Kategorie produktów

Słodki impuls

Czwartek, 15 czerwca 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 06/208. Czerwiec 2023
O złotą strefę kasy należy szczególnie zadbać, zwłaszcza o jej słodką ofertę, która wyjątkowo kusi konsumentów. Mini słodkości powinny przykuwać uwagę i zachęcać do zakupu. Jak zaplanować strefę kasy i ofertę produktów impulsowych?
Kiedy klient dociera do strefy kasy – jego zakupy – nie muszą się skończyć. Koszyk zakupowy może znacznie urosnąć, zwłaszcza, jeżeli oczekuje się w niemałej kolejce. Aż siedem na dziesięć kupowanych przy kasie produktów nabywanych jest właśnie pod wpływem impulsu. Jaki asortyment najlepiej rotuje w tej strefie? Z pewnością istotną rolę odgrywa tu niska cena, bowiem to ona jest głównym motywatorem do nieplanowanego zakupu. W przypadku słodkich przekąsek – jest to także chęć sprawienia sobie małej przyjemności czy pewnego rodzaju nagrody np. za wykonanie obowiązku, jakim jest zrobienie niezbędnych zakupów.

Małe i słodkie „wabiki”1

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. wciąż pozostają istotne dla sprzedaży takich kategorii impulsowych jak wafelki czy batony czekoladowe – w 2022 roku sklepy tego formatu odpowiadały za sprzedaż ok. 40% opakowań produktów z tej kategorii.

Słodycze impulsowe takie jak wafelki impulsowe oraz różnego rodzaju batony (czekoladowe, zbożowe, owocowe oraz funkcjonalne) można znaleźć w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. Najczęściej będą to wafelki impulsowe i batony czekoladowe, które klienci małych sklepów mogą zakupić w każdej placówce tego typu. Dystrybucja pozostałych kategorii jest niższa. Batony zbożowe dostępne są w co drugim sklepie małego formatu, funkcjonalne w 4 na 10 placówek, a batony owocowe w zaledwie 1 na 5 punktów handlowych.

Jak podkreśla Przemysław Bojanowski, Analityk danych sprzedażowych, CMR, jednocześnie jest to kategoria z bardzo „szeroką” półką. Konsument może wybierać spośród około 46 różnych wariantów (styczeń – czerwiec 2022). Wynik ten jest aż o 3 sztuki wyższy w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2021 roku. Zdecydowanie najliczniej reprezentowane są batony czekoladowe, następnie wafelki impulsowe. Jak podaje CMR, batonów zbożowych i funkcjonalnych w przeciętnym sklepie znajduje się około 4 warianty, a batonów owocowych – około 2.

Ponad 95% sprzedanych opakowań słodyczy impulsowych przypada na batony czekoladowe i wafelki impulsowe. Pozostałe rodzaje słodyczy impulsowych są zdecydowanie mniejsze, jednak to właśnie one charakteryzują się największymi wzrostami sprzedaży. W 2022 roku w porównaniu do roku 2021 liczba sprzedanych opakowań batonów funkcjonalnych wzrosła w sklepach małoformatowych do 300 mkw. o 49%, natomiast batonów zbożowych – o około 22%.

Poszczególne rodzaje słodyczy impulsowych istotnie różną się względem cen. Konsument musi być przygotowany na to, że najdroższe rodzaje mogą być nawet ponad 2 razy droższe od tych najtańszych. „Najtańsze są wafelki impulsowe – w okresie maj 2022 – kwiecień 2023 r. kosztowały przeciętnie ponad 1,60 zł. Na drugim biegunie znajdują się batony funkcjonalne, których średnia cena za opakowanie w tym okresie wyniosła 4 zł. Również koszt zakupu batona owocowego jest jednym z wyższych. Ten rodzaj słodyczy impulsowych kosztuje przeciętnie ok. 3,40 zł. Cena batonów czekoladowych nieznacznie przekracza 2,60 zł, a batonów zbożowych 2 zł” – dodaje Przemysław Bojanowski.

Niskie ceny – znaczące zyski

Sprzedaż impulsowa pozwala na znaczne poprawienie rotacji produktów, a tym samym wpływa na wyższe dochody sklepu. Jednostkowa cena asortymentu kupowanego pod wpływem chwili nie jest wysoka, jednak suma potrafi znacząco zwiększyć wartość sprzedaży na koniec miesiąca.

Warto dobrze zagospodarować strefę kasy, nie bez przyczyny nazywanej „złotą”. Odpowiedni dobór oferty impulsowej, jej właściwa ekspozycja pozwalają zwiększać zyski płynące ze sprzedaży impulsowej każdego dnia. Ekspozytory, stojaki, krawaty z pewnością znacznie ułatwią ułożenie produktów w tej części sklepu. Można także stosować nawet nieznaczne obniżki cen i komunikować promocję oznaczeniem w innym – jaskrawym kolorze, który dodatkowo przyciąga wzrok. Niezwykle istotne w sprzedaży impulsowej jest to, aby asortyment był uporządkowany, a braki – uzupełniane na bieżąco.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego



Fot: AdobeStock



1 źródło: Dane CMR



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,