Kategorie produktów

Słodycze na topie

Czwartek, 16 lutego 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 02/204. Luty 2023
Zawsze jest dobry czas na słodycze. To kategoria, która niezmiennie uznaniem cieszy się przez cały rok. A producenci zaskakują co chwilę nowościami i innowacyjnymi pomysłami na słodką chwilę wytchnienia.
Rynek słodyczy jest bardzo zróżnicowany. W obrębie samych wariantów czekoladowych możemy wyróżnić choćby tabliczki, praliny, cukierki, wafelki, batony czy draże. A jest też cały segment produktów nieczekoladowych, jak na przykład cukierki, gumy, lizaki, lody czy żelki.

Branża w ostatnich latach musi zmagać się z licznymi wyzwaniami. To już nie jest tylko budowanie przewagi nad konkurencją czy promocja brandu lub strategia wdrażania nowego produktu, ale też cały szereg działań zmierzających do utrzymania ciągłości produkcji. A to wszystko przez braki surowcowe czy utrudnioną konfliktem na wschodzie logistykę. Do tego dochodzi szalejąca inflacja i ograniczanie wydatków przez konsumentów, na czym często traci kategoria słodyczy.

Mimo licznych wyzwań producenci starają się dbać o stałe rozwijanie oferty i dopasowywanie jej do aktualnych trendów czy preferencji konsumentów. Jak zatem wygląda rynek słodyczy w Polsce?

Według danych CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. kategoria słodyczy paczkowanych w ubiegłym roku (MAT 09.2022 r.) odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 16% w porównaniu do okresu poprzedniego. Co ciekawe, poza wzrostem wartości sprzedaży, mimo inflacji, obserwowany jest również wzrost sprzedaży liczby opakowań o około 9%.

Czekolada

Już chyba koronnym przykładem produktów z kategorii słodyczy jest czekolada w tabliczkach. Jej popularność potwierdzają dane Kantar Polska. Instytut sprawdził jak często Polacy kuszą się na właśnie ten rodzaj słodkości.

Z przeprowadzonego badania wynika, że częściej niż raz w tygodniu na czekoladę decyduje się 15% badanych, a raz w tym okresie – nieco ponad 26%. 2-3 razy w miesiącu sięga po nią 32% respondentów. Z kolei 26,5% Polaków potwierdza, że na takie słodycze decyduje się raz w miesiącu bądź rzadziej.

„Głównym kanałem sprzedaży tabliczek czekoladowych są dyskonty od stycznia do czerwca 2022 ich udział w liczbie sprzedanych opakowań wyniósł 53% i był mniejszy niż w 2021 roku aż o 4 p.p. Jednak jeżeli się cofniemy jeszcze o kolejny rok to w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2020 roku były one z kolei wyższe o 4 p.p. Drugim pod względem wielkości udziałów kanałem sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 mkw.” – wskazuje Przemysław Bojanowski, analityk danych w CMR.

Głos z rynku

Rynek słodyczy w Polsce nieustannie się zmienia. Jakie są perspektywy dla poszczególnych kategorii? Mimo ostrożności w ocenie, sami zainteresowani – producenci – zdają się mieć możliwie jak najbardziej optymistyczne nastawienie do przyszłości.

„Perspektywa na nadchodzący okres jest optymistyczna, konsument ponownie otwiera się na nowości, nowe smaki, formaty czy produkty, ale nie możemy oczywiście pominąć rosnących cen surowców, turbulnecji w łańcuchach logistycznych i dostawach surowców. Stąd najbliższe miesiące będą wyzwaniem przede wszystkim dla producentów” – wskazują przedstawiciele Mondelez Polska.

Słodycze to kategoria, która mimo trudności zawsze będzie bliska Polakom. Ta chwila wytchnienia ze słodką przekąską potrafi pomóc nawet przy wizji trudności, z jakimi mierzy się rynek. Jednak na wybory klientów mają wpływ nie tylko działania producentów i ich portfolia, ale także detaliści, którzy komponują ofertę tej kategorii w swoich placówkach.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





tagi: słodycze , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,