Dzień Hummusu, przypadający w sobotę, 13 maja, to świetna okazja do przyjrzenia się rynkowi żywności roślinnej. Ograniczanie spożycia mięsa na rzecz produktów plant-based staje się rzeczywistością. Jakie miejsce w diecie roślinnej zajmuje produkt, który pokochali Polacy? I co stoi za jego rosnącą popularnością?
Dieta roślinna w Polsce
Zmniejszamy ilość mięsa w naszej diecie i sięgamy po jego alternatywy, a przyczyn tych zmian eksperci upatrują co najmniej kilka. Według badań Mintel, aż 44% Polaków wskazuje względy zdrowotne jako te, które skłoniły ich do zmniejszenia ilości spożywanego mięsa przetworzonego. Częstym argumentem w grupie osób definiujących się jako weganie, przyczyny leżą w aspektach czysto światopoglądowych. Poza tym, coraz częściej spotykamy się z tzw. fleksitarianami, czyli tymi, którzy okazjonalnie sięgają po mięso, decydując się również chętnie na produkty roślinne. Jak wynika z raportu ProVeg (2021), aż 24% polskich konsumentów identyfikuje się właśnie jako fleksitarianie, podczas gdy weganie i wegetarianie liczą około 6%.
Rosnące zainteresowanie produktami roślinnymi, wśród różnych grup konsumentów, dostrzegają także producenci żywności, którzy pomimo kryzysu i wysokiej inflacji, odnotowują wzrosty sprzedaży: produktów plant-based na polskim rynku nie brakuje i brakować nie będzie. Wręcz przeciwnie – oferta roślinna rozwija się bardzo dynamicznie i nic nie wskazuje na to, że ten trend się odwróci – komentuje Dawid Zielkowski, Marketing Manager Perla Polska.
Coraz częściej dietę roślinną nazywa się dziś dietą przyszłości. Dlaczego? Ma być ona odpowiedzią na pogłębiający się kryzys klimatyczny. Menu bazujące na roślinach w mniejszym stopniu niż mięsie ma obciążać środowisko naturalne oraz, według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) z 2019 roku, generuje o 15% mniejszą emisję gazów cieplarnianych niż przemysł mięsny. Żywność to jednak nie wszystko, ważne miejsce zajmuje też przemysł opakowań, który w ostatnich latach przechodzi niemałą rewolucję. Producenci coraz chętniej wprowadzają ekologiczne opakowania do swojej oferty, zastępując je dobrze nam znanymi – plastikowymi. Jak wskazuje Dawid Zielkowski – Zwolennicy ekopodejścia z pewnością powinni zwrócić uwagę na hummus BIO, który zamknęliśmy w nowoczesnym kartoniku. Jego wykorzystanie pozwala na redukcję zużycia plastiku aż o 84%! Jest to też wariant łatwy do recyklingu, ponieważ niezwykle łatwo oddziela się folię od papierowej tacki.
Hummus w Polsce – za co go polubiliśmy?
Zdaniem ekspertów marki Perla Pełna Dobra, polskiego lidera w produkcji hummusu, Polacy doceniają to, że produkt ten jest przede wszystkim smaczny, pożywny i lekki. Choć dla wielu jest on ciągle nowością w diecie, to coraz chętniej przekonują się do jego smaku nie tylko zwolennicy diety roślinnej, ale też osoby regularnie sięgające po mięso. Dla wielu jest to prosta w przygotowaniu i sycąca forma przekąski, która sprawdza się w domu, pracy, szkole czy nawet w restauracji.
Hummus w kuchni można wykorzystać na wiele różnych sposobów, do czego również zachęcamy naszych konsumentów. Stosują go oni zarówno na co dzień jako podstawę pożywnego śniadania lub kolacji, dodatek do obiadu czy apetyczną przekąskę na spotkania z przyjaciółmi – dodaje Dawid Zielkowski, Marketing Manager Perla Polska.
Czemu zawdzięczamy uczucie sytości po hummusie? Z pewnością składnikom, z których powstaje, czyli ugotowane i przetarte ziarna ciecierzycy. Hummus zawiera roślinne białko, co bardzo doceniają osoby unikające mięsa. Poza tym jest on także źródłem wartości odżywczych, witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak podkreślają eksperci marki Perla Pełna Dobra: w hummusie każdy znajdzie coś dla siebie: osoby uprawiające sport – białko, dbający o linię – niski indeks glikemiczny i mnóstwo błonnika, a kwasy omega-3 będą cenne dla każdego, kto pracuje umysłowo.
Jak Polacy jedzą hummus?
Jak podpowiada Perla Polska, sposobów na konsumpcję hummusu Polacy mają całe mnóstwo. Wielu sięga po słupki warzywne (przygotowane z marchwi, selera naciowego, papryki czy ogórka) czy bułkę lub pitę, maczając je w ulubionej paście. Bardzo popularne jest także smarowanie pieczywa hummusem w alternatywie do masła. Tak przygotowana kanapka nierzadko ma też dodatek mięsny, którego nie mogą sobie odmówić miłośnicy wędlin. Co więcej, jak wskazują eksperci marki Perla Pełna Dobra – na bazie hummusu Polacy chętnie przyrządzają również sałatki, dipy, a także wykorzystują go do dań opartych na warzywach, jak roślinne tortille.
Hummus stał się produktem, który przekonał wielu Polaków, że dieta roślinna może być smaczna i prosta w przygotowaniu, a mnogość apetycznych, bezmięsnych przepisów na bazie hummusu pozwala także popularyzować dietę opartą na roślinach.
Źródło: Perla Polska
Fot: mat. prasowe