Wywiady

Tetra Pak: Opakowanie zgodne ze stylem życia

Piątek, 15 września 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/211. Wrzesień 2023
Opakowania żywności to nie tylko bezpieczeństwo, ale też wizytówka firmy, znak rozpoznawczy. Obecnie duże znaczenie mają względy środowiskowe. Jak branża opakowaniowa radzi sobie z najnowszymi wyzwaniami? O tym wyjątkowym rynku opowiada Mauricio Contreras, Dyrektor Marketingu na Europę Wschodnią w Tetra Pak.
Branża opakowań nieustannie się zmienia. Jakie trendy są obecnie najsilniejsze?

Rynek jest bardzo dynamiczny i widać na nim kilka trendów. W centrum uwagi znajdują się kwestie środowiskowe, a opakowania na żywność i napoje odgrywają w tym przypadku kluczową rolę, dzięki wprowadzaniu zrównoważonych rozwiązań. Nasze opakowania są wykonane głównie z surowców pochodzenia roślinnego, a po opróżnieniu mogą zostać poddane recyklingowi na dużą skalę. Badania pokazują, że aż 84% konsumentów oczekuje, że firmy dostarczą im opakowania nadające się do recyklingu. Mocno działamy w obszarze tego, by kartony po napojach były częścią gospodarki o obiegu zamkniętym, a tym samym, by nie trafiały na wysypisko – bardzo nas cieszy, że nasze działania jednocześnie sprawiają, że opakowania są bardziej zrównoważone środowiskowo, a jednocześnie przyczyniają się do podnoszenia potencjału recyklingu w Europie.

Konsumenci oczekują także, by opakowania były zgodne z ich stylem życia – wygodne do korzystania w domu i poza nim, stanowiące cyfrowe narzędzie informacji. To ważne, by pozwalały one przekazać producentom wszystko to, czego potrzebują i umożliwiały interakcję. Tetra Pak odpowiada na wszystkie te potrzeby, dostarczając swoim klientom rozwiązania, które pomagają w skuteczny i odpowiedni sposób wykorzystać opakowanie jako kanał komunikacji.

Recykling, wykorzystanie surowców wtórnych i filozofia zrównoważonego rozwoju – to działania, które mają realny wpływ na poprawę kondycji naszej planety. Co jeszcze Tetra Pak robi dla środowiska?

W czerwcu tego roku, dzięki wspólnej inwestycji Tetra Pak i Stora Enso, w Ostrołęce uruchomiono nową linię do recyklingu opakowań kartonowych po żywności płynnej, dzięki czemu zwiększono dotychczasową wydajność ich przetwarzania do 75 tys. ton rocznie. Taki wzrost pozwoli na przyjęcie całego wolumenu kartonów po napojach sprzedawanych w Polsce, a także dodatkowych wolumenów z krajów ościennych. Takich inwestycji jest oczywiście więcej: w najbliższych latach Tetra Pak chce inwestować średnio do 40 mln euro rocznie w projekty związane z recyklingiem. Pamiętamy także, że poziom przetwarzania odpadów zależy również od poziomu zbiórki pustych opakowań. Dlatego proaktywnie edukujemy konsumentów, że właściwe sortowanie pozwoli odzyskać cenne surowce, które można wykorzystać ponownie. Z tego powodu cały czas w komunikacji podkreślamy, że opakowania kartonowe po żywności płynnej należy wyrzucać do żółtych pojemników.

Jakie wyzwania stoją przed Waszą branżą?

Współpracujemy z branżą spożywczą, więc wyzwania związane z opakowaniami są niejako pochodną wyzwań stojących przed całym sektorem. Obecnie producenci żywności szukają sposobów na zwiększenie wydajności produkcji i radzenie sobie z wyzwaniami makroekonomicznymi, dlatego potrzebują rozwiązań, które ich w tym wesprą. Tetra Pak oferuje wsparcie nie tylko w obszarze samych opakowań, ale także w produkcji i przetwarzaniu żywności – dzięki zastosowanym innowacjom pomagamy producentom ograniczyć np. koszty energii i zużycie wody. W naszym sektorze wyzwaniem są również pojawiające się regulacje dotyczące opakowań, takie jak dyrektywa w sprawie tworzyw sztucznych jednorazowego użytku (SUP), dyskutowany w Unii Europejskiej projekt rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) czy system kaucyjny w Polsce (DRS). Wszystkie one będą miały wpływ na producentów żywności. Jako Tetra Pak chcemy, aby nasi klienci byli dobrze przygotowani na te zmiany z dużym wyprzedzeniem, dlatego już mamy w swojej ofercie zintegrowane rozwiązania.

Jak wygląda przyszłość Tetra Pak? W jakie kierunki rozwoju chcecie inwestować?

Wierzymy, że rozwój technologii przyspieszy wdrażanie innowacji, umożliwiających stosowanie nowych rozwiązań w zakresie pakowania żywności i chcemy być pionierami tych zmian. Naszym zdaniem będą miały one ogromny wpływ na przemysł spożywczy, umożliwią także lepsze wykorzystanie zasobów naszej planety oraz zoptymalizują operacje w zakładach naszych klientów. Kolejne innowacje pozwolą także na rozszerzanie oferty produktowej i tworzenie nowych kategorii dla konsumentów. Jesteśmy również coraz bliżej wprowadzenia jeszcze bardziej zrównoważonych opakowań, które nadają się do recyklingu i mają niski ślad węglowy.

Wszystkie innowacje są spójne z naszym celem zapewniania bezpieczeństwa żywności, ludzi i planety. Osobiście każdego dnia cieszę się, widząc, jak przyczyniamy się do wprowadzania zmian na lepsze w naszym otoczeniu.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska




tagi: opakowania , Tetra Pak , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,