Rynek wędlin w ostatnich latach przeszedł szereg zmian. Wpłynęły na to nie tylko kryzysy, ale też ewolucja podejścia do produkcji czy wątek ekologii i zrównoważonego rozwoju. O trendach konsumenckich i aktualnej ofercie opowiada Andrzej Kowalski, Dyrektor sprzedaży i marketingu JBB Bałdyga.
Jakie są aktualne trendy na rynku wędlin? Jakich produktów poszukują obecnie konsumenci?
Najważniejszymi trendami, które wpływają na rynek mięsny są te, które towarzyszą nam od kilku ostatnich lat. Mam tutaj na myśli przede wszystkim trend przekąskowy. Segment ten cieszy się z wielu względów niesłabnącą popularnością. Podobnie jest z produktami wpisującymi się w trendy „eko” i „bio”, gdyż wszystko, co „zielone”, naturalne, zgodne z ideą równoważonego rozwoju, jest dziś bardzo dobrze postrzegane na całym świecie. Kolejny czynnik – czysta etykieta. Polacy już od dawna chętnie płacą coraz więcej, by w zamian otrzymywać produkty najwyższej jakości. Czytają składy kupowanych wyrobów i przykładają większą wagę do tego, co jedzą. W JBB mamy tego pełną świadomość, stale monitorujemy rynek i zachowania konsumentów, dlatego też celnie odpowiadamy na ich potrzeby.
Jak Państwa oferta dostosowuje się do zmian rynkowych, o których rozmawiamy? Jakie nowości pojawiły się w portfolio?
W JBB mamy swoją strategię budowy portfolio produktowego i skutecznie ją egzekwujemy z korzyścią dla rozwoju całego biznesu. Pomagają nam w tym badania, które regularnie realizujemy. Stawiamy mocno na segment parówkowy, w którym coraz większą popularność i udziały zyskują nasze Polanki i Polanki z szynki. Stale rozwijamy też segment wędlin i kiełbas – do sprzedaży w różnych kanałach dystrybucji.
Odejdziemy nieco od kwestii stricte biznesowych. Temat zrównoważonego rozwoju jest ważny zarówno dla konsumentów jak i producentów. Jak JBB angażuje się w troskę o środowisko?
Naszą motywacją do wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, oprócz usprawnienia procesów produkcyjnych, jest zrównoważony rozwój i troska o środowisko naturalne. Zakłady JBB Bałdyga położone są bowiem na terenie Zielonych Płuc Polski, co jeszcze bardziej zobowiązuje nas do odpowiedzialności za otaczającą przyrodę i minimalizacji negatywnego wpływu na nią. Misją JBB od początku istnienia jest produkowanie i dostarczanie mięsa, wędlin, a także wyrobów wędliniarskich o gwarantowanej jakości i bezpieczeństwie, spełniających oczekiwania klientów oraz wymagania obowiązujących przepisów prawa żywnościowego. Wszyscy nasi pracownicy i współpracownicy odpowiadają za jakość, jak też bezpieczeństwo produktu, ponieważ bezpieczeństwo konsumentów stanowi dla nas wartość nadrzędną.
Rynek FMCG od dłuższego czasu mierzy się z licznymi wyzwaniami. Jak wyglądało I półrocze 2023 r. dla JBB?
Rok 2023 był dla wszystkich producentów dużą niewiadomą. Dziś wiemy już jednak, że mimo trwającego od dawna bardzo trudnego otoczenia gospodarczego, radzimy sobie naprawdę dobrze. Nie musieliśmy weryfikować i ograniczać naszych planów rozwojowych czy marketingowych, działamy zgodnie z zamierzeniami. Oczywiście, poziomy marż w związku z galopującymi wzrostami cen paliw, energii i kosztów pracy na rynku mięsnym nie były i nie są zadowalające, dlatego także i my nie uniknęliśmy podwyżek. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której zaczęlibyśmy sprzedawać naszym klientom wyroby gorszej jakości, by w ten sposób rekompensować sobie rosnące koszty. To byłoby wbrew naszej filozofii i wyznawanym przez nas zasadom.
JBB mocno inwestuje w marketing, także ten niekonwencjonalny na tle branży mięsnej.
JBB konsekwentnie od dłuższego czasu stawia na różne kanały komunikacji, w tym również na te niestandardowe i skierowane do młodszych odbiorców. Efektem jest seria turniejów gamingowych w ramach kontynuacji współpracy z agencją kreatywną beLoud, która zajmuje się realizacją kampanii marketingowych połączonych z turniejami dla graczy amatorskich oraz półprofesjonalnych we wszystkich kompetytywnych tytułach gamingowych, w tym m.in. Fortnite, League of Legends czy Counter-Strike. Sponsorujemy również esportową drużynę Pogoni Szczecin, wspieraliśmy strefę gamingową podczas Rap Stacja Festiwal. W działaniach marketingowych wykorzystujemy sztuczną inteligencję. Stale jesteśmy obecni w czołowych stacjach radiowych i telewizyjnych, współpracujemy z influencerami. Prowadzimy nowoczesne działania marketingowe i PR-owe skierowane do różnych grup naszych klientów.
Jakie są perspektywy na kolejne miesiące? Jakie działania macie w planach?
Idziemy zgodnie z planem zarówno w zakresie rozwoju firmy, jak i działań marketingowych. Rozszerzamy eksport, uczestniczymy w targach, realizujemy ogólnopolskie kampanie reklamowe i wizerunkowe. Wchodzimy w nowe kanały sprzedaży i komunikacji marketingowej. Rozwijamy się, cały czas – z wielką energią – idziemy do przodu.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska