Związek zrzesza obecnie 28 prywatnych przetwórców mleka, spółdzielnie mleczarskie, podmioty skupujące mleko oraz firmy działające w otoczeniu przemysłu mleczarskiego. Swoją działalność ZPPM realizuje w ramach celów zawartych w Statucie Związku:
ochrona praw i interesów zrzeszonych członków,
działanie na rzecz rozwoju rynku produktów mleczarskich,
podnoszenie jakości i promocja produktów mleczarskich,
poprawa wizerunku branży mleczarskiej na rynku krajowym i UE
opracowanie zasad i norm współpracy między podmiotami działającymi w przemyśle mleczarskim.
Związek reprezentuje swoich Członków wobec władz i organów administracji państwowej i UE oraz organizacji społecznych. ZPPM jest członkiem organizacji krajowych, europejskich oraz międzynarodowych oraz współpracuje z administracją państwową, w szczególności z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencją Rynku Rolnego i Główną Inspekcją Weterynaryjną. ZPPM reprezentowany jest przez trzech przedstawicieli w Komisji Porozumiewawczej do spraw Mleka i Przetworów Mlecznych. Dzięki członkostwu oraz współpracy z europejskimi i światowymi organizacjami mleczarskimi, Związek bierze udział w wypracowywaniu stanowisk europejskiego przemysłu mleczarskiego i żywnościowego, reprezentując interesy polskiego mleczarstwa, ma ponadto możliwość pozyskania informacji rynkowych oraz prawnych związanych z europejskim i światowym mleczarstwem.
Od samego początku swojego istnienia Związek upowszechnienia wiedzę z zakresu wymagań jakościowych i prawnych dla sektora mleczarskiego, uczestniczy w opracowaniu i opiniowaniu przepisów prawnych dotyczących branży, pozyskuje oraz rozpowszechnia informacje dotyczące rynku mleka i przetworów mlecznych w Polsce, UE i na świecie. Ważna jest ponadto działalność wydawnicza i szkoleniowa ZPPM. Dla Członków Związku wydawany jest dwutygodnik Biuletyn Informacyjny ZPPM. Na łamach Biuletynu ZPPM, oprócz spraw związkowych, omawiana jest sytuacja na krajowym, unijnym i światowym rynku mleka i przetworów mlecznych, funkcjonowanie mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej związanych z sektorem mleczarskim, ekonomiczne aspekty produkcji i przetwórstwa mleka w Polsce, UE i na świecie. Cyklicznie prezentowane są dane statystyczne odnoszące się do sektora mleczarskiego. W Biuletynie przedstawiane są ponadto zmiany w prawie krajowym i unijnym, relacje z istotnych dla branży mleczarskiej wydarzeń, sprawozdania z posiedzeń unijnych i krajowych komitetów, zespołów i grup roboczych pracujących na rzecz mleczarstwa. Związek na swojej stronie internetowej www.zppm.com.pl zamieszcza biuletyn Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego „THE DAIRY TELEGRAPH”. Biuletyn dostępny jest dla wszystkich zainteresowanych, zarówno w angielskiej jak i polskiej wersji językowej. Przed akcesją Polski do UE wśród wydanych przez ZPPM pozycji były: „Praktyczne wymagania Unii Europejskiej i Polski w sektorze mleczarskim”, „Produkcja mleka, praktyczne zastosowanie wymagań UE i Polski dla gospodarstw”, „Polskie Mleczarstwo. Raport o stanie branży i perspektywach jej rozwoju w poszerzonej Unii Europejskiej”. Po przystąpieniu Polski do UE Związek, mając na uwadze zmianę uwarunkowań ekonomicznych w Polsce, wydał książkę pt. „Koszty, dochodowość i efektywność produkcji mleka”, która adresowana jest w szczególności do producentów mleka. Poakcesyjny dorobek polskiego sektora mleczarskiego został zaprezentowany w wydanej we współpracy z krajowymi organizacjami mleczarskimi broszurze informacyjnej pt. „Polskie Mleczarstwo”.
Dzięki pozyskanym środkom z Funduszu Promocji Mleczarstwa, z inicjatywy Związku opracowany i wydany został w 2006 roku „Przewodnik dobrej praktyki higienicznej i przetwórczej w branży mleczarskiej”, rekomendowany przez Głównego Lekarza Weterynarii jako krajowe wytyczne dobrej praktyki dla sektora mleczarskiego. Przewodnik dostępny jest na stronie internetowej ZPPM w języku polskim i angielskim.
Jednym ze stałych działań Związku jest organizacja szkoleń i konferencji dla branży mleczarskiej. Tematyka szkoleń dostosowywana jest do potrzeb i oczekiwań firm mleczarskich i obejmuje m.in. systemy zarządzania jakością i środowiskiem, systemy bezpieczeństwa, techniki negocjacyjne i promocyjne produktów mlecznych, a także ekonomiczne aspekty produkcji mleka oraz tendencje i kierunki w żywieniu bydła mlecznego.
Co roku Związek organizuje ogólnokrajowe konferencje poświęcone sprawom rynkowym, ekonomicznym oraz zmieniającym się uwarunkowaniom prawnym w obszarze żywnościowym sektora mleczarskiego. W grudniu br. w Warszawie będzie miała miejsce konferencja pt. „Wpływ międzynarodowego i europejskiego rynku mleka na kondycję polskiego mleczarstwa” z udziałem ekspertów i specjalistów rynku mleka.
Wśród przedsięwzięć realizowanych przez Związek Prywatnych Przetwórców Mleka bardzo ważne znaczenie zajmuje promocja konsumpcji mleka i jego przetworów w kraju. W ubiegłym roku Związek wydał i rozpowszechniał w szkołach serię broszur oraz plakat „Pij mleko - zajdziesz daleko” promujące spożycie oraz walory żywieniowe i zdrowotne mleka, serów, napojów fermentowanych, twarogów i masła. W bieżącym roku w prasie pro-zdrowotnej i młodzieżowej ukażą się artykuły promujące produkty mleczne cechujące się wysokimi walorami jakościowymi i zdrowotnymi. W obliczu utrzymującej się od kilku lat spadkowej tendencji spożycia mleka i przetworów mlecznych w kraju, Związek, we współpracy z pozostałymi organizacjami mleczarskimi, przygotowuje długofalową strategię promocji mleka i jego przetworów, adresowaną do szerokiego grona konsumentów. W strategii zostały wskazane kierunki niezbędnych działań promocyjnych szerokiego asortymentu produktów mlecznych z wykorzystaniem wielu technik promocyjnych. W ramach realizowanych działań przeprowadzona została analiza uwarunkowań spożycia mleka i przetworów mlecznych w różnych grupach konsumentów oraz analiza dotychczas prowadzonych działań promocyjnych.
tagi: związek prywatnych przetwórców mleka,zppm ,
Firma Mars Polska po raz kolejny została wyróżniona za swoje...
Podczas jubileuszowej konferencji Forum Odpowiedzialnego...
Kolejny raz dobre praktyki Hochland Polska dotyczące...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...
Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy...
W odpowiedzi na postulaty organizacji pracodawców i związków...
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od...
Ich udział najszybciej rośnie w Polsce...