Advertisement

Kategorie produktów

Transparentność i odpowiedzialność

Poniedziałek, 16 stycznia 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 01/203. Styczeń 2023
Jednym z ważnych zadań dla CHEP jest uświadamianie rynku, jak istotna jest transparentność i wspólna odpowiedzialność. Firma dąży do tworzenia regeneratywnych łańcuchów dostaw, które nie szkodzą środowisku, a wręcz potrafią na nie pozytywnie oddziaływać. O zielonej rewolucji w logistyce, ważnych trendach w branży oraz wyzwaniach na najbliższe miesiące rozmawiamy z Izabellą Maczkowską-Ciborowską, Dyrektor Zarządzającą CHEP Polska i kraje bałtyckie.
Mamy początek roku, proszę opowiedzieć o planach 2023. Co będzie największym wyzwaniem dla branży, dla firmy CHEP Polska w najbliższym czasie?

Początek roku 2023 przyniesie dalsze pogłębianie się negatywnych zjawisk gospodarczych, w tym wysokich cen surowców, energii elektrycznej, braku specjalistów, czy kierowców. To naturalnie przekłada się na funkcjonowanie całej branży. Mamy też rosnącą świadomość konsumentów w dziedzinie ochrony klimatu oraz coraz większą odpowiedzialność wszystkich uczestników łańcucha dostaw za zmniejszanie wpływu na środowisko.

W tym roku na pierwszy plan wysuną się rozwiązania, które uwzględnią optymalizację kosztów i czasu bez utraty efektywności. My, będąc liderem i pionierem rozwiązań poolingowych w Polsce, nadal będziemy edukować rynek i promować nasze rozwiązanie, gdyż jest ono zrównoważonym elementem gospodarki cyrkularnej pozytywnie wpływającym na planetę.

A jaki był dla Waszej firmy rok 2022? Proszę o podsumowanie ostatnich 12 miesięcy

Dla całego biznesu rok 2022 nie był łatwy. Dla nas był potwierdzeniem, że model biznesowy sprawdza się też w trudnych uwarunkowaniach gospodarczych. Przez ostatnich 12 miesięcy mocno postawiliśmy na współpracę. Jako przykład możemy podać kooperacje z naszymi partnerami, takimi jak Coca-Cola, Animex Foods, Asahi, Biedronka czy Eurocash. Ponadto rozpoczęliśmy współpracę z Wyższą Szkołą Logistyki w Poznaniu, zyskując wsparcie ekspertów ze środowiska akademickiego.

Otrzymaliśmy też wiele wyróżnień, jako CHEP Polska zostaliśmy laureatem nagrody Top Employer Polska, a także EKO FIRMA. Z kolei cała grupa Brambles (w którą wchodzi CHEP) została uznana za najbardziej zrównoważoną firmę w kategorii usług i dostaw komercyjnych przez Dow Jones Sustainability World Index. Corporate Knights uplasował nas na 10 miejscu wśród 100 najbardziej zrównoważonych korporacji świata. Otrzymaliśmy maksymalną ocenę AAA w obszarze ESG w rankingu MSCI oraz ocenę A – od Instytutu CDP w obszarze gospodarki leśnej.

Jesteśmy przekonani, że nasz model biznesowy oparty na poolingu oraz rozbudowane podejście do kwestii ESG wpływają na wszystkich uczestników łańcuchów dostaw, pomagając im osiągnąć cele klimatyczne. CHEP dąży do tworzenia regeneratywnych łańcuchów dostaw, które nie szkodzą środowisku, ale wręcz potrafią na nie pozytywnie oddziaływać.

Grupa Brambles w dalszym ciągu redukuje emisję CO2. We wrześniu 2020 roku osiągnęliśmy neutralność węglową w całej swojej działalności (zakresy 1 i 2 wg Greenhouse gas Protocol). Zaś w tym roku ogłosiliśmy, że na 10 lat przed datą wyznaczoną Postanowieniami Paryskimi uda nam się osiągnąć całkowitą dekarbonizację naszego biznesu.

Współpraca transportowa CHEP Polska – proszę opowiedzieć o programie i idei pogłębionej kooperacji. Jak sprawdza się w praktyce i jakie są rzeczywiste środowiskowe korzyści tego typu działań?

Łańcuch dostaw to sieć naczyń połączonych. Odpowiedzialność za jego prawidłowe funkcjonowanie rozkłada się pomiędzy każde ogniwo. U nas funkcjonuje specjalny program pod nazwą „Współpraca transportowa”. Jest on całkowicie oparty na kooperacji między partnerami, zaś jego celem jest optymalizacja logistyki w taki sposób, by przy wsparciu analiz BIG Data, badających miliony ruchów paletowych, identyfikować punkty synergii w łańcuchach dostaw konkretnych firm oraz przedstawić im możliwość współdzielenia transportu.

W praktyce: krótsze trasy, mniej pustych przebiegów i optymalnie wypełniona przestrzeń załadunkowa ciężarówek. Współdzieląc transport, naturalnie ogranicza się zużycie paliwa, a także niweluje problemy braku kierowców i rosnące koszty floty. Wyniki tak nakreślonej współpracy są satysfakcjonujące dla biznesu, ale też przyjazne planecie. Środowiskowe korzyści działań optymalizacyjnych w Polsce to aż 89 ton emitowanego dwutlenku węgla mniej, 109 tysięcy zaoszczędzonych „pustych” kilometrów oraz 31 tysięcy kompletnych, pełnych załadunków (FTL)1.

Poza zieloną rewolucją w logistyce – jakie są inne – ważne trendy w branży?

Szeroko pojęta digitalizacja oraz związane z nią uproszczenie procesów i operacji. Dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii coraz więcej operacji ma swój wymiar online, co pozwala na bardzo złożoną analizę danych oraz wyszukiwanie obszarów do optymalizacji. Sztuczna inteligencja, analizy BIG Data, automatyzacja, rozwiązania chmurowe, monitorowanie procesów, nośników, tras w czasie rzeczywistym oraz aplikacje i portale tylu „self service” – to są kierunki, które już dziś są rozwijane i będą zyskiwały na znaczeniu.

Ważnym zadaniem dla CHEP będzie dalsze uświadamianie rynku, jak ważna jest transparentność i wspólna odpowiedzialność za zrównoważony łańcuch dostaw. Przykładem tego może być współpraca z naszymi partnerami w celu szybszego odzyskiwania nośników. Chcemy zminimalizować zbyt długie przetrzymywanie palet na zapas czy ich zagubienia. Niestety zdarzają się także przypadki celowej ich sprzedaży czy nieuprawnionego użytkowania, co jest zwykłym łamaniem prawa. Należy pamiętać, że te wszystkie przypadki są zwykłym marnotrawienie zasobów naszej planety, na których nam wszystkim zależy.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



1 To dane za sam rok 2021 wyliczone w oparciu o formułę DEFRA, czyli organizacji rządowej Wielkiej Brytanii zajmującej się ochroną środowiska oraz badającej emisje gazów cieplarnianych związanych z działalnością transportu. Dane za 2022 rok będziemy znać wkrótce.




tagi: CHEP Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,