Drogeria

GfK: Polacy ograniczyli zakupy kosmetyków

Środa, 22 marca 2023
Wartość rynku kosmetyków wynosi obecnie 8,8 mld i rośnie przede wszystkim dzięki inflacji. Ilościowo kupujemy nieco mniej niż przed rokiem. Takie dane płyną z najnowszych analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
W 2022 roku konsumenci kupili blisko 180 tys. ton kosmetyków. W zdecydowanej większości do koszyków nabywców trafiały produkty do higieny osobistej (ponad 155 tys. ton), m.in.: mydła, żele pod prysznic, kosmetyki do włosów, produkty do golenia oraz dezodoranty. Blisko 20 tys. ton sprzedanych artykułów służyło zaś do pielęgnacji skóry twarzy, a ponad 1 tys. ton – do makijażu.

Produkty oznaczone jako bio, eko czy organic w ostatnim roku w ujęciu ilościowym wzrosły zaledwie o 2%. Stanowi to załamanie kilkuletniego wzrostowego trendu kategorii.

Z danych Panelu GfK wynika, że w 2022 roku aż 43% kosmetyków zakupiono na promocjach, a co trzeci miał na sobie logo marki własnej. Podobną sytuację eksperci dostrzegają w przypadku chemii gospodarczej.

Zarówno w przypadku kosmetyków, jak i chemii gospodarczej penetracja zakupów największy wskaźnik osiągnęła w dyskontach – w obu przypadkach blisko 90%. W dalszej kolejności nabywcy kupowali kosmetyki w drogeriach (77%), a chemię w supermarketach (55%). Kanałem, który cieszył się najmniejszą popularnością były sklepy internetowe.



Fot: AdobeStock



tagi: GfK , kosmetyki , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny ,