Kategorie produktów

Sztuczna Inteligencja w branży FMCG – czy warto w nią inwestować?

Wtorek, 13 grudnia 2022 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 12/202. Grudzień 2022
Naturalnym następstwem rozprzestrzeniania się i rozwoju Sztucznej Inteligencji jest jej wykorzystanie również w procesach biznesowych FMCG. O tym jak odpowiednio zaplanować działania z obszaru AI i dlaczego warto wybrać sprawdzonego partnera do współpracy – rozmawiamy z Marcinem Grzegorczykiem, AI Product Managerem w Asseco Business Solutions.
Asseco Business Solutions bardzo mocno promuje ideę wykorzystania Sztucznej Inteligencji w branży FMCG. Czy dlatego, że taki jest obecnie trend na rynku i o AI po prostu nie wypada nie mówić? Czy kryje się za tym coś więcej?

Zdecydowanie ta druga opcja. W Sztucznej Inteligencji widzimy ogromny potencjał biznesowy. Uważamy, że nie ma obecnie lepszej drogi do zwiększenia konkurencyjności, niż wsparcie procesów za pomocą mechanizmów AI. Dlatego w Asseco Business Solutions traktujemy ten temat priorytetowo. I co uważamy za kluczowe – przy projektach z obszaru Sztucznej Inteligencji koncentrujemy się nie tylko na samej technologii. Najważniejszy jest dla nas biznes klienta, jego potrzeby i cele oraz to, w jaki sposób możemy mu w tym pomóc, wykorzystując AI.

Wracając jeszcze do początku pytania, to oczywiście stale i uważnie śledzimy trendy rynkowe. Często są one dla nas inspirujące, choć czasami podchodzimy do nich z pewnym dystansem. Wybieramy to, co naprawdę ma sens i może sprawdzić się we wsparciu sprzedaży, a nie tylko to, co jest aktualnie modne.

Powiedział Pan, że AI ma duży potencjał. Większość osób zdaje sobie z tego sprawę i posiada mniej lub bardziej ograniczoną wiedzę na ten temat. Czy Pan, jako ekspert mógłby w kilku słowach zobrazować i wytłumaczyć ideę zastosowania AI?

Sztuczna Inteligencja pozwala bardzo skutecznie, precyzyjnie oraz trafnie opisywać otaczającą nas rzeczywistość, diagnozować problemy, identyfikować szanse. Odbywa się to zazwyczaj w oparciu o bardzo duże zbiory danych i w sposób obiektywny, dzięki eliminacji wielu czynników, które do tej pory nas ograniczały, jak np. ciągły brak czasu, zaburzenia spowodowane subiektywną oceną człowieka, duże koszty czy brak właściwych narzędzi do analizy.

Jest to największa wartość AI, niezależnie od dziedziny życia czy branży, która ją wykorzystuje.

Pozyskana za pomocą Sztucznej Inteligencji wiedza pomaga podejmować lepsze decyzje, także te trudne i pod presją czasu. AI zwiększa ich trafność.

A skoro nasze decyzje są lepsze, ich konsekwencje mają pozytywny wpływ na nasze życie, zdrowie, pracę. Odchodząc na chwilę od branży FMCG, zobrazuję to przykładem. Jeśli prowadzimy samochód wyposażony w nowoczesne rozwiązana technologiczne, zwiększa się nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy, zmniejsza zużycie paliwa, mamy pewność, że trafimy we właściwe miejsce bez błądzenia. Nadal jednak musimy to auto prowadzić samodzielnie i cały czas podejmować decyzje – kiedy wyprzedzić, gdzie skręcić, z jaką prędkością jechać. Technologia dostarcza nam przy tym wiedzę (analizując wiele czynników jednocześnie), co będzie najkorzystniejsze w danym momencie. Taką samą funkcję spełnia Sztuczna Inteligencja w planowaniu i realizacji strategii sprzedażowej.

W jaki sposób to się odbywa? Co konkretnie AI może usprawnić w sprzedaży?

Naturalnym następstwem rozprzestrzeniania się i rozwoju Sztucznej Inteligencji jest jej wykorzystanie również w procesach biznesowych FMCG. Każda organizacja codziennie generuje dużą ilość danych – własnych i na temat konkurencji, pochodzących z różnych źródeł, kanałów sprzedaży i systemów. Na ich podstawie kadra zarządzająca i menadżerowie sprzedaży, a także siły przedstawicielskie mogą podjąć mniej lub bardziej precyzyjne decyzje. Od ich trafności zależy, czy firmie uda się zrealizować cele sprzedażowe, wdrożyć najlepsze strategie, zoptymalizować koszty, itp. AI może zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.

Postaram się to znów zobrazować. Wyobraźmy sobie, że dwaj handlowcy z dwóch różnych (konkurencyjnych!) firm muszą w danym miesiącu zrealizować target w przypisanych im punktach sprzedaży. Oferują podobne produkty z tej samej kategorii, korzystają z rozwiązań klasy SFA, mają dostęp do danych o stanach u dystrybutorów, optymalizują w miarę możliwości trasę dotarcia do klienta, itp. Który z nich wygra wyścig? Tylko jeden. Ten, którego do sklepów „zaprowadzi” Sztuczna Inteligencja. Dlaczego? Oto wyjaśnienie:

xx.jpg

Brzmi to bardzo interesująco. Czy w taki właśnie lub podobny sposób Asseco Business Solutions wspiera swoich klientów, pomagając im realizować cele sprzedażowe?

Mamy obecnie gotowe rozwiązania i realizujemy projekty z obszaru AI u największych producentów FMCG w Polsce. Jak już wspomniałem wcześniej, skupiamy się na wsparciu procesów Route-to-Market, ponieważ regularne wyznaczanie potencjału sklepów, dotarcie do właściwych punktów i w odpowiednim momencie oraz z odpowiednią ofertą i promocją, a także stałe monitorowanie ich zachowań, są według nas optymalną drogą do zwiększenia sprzedaży i realizacji celów.

Takie stanowisko zaprezentowała również w swoim ostatnim raporcie (POI Vendor Panorama) znana w branży FMCG międzynarodowa organizacja Promotion Optimization Institute, wymieniając narzędzia klasy AI wśród najważniejszych czynników mających wpływ na wzrost efektywności sprzedaży. Jesteśmy bardzo dumni, że nasz System Rekomendacji by Asseco otrzymał w tym roku nagrodę POI Best-in-Class i znalazł się w gronie pięciu najlepszych (w swojej klasie) rozwiązań AI dla FMCG na świecie.

Co poradziłby Pan producentom? Kiedy, jak i w jakim zakresie zacząć przygodę z AI?

Według mnie im szybciej to nastąpi, tym lepiej. Taki projekt musi być jednak przemyślany, dobrze zorganizowany i wspierany. Planując działania z obszaru AI, każda organizacja FMCG musi mieć świadomość, że sama technologia to nie wszystko. Zdecydowanie kluczowym czynnikiem jest rozumienie procesów i problemów biznesowych, jakie Sztuczna Inteligencja ma pomóc usprawnić. Następnie konieczna jest ocena ich wagi, analiza, jakich dotyczą aspektów oraz sprawdzenie – czy można je rozwiązać w ramach firmy, a także ustalenie, czy dane działanie ma sens. W następnym kroku pozostaje tylko poprawne osadzenie AI w wybranym procesie oraz właściwie skonfigurowanie go do współpracy.

Wydaje się to proste, jednak, jednak firmy FMCG mają swoje cele biznesowe, czyli produkcja i sprzedaż wytwarzanych dóbr. To na tym powinny się skupić, zamiast walczyć z technologią. Dlatego na samym początku warto wybrać zaufanego i sprawdzonego partnera do współpracy, który ma doświadczenie w tego typu projektach.

Na co warto przy tym zwrócić uwagę? Najlepiej, żeby to była firma, która oferuje kompleksowe usługi w zakresie rozwiązań wsparcia sprzedaży (nie tylko stricte technologiczne lub wyłącznie analityczne). Taka, która jest w stanie zrozumieć nasz biznes, a także doradzić najkorzystniejsze działania z wykorzystaniem AI oraz wyjaśnić, jaki mogą mieć one wpływ na sprzedaż. Taka, która nie boi się powiedzieć „nie”, czyli odradzi projekty nieprzynoszące większych korzyści lub nieopłacalne dla organizacji. Taka, która będzie dopasowywać strategię AI oraz narzędzia do zmieniających się potrzeb klienta.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka


tagi: Asseco Business Solutions , sztuczna Inteligencja , technika , technologie , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,