Wiadomości

Globalne trendy na rynku żywności, napojów i gastronomii wg. Mintel

Poniedziałek, 16 stycznia 2023 HURT & DETAL Nr 01/203. Styczeń 2023
W ramach swoich corocznych przewidywań, firma Mintel opracowała osiem trendów, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii nie tylko w roku 2023, ale także w latach kolejnych. Cztery kluczowe z nich to: Mózg na Wysokich Obrotach, Minimum Słów, Prowiant na Każdą Pogodę oraz Kosmiczne Ukojenie. Jak podkreśla Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel dotykają one takich tematów jak wspieranie zdolności kognitywnych i pracy mózgu, zmęczenie nadmiarem informacji, zmiany klimatyczne oraz potencjał tkwiący w kosmosie. Spoiwem są oczekiwania konsumentów związane z poszukiwaniem wartości i efektywnych formuł produktowych, w tym przede wszystkim niesłabnąca potrzeba związana z przyjemnością i odstresowaniem.
Mózg na Wysokich Obrotach

Umiejętność skupienia się i wysoka produktywność to wiodące aspekty mentalnego i emocjonalnego dobrostanu dzisiejszego konsumenta. Dane Mintel dla rynku polskiego wskazują, że 37% respondentów chciałoby, aby ich codzienna dieta wspierała funkcjonowanie mózgu. Przewiduje się, że coraz większa liczba osób będzie poszukiwać żywności i napojów, które wzmocnią zdolności poznawcze, pozwolą poradzić sobie ze stresem i zoptymalizują pracę mózgu. Przez najbliższe kilka lat możemy spodziewać się promowania zarówno dobrze znanych, jak i mniej znanych składników energetycznych takich jak kofeina, witaminy z grupy B czy nootropy. Konieczne jednak będzie popieranie haseł marketingowych danymi i badaniami, które dostarczą konsumentom silniejszych motywatorów do zakupu. Badania i patenty dotyczące osi mózgowo-jelitowej otwierają dalszą drogę dla podkreślania, w jaki sposób pro-, pre- i postbiotyki wpływające korzystnie na mikrobiom jelitowy mogą również pomóc zadbać o zdrowy mózg.

Minimum Słów

W komunikacji marek z konsumentami kluczem do sukcesu okaże się prostota i przejrzystość. Dialog marketingowy może wkrótce zostać zoptymalizowany i uproszczony, ograniczając się do najważniejszych atrybutów. Opowiadanie historii wokół marek przeniesione zostanie na strony internetowe i media społecznościowe. Produkty w opakowaniach o prostym wzornictwie, które podkreślają użycie naturalnych składników i najważniejsze korzyści dla zdrowia, przyciągną uwagę konsumentów, którym zbyt duża ilość informacji utrudnia dokonywanie wyborów spójnych z osobistymi potrzebami i wartościami. Większą rolę odgrywać będzie także komunikacja marek w ramach współpracy z cyfrowymi asystentami czy inteligentnymi lodówkami, a także poprzez nowe kanały dotarcia związane z rozwojem metawersum.

Prowiant na Każdą Pogodę

Adaptacja i pomysłowość to dwie cechy, które wyznaczą kierunki dla innowacji dotykających skutków katastrofalnych zjawisk pogodowych. W Polsce, 45% respondentów deklaruje zainteresowanie tematami związanymi ze zmianami klimatu. Konsumenci mogą między innymi coraz częściej poszukiwać produktów, które pomogą im znieść ekstremalne wahania temperatur. Wyzwanie, jakim jest dostarczanie łatwych do przygotowania posiłków podczas gwałtownych powodzi i innych ekstremalnych zjawisk związanych z pogodą stwarza kolejne okno możliwości dla marek spożywczych. Natomiast potrzeba ograniczania zużycia energii spowoduje, że wzrośnie zainteresowanie energooszczędną w przygotowaniu żywnością. Profilaktyka wokół promieniowania UV może stworzyć zapotrzebowanie na funkcjonalne produkty żywnościowe i napoje, które zadbają o zdrową skórę. W obliczu wyzwań związanych z płynnością dostaw sprawdzą się produkty o przedłużonej trwałości.

Kosmiczne Ukojenie

Kosmos jako obecnie niszowa koncepcja może stać się w kolejnych latach mniej abstrakcyjny i odległy. Wykorzystując pragnienie eskapizmu branża spożywcza może czerpać inspiracje z kosmicznych technologii i innowacji inspirowanych odkryciami kosmicznymi. Urok nowości nawiązujących do przestrzeni kosmicznej będzie szczególnie atrakcyjny dla pokolenia Z. Marki powinny także zwrócić uwagę na rolę, jaką kosmos i kosmiczne inspiracje mogą odegrać w życiu pokolenia Alfa. Pojawią się nowe technologie, pozwalające między innymi na zwiększenie efektywności upraw. Wartym uwagi segmentem staną się rozwiązania żywieniowe dla astronautów, które z powodzeniem będą mogły również dotknąć potrzeb ziemskiego konsumenta.

Honorata Jarocka
Senior Food and Drink Analyst
Mintel





tagi: Mintel , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,