Kategorie produktów

Produkt dobrze zapakowany, czyli opakowanie w oczach konsumenta

Czwartek, 10 sierpnia 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 08/210. Sierpień 2023
Obecne trendy rynkowe i wymogi konsumenckie sprawiły, że opakowania produktów żywnościowych nie są jedynie formą podania tego co znajduje się w środku, ale integralną ich częścią. Design, wygoda, funkcjonalność, ekologia, wymogi prawne, a także wiele innych czynników ma wpływ na ich ostateczny kształt. Czy istnieje opakowanie idealne?
Opakowania produktów spełniają wiele funkcji. A szczególnie w przypadku produktów żywnościowych, które wymagają szczególnych warunków przechowywania. Opakowania mają przede wszystkich zabezpieczyć wyroby spożywcze przed zepsuciem. Jednak ostatnimi czasy na pierwszy plan zaczęły przebijać się kwestie ekologiczne związane z przemysłem opakowaniowym. Świadomość wpływu na środowisko i potrzeby zrównoważonego rozwoju skłoniły nawet organy unijne do zabezpieczenia przyszłych pokoleń poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów prawnych.

„We wszystkich gałęziach przemysłu można dziś odczuć, że świadomość ekologiczna społeczeństwa ma coraz silniejszy wpływ na rynek. Trend ten nie omija również branży spożywczej. Świadomość konsumentów, że przyczyniają się do ochrony środowiska, jest niezwykle istotna. Oczekują wręcz od producentów, że opakowania ich produktów będą stworzone w zgodzie z naturą, to znaczy w efekcie końcowym będą miały niski ślad węglowy, ograniczając tym samym negatywną emisję CO2 do atmosfery. Opakowanie jest dzisiaj nie tylko ambasadorem samego produktu, lecz również poprzez swój skład samo w sobie wspiera pozytywny wizerunek marki jako dbającej o środowisko” – wskazuje Karina Ostatek, Regionalny Marketing Manager Polska Nordyki Ukraina w firmie SIG, czołowego dostawcy systemów nalewania i rozwiązań opakowaniowych do płynnej żywności, takich jak soki, napoje roślinne, woda, mleko czy też przetwory, sosy, pasaty na bazie warzyw i owoców.

Wow! Spójrz na to opakowanie!

Opakowanie oprócz wspomnianych ról, pełni także funkcję estetyczną. Konsument kupuje często oczami, więc produkt, który przykuwa uwagę samym swoim wyglądem, ma większe szanse na trafienie do koszyka.

„Mamy niezły produkt, teraz trzeba go dobrze i ładnie zapakować. Ale co to właściwie znaczy? W wielu przypadkach to właśnie opakowanie, rodzaj materiału, z którego zostało wykonane, użyte kolory oraz informacje na nim umieszczone decydują o sukcesie sprzedaży bądź braku zainteresowania konsumentów. Zacznijmy zatem od materiału. Coraz większa liczba klientów zwraca uwagę na fakt, z czego powstało dane opakowanie, czy podczas jego tworzenia wykorzystano np. materiały z recyklingu oraz czy po zużyciu opakowania, będzie się ono nadawało do ponownego wykorzystania. Kształt i forma opakowanie również mają ogromne znaczenie. Produkt przyciąga bowiem wzrok właśnie swoim kształtem i wykorzystanymi kolorami” – tłumaczy Milena Błaszczyk, Reporting Manager w ASM Sales Force Agency.

Ekspertka wyjaśnia jak działają poszczególne elementy opakowania. Kształt powinien w jakiś sposób budzić przyjazne skojarzenia. Kolejną zaletą jest wygodne trzymanie i posługiwanie się produktem, czy też praktyczne przechowywanie, na półce lub w lodówce. Jak dodaje, dla części konsumentów niezmiernie istotnym czynnikiem będzie możliwość łatwego otwarcia opakowania. To między innymi dlatego raczej nie spotyka się już dań lub ryb w puszkach, do których otwarcia byłoby potrzebne odrębne urządzenie, takie jak otwieracz do puszek. Widać jednak, że nadal producenci opakowań z tworzyw, np. dań gotowych z naklejoną folią, mają jeszcze sporo wyzwań w obszarze ułatwień w otwieraniu ich opakowań.

„Jeśli spojrzymy na kwestię kolorów, to odgrywają one niebagatelną rolę w przyciąganiu uwagi klientów. Jeśli producentowi zależy na podkreśleniu wrażenia lekkości, delikatności czy relaksu, powinien stosować paletę kolorów pastelowych, są one dodatkowo dobrze odbierane przez kobiety. Zróżnicowana kolorystyka sprawdza się w przypadku osób najmłodszych, ale także starszych, zwłaszcza w segmencie produktów do pielęgnacji, w perfumeriach czy kosmetykach i produktach do makijażu. Znaczenie mają także wszystkie informacje umieszczone na opakowaniach, przy czym należy pamiętać, że dobry, zwracający uwagę symbol, kształt lub grafika będą cenniejsze, niż słowa. Konsumenci powinni otrzymać na opakowaniu podstawowe i ważne dla nich informacje, ale nie będą mieli czasu na studiowanie zapisanych drobnych drukiem akapitów. Lepiej podać kilka symboli, co do których konsument nie będzie musiał domyślać się, co oznaczają” – wskazuje Milena Błaszczyk.

EKO-opakowanie

Opakowania, z których każdy z nas korzysta, mają kluczowe znaczenie dla ekologii i przyszłości planety. Badania ministerialne wskazują, że Polacy mogą pogodzić się z poniesieniem dodatkowego kosztu w przypadku wyboru rozwiązań ekologicznych takiej odpowiedzi udzieliło 72% osób. Zdaniem eksperta Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A., Pawła Witczaka, firmy powinny inwestować m.in. w biodegradowalne opakowania, by przyciągać klientów i podążać za światowymi trendami.

„W ostatnich latach kwestia zanieczyszczenia środowiska i ochrony zasobów naturalnych stała się głównym wyzwaniem dla globalnej społeczności. Jednym z obszarów, w których podejmowane są intensywne działania, jest sektor opakowaniowy, który generuje znaczące ilości odpadów, w tym plastikowych, obciążając nasze ekosystemy. W odpowiedzi na te wyzwania, przemysł biodegradowalnych opakowań rozwija się w szybkim tempie. Biodegradowalne opakowania stanowią rozwiązanie, które minimalizuje negatywny wpływ na środowisko, ponieważ są w stanie rozpadać się i ulegać naturalnemu rozkładowi w sposób bezpieczny dla przyrody. Obecnie zwiększa się popyt na biodegradowalne opakowania na skalę przemysłową” – wskazuje Paweł Witczak z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.

Branża opakowaniowa bardzo sprawnie reaguje na trendy i potrzeby rynkowe. M.in. osiągnięcia firmy SIG na polu zrównoważonego rozwoju są nie tylko elementem polityki CSR przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim stały się imperatywem biznesowym mającym na celu ograniczanie szkodliwego wpływu na środowisko. Najistotniejszym składnikiem tego działania jest redukcja śladu węglowego.

„Firma SIG już wiele lat temu opracowała metodę wyeliminowania aluminium z naszych aseptycznych opakowań, co pozwoliło zwiększyć zawartość surowców odnawialnych i obniżyć ślad węglowy opakowania o 23% w stosunku do tradycyjnego rozwiązania (na podstawie badania cyklu życia produktu LCA przeprowadzonego przez IFEU – niezależny Instytut Energii i Badań Środowiskowych, CB-1007330). W Europie sprzedaliśmy już ponad 2,5 mld tych opakowań, a w ostatnim roku opakowanie to zawitało również na polskim rynku. Co więcej, wiele sieci handlowych w Europie kreuje wytyczne określające, jak ma wyglądać idealne opakowanie do napojów z długim terminem przydatności — rozwiązanie bez aluminium znajduje się na tej liście” – wskazuje Karina Ostatek.

Opakowania to integralna część produktu. A przed branżą zajmującą się ich produkcją co chwilę wyrastają nowe wyzwania. Design, funkcjonalność, wygoda – to tylko część warunków obowiązkowych. A przyszłość branży opakowaniowej to zdecydowanie ekologia.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych


Fot: AdobeStock





tagi: opakowania , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,