Jaki był rok 2022 dla branży FMCG? Z pewnością bardzo niepewny ze względu na niestabilną sytuację gospodarczą. Czy zatem klient dokonywał innych wyborów niż zwykle? Czy trendy uległy osłabieniu? Sprawdzamy czego szukał konsument na sklepowych półkach w 2022 roku.
Ostatni rok w branży spożywczej był jak istny roller coaster. A czynników, które wpłynęły na tę sytuację nie sposób ująć w jednym zdaniu. Ba! Nawet w jednym artykule. Zatem po krótce możemy tylko nakreślić, że problemy z dostępnością niektórych surowców, szalejąca inflacja czy niestabilna sytuacja geopolityczna trwale wpłynęły na działania producentów i wybory konsumentów.
A zaczęło się dobrze…
Początek roku 2022 zapowiadał się dobrze. Pandemiczne restrykcje powoli się kończyły, a kategorie, które najbardziej straciły w poprzednich dwóch latach – zaczęły odrabiać straty. Jednak perspektywa hossy nie trwała długo. Obciążenia podatkowe wpłynęły na zwiększenie cen wielu produktów. Wojna na terenie Ukrainy przyniosła niepewność i problemy z dostępnością surowców, nie tylko tych ze wschodu kontynentu, a szalejąca inflacja na długie miesiące ograniczyła budżety Polaków.
Jednak mimo trudności można zauważyć pewne odbicie w trendach, które na pandemii ucierpiały. Jednym z nich jest moda na przekąski. Zdecydowanie po okresie lockdownów wróciły one do łask, a co więcej, stały się trwałym elementem codziennych zakupów Polaków. W ostatnim roku, na fali popularności zrównoważonego rozwoju duże znaczenie nabrał segment produktów roślinnych. Czego jeszcze szukał konsument?
Kategorie na wzroście
Ważnym elementem w debacie na temat wzrostu popularności poszczególnych kategorii jest to, że większość w ostatnim roku odnotowała wyższe wartości sprzedaży. To za sprawą wyższych cen, dlatego sam wzrost przychodów nie będzie obiektywną przesłanką o skoku popularności. Tutaj ważnym kryterium będzie wolumen sprzedaży.
„W ciągu ostatniego roku w nieco mniejszym stopniu na zachowania zakupowe konsumentów wpływała pandemia. Porównując do roku 2021 na zakupy wybieraliśmy się częściej, wkładając do koszyka jednorazowo mniejszą liczbę produktów. Zyskiwać (lub odrabiać pandemiczne straty) zaczęły kategorie o charakterze impulsowym, przeznaczone do konsumpcji poza domem (słodkie przekąski, gumy do żucia, napoje energetyzujące, jogurty pitne). W ten trend wpisuje się również kategoria musów owocowych, która dodatkowo rozwijała się dzięki coraz szerszej dystrybucji oraz nowym wariantom. Jednocześnie spadki sprzedaży dotyczyły kategorii popularnych w czasach panujących obostrzeń pandemicznych – przyprawy i produkty kulinarne służące do przygotowywania posiłków w domach radziły sobie nieco gorzej niż przed rokiem, podobnie jak artykuły chemiczne takie jak mydła czy środki czystości” – komentuje Aleksandra Matera, Analityk danych sprzedażowych CMR.
Popularność „na plusie”
Jak wynika z danych CMR, kawa ziarnista która zyskała na popularności w czasie pandemii nadal buduje coraz szerszą dystrybucję. Systematycznie coraz więcej klientów wybiera też stosunkowo nowe kategorie jak roślinne zamienniki nabiału oraz mięsa, które mimo że dynamicznie rozwijają się, nadal stanowią niewielką część ogólnej sprzedaży w sklepach.
„Kategoriami, w których pojawia się najwięcej nowości są alkohole, gdzie większość nowych wariantów producenci wprowadzają w piwach i wódkach smakowych. Tegoroczne hity wśród nowości piwnych to Somersby Strawberry&Kiwi oraz Mandarine, Garage Sex on the Beach (marakuja, chilli). Na uwagę zasługuje też nowy Lech Free Active oraz Desperados Exotic Rum” – podkreśla ekspertka CMR.
Równie wiele nowości jak w alkoholach pojawia się w napojach bezalkoholowych – tutaj sporo nowych propozycji spotkamy wśród napojów gazowanych (popularność zyskały np. Mirinda Pomegranate Grape, Fanta WtF Flamingo) czy energetyzujących (Monster Ultra Gold oraz Ultra Watermelon, a także Red Bull Morela truskawka). W sokach i napojach niegazowanych popularnymi nowościami są różne warianty Tymbark Po Prostu.
Słodkie wzrosty
Wiele nowości pojawia się też wśród słodyczy. Jak wynika z danych CMR – zwłaszcza jeśli chodzi o batony i wafelki impulsowe. Aleksandra Matera wśród tegorocznych hitów wymienia Prince Polo XXL Black oraz Lion Caramel Blond.
„W czekoladach na prowadzenie wysuwa się Milka Happy Easter, natomiast kompletując asortyment gum do żucia warto pamiętać o nowości Orbit Rasbberry&Pomegranate. W sezonie lodowym klienci chętnie sięgali po nowe smaki Kaktus Boom a także Koral Ekipy. Popularność zyskały też nowe Magnum Almond Remix, nowe rożki Big Milk oraz marka Nuii w kilku smakach” – wyjaśnia analityczka CMR.
To potwierdza, że w całym 2022 roku trend „nowości” był niezwykle silny. Konsument, mimo inflacji, chętnie sięgał po nieznane mu wcześniej propozycje. Jak podaje CMR – łącznie w okresie od października do września w sklepach małoformatowych i supermarketach pojawiło się ponad 300 nowych produktów żywnościowych, które zdobyły szerszą dystrybucję.
Fleksi jest sexy?
Modne w ubiegłym roku stały się szeroko rozumiane kategorie roślinne. Już nie tylko wegetarianizm i weganizm są na topie, ale coraz mocniej mówi się o nurcie fleksitarianizmu. Potwierdza on, że nie trzeba być ortodoksyjnym wyznawcą diety roślinnej by wpłynąć na ograniczenie produkcji mięsa.
Oprócz klasycznych wariantów produktów wege, na rynku pojawiło się wiele zamienników mięsa. Tutaj przetwórcy dali popis swojej kreatywności i marki znane z kabanosów czy kiełbas stworzyły w swoim portfolio miejsce na roślinne „wędliny”. To z pewnością trend, który wraz z końcem 2022 nie przeminie.
Nowe i innowacyjne – pod tymi hasłami klienci robili zakupy w 2022 roku. Co czeka nas w nowym sezonie, jakie propozycje szykują dla nas producenci? Na bieżąco będziemy śledzić najnowsze trendy.
Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych