawany gościom przy świątecznym stole.
Kawa jest produktem chętnie kupowanym przez Polaków. W okresie skumulowanym lipiec 2022 – czerwiec 2023 prawie 95% gospodarstw domowych dokonało zakupu tego produktu.

2/3 Polaków kupuje kawę mieloną

Kawa nie jest jednorodną kategorią i można ją podzielić na kilka segmentów. Segmentem o największym udziale jest kawa mielona – ma ona blisko 50% udziału w całej kawie w wolumenie i 38% w wartości. Co ciekawe, widoczny jest spadek zakupionego wolumenu oraz liczby nabywców i wzrost wartości tego segmentu w ostatnich okresach. Jednak wciąż blisko 2/3 Polaków sięga po ten typ kawy.

Segmentem, na który warto zwrócić uwagę jest kawa ziarnista, której udziały wolumenowe to blisko 29% i rosną w porównaniu do poprzednich okresów. Segment ten także rośnie wartościowo oraz przyciąga nowych nabywców, w przeciwieństwie do kawy mielonej. W danych z Panelu Gospodarstw Domowych GfK widać, że 36% gospodarstw kupuje ten typ kawy i wartość ta rośnie. Przyczyną sukcesu jest rozwój rynku ekspresów oraz postrzeganie kawy ziarnistej jako utrzymującej dłużej walory aromatyczne niż kawa mielona, czy też atrakcyjniejsza cena niż w przypadku kawy w kapsułkach.

Jak zauważa Tomasz Kościołek, popularnym segmentem jest wciąż kawa rozpuszczalna. W ostatnim roku po tę kawę sięgnęło blisko ¾ Polskich gospodarstw domowych, generując udział wolumenowy na poziomie 22%. Wartość tego segmentu rośnie dwucyfrowo, z drugiej strony ten typ kawy traci udziały wolumenowe. Wpływ na to zapewne ma dwucyfrowy wzrost ceny kawy w tym segmencie i wspominane już rozpowszechnienie się domowych ekspresów kawowych.

„Kawa w kapsułkach wciąż nie jest tak popularnym segmentem, jak pozostałe, trafiając do mniej niż 8% gospodarstw domowych z niewielkim udziałem wolumenowym w rynku kawy. Pomimo tanich ekspresów kapsułkowych, a także wygodnego sposobu przygotowania wątpliwości konsumentów może budzić wysoka cena za kilogram w stosunku do pozostałych segmentów kaw oraz kwestie związane z recyklingiem kapsułek” – podkreśla Consumer Panel Consultant w Consumer Panel Services GfK.

Niestandardowe eksperymenty kawowe

Młodsi odbiorcy są bardziej otwarci na niestandardowe eksperymenty. Na przykład, zainteresowanie napojami hybrydowymi, które łączą kawę z innymi napojami, według danych Mintel – wykazuje 54% respondentów w wieku 16-34, przy czym średnia dla wszystkich grup wiekowych wynosi 41%. Ważnym kierunkiem dla innowacji pozostaje nadal łączenie atrybutów przyjemnościowych ze zdrowiem. Myśląc o zawartości cukru, niemal połowa (47%) osób pijących kawę w Polsce potwierdza, że wersje napojów kawowych ready-to-drink z niską zawartością cukru/bez cukru są dla nich atrakcyjnym konceptem. Dodatkową możliwością są nowości wpisujące się w trend roślinny. Aż 46% osób pijących kawę w wieku 16-34 deklaruje, że powinno być na rynku więcej wariantów napojów kawowych ready-to-drink z dodatkiem roślinnych alternatyw dla mleka.

Ile kaw dziennie?1

Od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie – codziennie – dla zdrowia! Taki wniosek wynika z opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), która mówi, że bezpieczne dla zdrowia, dzienne spożycie kofeiny to ok. 400 mg, czyli mniej więcej od 3 do 5 filiżanek kawy. Działania Programu wspiera naukowa Rada Ekspertów.

Czy regularne picie kawy może mieć znaczenie w prewencji poważnych schorzeń wątroby, jak marskość czy nowotwory? Okazuje się, że tak – udowodniono związek między spożywaniem kawy a zmniejszeniem ryzyka zachorowania na nowotwór wątroby – już przy 2 filiżankach kawy dziennie malało ono o ponad 40%! Groźba zapadnięcia na nowotwór może być mniejsza także u osób, które już zmagają się z chorobą wątroby.

Tendy kawiarniane2

  • Coffee Speciality
W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwija się kultura picia coffee specialty. Kawy przelewowe z jasno palonych ziaren to domena dużych miast, jednak coraz częściej kawiarnie serwujące tego typu napary spotkamy także w mniejszych ośrodkach.
  • Kawa jako baza – napoje i desery
Współcześni konsumenci uwielbiają nowości, dynamizm i eksperymenty. W branży kawiarnianej odpowiedzią na ten trend jest wprowadzanie sezonowego menu, a w nim propozycji, w których kawa stanowi bazę lub dodatek do napoju. Mowa tu na przykład o wariacjach na temat lemoniad kawowych, espresso tonic, mojito kawowym, a w wersji zimowej – wszelkiej maści grzańcach. Z drugiej strony tego nurtu znajdują się kawy, które bardziej przypominają deser niż napój – z bitą śmietaną, karmelem, lodami czy masłem orzechowym.
  • Kawa zindywidualizowana
Dzisiejszy konsument chce zawsze znajdować się w centrum zainteresowania i niekoniecznie lubi wybierać to, co większość. Posiada też dużą świadomość tego, co służy jego organizmowi, a czego lepiej unikać. Kawa bywa też dla niektórych środkiem do wyrażenia siebie – swoich zainteresowań, stylu życia i światopoglądu.

Obecnie wartość rynku kawy w Polsce szacowana jest na blisko 7 mld zł. Przeciętny Polak wypija rocznie 2 kg ziaren kawy, co plasuje nas na 11 miejscu w światowym zestawieniu. Po kawę najczęściej sięgamy w domu lub w pracy, ale z roku na rok rośnie także nasz rodzimy rynek kawiarniany.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego





1 źródło: „Kawa i zdrowie" to program informacyjno-edukacyjny, zainicjowany w 2017 r. pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia (obecnie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego) przez Fundację „Żywność, Aktywność Fizyczna i Zdrowie”.
2 źródło: trendy kawiarniane w Polsce (prowly.com)




tagi: kawa , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,