Kategorie produktów

Związek prywatnych przetwórców mleka

Piątek, 21 września 2007 HURT & DETAL Nr 9 (19) / 2007
Związek Prywatnych Przetwórców Mleka jest związkiem pracodawców powołanym 28 maja 1999 roku, w odpowiedzi na potrzebę zacieśnienia kontaktów i współpracy pomiędzy podmiotami przemysłu mleczarskiego, a także celem utworzenia forum wymiany doświadczeń dla branży mleczarskiej. W 2001 roku, do realizacji zadań i działań Związku, powołane zostało Biuro Zarządu, którym od początku kieruje Dyrektor – dr inż. Elżbieta Nitecka.

Związek zrzesza obecnie 28 prywatnych przetwórców mleka, spółdzielnie mleczarskie, podmioty skupujące mleko oraz firmy działające w otoczeniu przemysłu mleczarskiego. Swoją działalność ZPPM realizuje w ramach celów zawartych w Statucie Związku:
ochrona praw i interesów zrzeszonych członków,
działanie na rzecz rozwoju rynku produktów mleczarskich,
podnoszenie jakości i promocja produktów mleczarskich,
poprawa wizerunku branży mleczarskiej na rynku krajowym i UE
opracowanie zasad i norm współpracy między podmiotami działającymi w przemyśle mleczarskim.

Związek reprezentuje swoich Członków wobec władz i organów administracji państwowej i UE oraz organizacji społecznych. ZPPM jest członkiem organizacji krajowych, europejskich oraz międzynarodowych oraz współpracuje z administracją państwową, w szczególności z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencją Rynku Rolnego i Główną Inspekcją Weterynaryjną. ZPPM reprezentowany jest przez trzech przedstawicieli w Komisji Porozumiewawczej do spraw Mleka i Przetworów Mlecznych. Dzięki członkostwu oraz współpracy z europejskimi i światowymi organizacjami mleczarskimi, Związek bierze udział w wypracowywaniu stanowisk europejskiego przemysłu mleczarskiego i żywnościowego, reprezentując interesy polskiego mleczarstwa, ma ponadto możliwość pozyskania informacji rynkowych oraz prawnych związanych z europejskim i światowym mleczarstwem.
Od samego początku swojego istnienia Związek upowszechnienia wiedzę z zakresu wymagań jakościowych i prawnych dla sektora mleczarskiego, uczestniczy w opracowaniu i opiniowaniu przepisów prawnych dotyczących branży, pozyskuje oraz rozpowszechnia informacje dotyczące rynku mleka i przetworów mlecznych w Polsce, UE i na świecie. Ważna jest ponadto działalność wydawnicza i szkoleniowa ZPPM. Dla Członków Związku wydawany jest dwutygodnik Biuletyn Informacyjny ZPPM. Na łamach Biuletynu ZPPM, oprócz spraw związkowych, omawiana jest sytuacja na krajowym, unijnym i światowym rynku mleka i przetworów mlecznych, funkcjonowanie mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej związanych z sektorem mleczarskim, ekonomiczne aspekty produkcji i przetwórstwa mleka w Polsce, UE i na świecie. Cyklicznie prezentowane są dane statystyczne odnoszące się do sektora mleczarskiego. W Biuletynie przedstawiane są ponadto zmiany w prawie krajowym i unijnym, relacje z istotnych dla branży mleczarskiej wydarzeń, sprawozdania z posiedzeń unijnych i krajowych komitetów, zespołów i grup roboczych pracujących na rzecz mleczarstwa. Związek na swojej stronie internetowej www.zppm.com.pl zamieszcza biuletyn Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego „THE DAIRY TELEGRAPH”. Biuletyn dostępny jest dla wszystkich zainteresowanych, zarówno w angielskiej jak i polskiej wersji językowej. Przed akcesją Polski do UE wśród wydanych przez ZPPM pozycji były: „Praktyczne wymagania Unii Europejskiej i Polski w sektorze mleczarskim”, „Produkcja mleka, praktyczne zastosowanie wymagań UE i Polski dla gospodarstw”, „Polskie Mleczarstwo. Raport o stanie branży i perspektywach jej rozwoju w poszerzonej Unii Europejskiej”. Po przystąpieniu Polski do UE Związek, mając na uwadze zmianę uwarunkowań ekonomicznych w Polsce, wydał książkę pt. „Koszty, dochodowość i efektywność produkcji mleka”, która adresowana jest w szczególności do producentów mleka. Poakcesyjny dorobek polskiego sektora mleczarskiego został zaprezentowany w wydanej we współpracy z krajowymi organizacjami mleczarskimi broszurze informacyjnej pt. „Polskie Mleczarstwo”.
Dzięki pozyskanym środkom z Funduszu Promocji Mleczarstwa, z inicjatywy Związku opracowany i wydany został w 2006 roku „Przewodnik dobrej praktyki higienicznej i przetwórczej w branży mleczarskiej”, rekomendowany przez Głównego Lekarza Weterynarii jako krajowe wytyczne dobrej praktyki dla sektora mleczarskiego. Przewodnik dostępny jest na stronie internetowej ZPPM w języku polskim i angielskim.
Jednym ze stałych działań Związku jest organizacja szkoleń i konferencji dla branży mleczarskiej. Tematyka szkoleń dostosowywana jest do potrzeb i oczekiwań firm mleczarskich i obejmuje m.in. systemy zarządzania jakością i środowiskiem, systemy bezpieczeństwa, techniki negocjacyjne i promocyjne produktów mlecznych, a także ekonomiczne aspekty produkcji mleka oraz tendencje i kierunki w żywieniu bydła mlecznego.
Co roku Związek organizuje ogólnokrajowe konferencje poświęcone sprawom rynkowym, ekonomicznym oraz zmieniającym się uwarunkowaniom prawnym w obszarze żywnościowym sektora mleczarskiego. W grudniu br. w Warszawie będzie miała miejsce konferencja pt. „Wpływ międzynarodowego i europejskiego rynku mleka na kondycję polskiego mleczarstwa” z udziałem ekspertów i specjalistów rynku mleka.
Wśród przedsięwzięć realizowanych przez Związek Prywatnych Przetwórców Mleka bardzo ważne znaczenie zajmuje promocja konsumpcji mleka i jego przetworów w kraju. W ubiegłym roku Związek wydał i rozpowszechniał w szkołach serię broszur oraz plakat „Pij mleko - zajdziesz daleko” promujące spożycie oraz walory żywieniowe i zdrowotne mleka, serów, napojów fermentowanych, twarogów i masła. W bieżącym roku w prasie pro-zdrowotnej i młodzieżowej ukażą się artykuły promujące produkty mleczne cechujące się wysokimi walorami jakościowymi i zdrowotnymi. W obliczu utrzymującej się od kilku lat spadkowej tendencji spożycia mleka i przetworów mlecznych w kraju, Związek, we współpracy z pozostałymi organizacjami mleczarskimi, przygotowuje długofalową strategię promocji mleka i jego przetworów, adresowaną do szerokiego grona konsumentów. W strategii zostały wskazane kierunki niezbędnych działań promocyjnych szerokiego asortymentu produktów mlecznych z wykorzystaniem wielu technik promocyjnych. W ramach realizowanych działań przeprowadzona została analiza uwarunkowań spożycia mleka i przetworów mlecznych w różnych grupach konsumentów oraz analiza dotychczas prowadzonych działań promocyjnych.

tagi: związek prywatnych przetwórców mleka,zppm ,